Leonardo Helicopters dostarczył polskiej armii pierwszą parę 32 planowanych śmigłowców wsparcia bojowego AW149.
Pierwsze dostawy – zrealizowane 30 października dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej Wojska Polskiego – nastąpiły zaledwie 16 miesięcy po złożeniu przez Warszawę zamówienia o wartości 1,82 miliarda dolarów w lipcu 2022 roku.
Szybka dostawa odzwierciedla pilność zakupu, aby umożliwić szybką modernizację wiropłatów polskiego wojska, które w dalszym ciągu w dużym stopniu opiera się na typach śmigłowców z czasów radzieckich, w tym na rodzinach śmigłowców transportowych Mil Mi-8 i -17.
Polscy urzędnicy ds. zamówień twierdzą, że helikoptery o masie 8,6 tony „pomyślnie przeszły testy”, potwierdzając, że spełniają wymagania określone przez siły zbrojne kraju. Po formalnym przyjęciu samolotu są oni obecnie wprowadzani do swoich jednostek wojskowych.
Zamówienie Polski było pierwszym publicznie uznanym zamówieniem platformy, gdyż nigdy nie ogłoszono zakupów z Egiptu i Tajlandii. Zdjęcia samolotu pokazują, że jest on wyposażony w słupy uzbrojenia dla rakiet kierowanych Hellfire, zestaw do samoobrony i system kamer elektrooptycznych.
Zamówienie to już drugi raz szczęśliwy dla AW149 w Polsce. Leonardo już wcześniej zaoferował tę platformę, aby zaspokoić zapotrzebowanie Polski na helikopter, który mógłby zacząć zastępować flotę Mi-8 i -17. Początkowo do tego programu wybrano Airbusa H225M, ale zamówienie zostało anulowane w 2016 roku.
Dziś Polska rozpoczyna poważną modernizację w zakresie obronności po inwazji Rosji na Ukrainę, a głównym elementem dokapitalizowania są helikoptery. Oprócz nabycia AW149, Polska zamówiła także S-70 Black Hawk od Sikorsky i przygotowuje się do podpisania kontraktów na około 96 śmigłowców szturmowych Boeing AH-64E Apache i śmigłowców bojowych AW101.