Gospodarka
Pięć firm wciąż rywalizuje o duży kontrakt na budowę dla Rail Baltica / Artykuł
RB Rail, joint venture państw bałtyckich odpowiedzialne za projekt Rail Baltic o wartości 5,8 miliarda euro, powiedział, że pięciu potencjalnych producentów linii głównych to: Budujemy NGE-TSO JV, grupa firm włoskich i francuskich; Wspólne przedsięwzięcie OHLA – GULERMAK Rail Balticautworzony przez Obrascon Huarte LainSA, Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhut JAK. oraz Gulermak sp. z oo (Hiszpania, Turcja, Polska); ERB Rail Baltica JV, założona przez Eiffage Genie Civil SAS Budimex SA i Rizzani autorstwa Eccher SpA (Francja, Polska, Włochy); Aldesa Construcciones SA, China Civil Engineering Construction CorpSpółka z ograniczoną odpowiedzialnością TEC Kraje Bałtyckie (Hiszpania, Chiny, Łotwa); i wreszcie firmy tureckie IC İÇTAŞ NŞAAT SANAYİ VE TİCARET JAK. oraz DOĞUŞ İNŞAAT VE TİCARET A.S.
„Wynik ten potwierdza nasze wcześniejsze pozytywne doświadczenia z konkursem, ponieważ przyciągnięcie doświadczonych i dojrzałych firm budowlanych jest istotnym czynnikiem dalszej realizacji projektu Rail Baltica. W tym przypadku staramy się przyciągnąć partnerów na wczesnym etapie, aby zapewnić potencjał budowy i optymalizacji kosztów oraz wiedzę wybranego partnera pod koniec fazy projektowania głównej linii” – powiedział Kaspars Vingris, dyrektor generalny Eiropas Dzelzceļa līnijas, Łotewska część RB Rail.
RB Rail poinformował, że trwają prace przygotowawcze nad dokumentacją do drugiej rundy przetargów, w których wnioskodawcy składają oferty finansowe i techniczne. Po rozstrzygnięciu przetargu w bliżej nieokreślonym terminie w przyszłości „prace budowlane poza Rygą mają rozpocząć się w 2023 roku. Priorytetowe prace budowlane będą prowadzone w kierunku z lotniska w Rydze do granica łotewsko-litewska i intermodalny terminal towarowy Salaspils – dodała.
Pierwsze prace budowlane planowane są w gminie Bauska koło Icavy, gdzie powstanie przyszły zakład utrzymania infrastruktury Rail Baltica. Podczas budowy Rail Baltica ten obiekt serwisowy będzie wykorzystywany jako baza logistyczna budowy. Kolejne prace prawdopodobnie rozpoczną się od obiektów o największej złożoności inżynieryjno-technicznej – nowych mostów kolejowych na rzekach Icava i Mēmele.
Osobno 15 sierpnia spółka joint venture Rail Baltica RB Rail ogłosiła przedłużenie terminu zakupu podsystemu energetycznego Rail Baltica na zaprojektowanie i budowę całej trasy Rail Baltica, która obejmie ponad 870 km w Estonii, na Łotwie i Litwa obejmuje. Wszystkich potencjalnych partnerów zapraszamy do składania wniosków do 14 września 2022 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia będzie prowadzone w dwóch etapach i powinno zakończyć się do końca 2023 roku. Zakres usług podsystemu energetycznego obejmuje następujące kluczowe elementy: punkty przyłączenia wysokiego napięcia, przyłącze podstacji trakcyjnych do publicznej sieci wysokiego napięcia, podstacje trakcyjne, systemy sieci trakcyjnej, systemy sterowania i sterowania energią oraz inne elementy bezpośrednio przyłączone do podsystem energetyczny. Sama wielkość projektu jest imponująca – łączna długość podwójnych torów wynosząca 870 km oznacza, że trzeba będzie zainstalować ponad 2000 km sieci trakcyjnej, około 4350 ton materiału miedzianego i 50 000 masztów.
Wybierz tekst i naciśnij Ctrl+Enter wysłać propozycję korekty do redakcji
Wybierz tekst i naciśnij Zgłoś błąd wysłać propozycję korekty do redakcji
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”