Gospodarka
Pasy bezpieczeństwa Takata – nieprawidłowości w wynikach testów, możliwe serwisy samochodowe
Pasy bezpieczeństwa japońskiej firmy Takata mogą wykazywać nieprawidłowości, a wyniki testów wskazują na produkcję. Z tego powodu kampania serwisowa może obejmować kilka milionów samochodów, donoszą japońskie i amerykańskie media.
Piątkowe wydanie japońskiej gazety Nikkei ujawnia, że dział produkcji pasów bezpieczeństwa firmy motoryzacyjnej Takata Corp w Japonii dostarczył 9 milionów pasów bezpieczeństwa z niedokładnymi wynikami testów. Według „Nikkei” może to wymusić wycofanie z rynku około 2 milionów pojazdów.
wykrycie
Skala problemu mogłaby być jednak jeszcze większa – twierdzi NBC News. Twierdzi również, że Takata dostarczyła 40 procent taśmy tapicerskiej. Samochody produkcji japońskiej i 30 proc. na świecie. Klientami Takaty byli nie tylko krajowi producenci, zwłaszcza Honda, ale także General Motors i Ferrari.
Wcześniej w tym tygodniu Joyson Safety Systems (JSS) poinformował o podejrzanych wynikach testów jakości taśm tapicerskich Takaty. Producent części samochodowych z siedzibą w Michigan, który w 2018 roku przejął masę upadłości japońskiej firmy, analizuje dane z 20-letniej produkcji Takaty w fabryce Hikone. Śledztwo w tej sprawie nadal trwa, ale JSS uważa, że stwierdzone dotychczas nieprawidłowości wskazują, że wyniki zostały celowo zmodyfikowane. JSS twierdzi, że jest to okres poprzedzający przejęcie Takaty.
Japońskie organy regulacyjne rozpoczęły własne dochodzenie w tej sprawie i, według Nikkei, nakazały lokalnym producentom samochodów przygotowanie się do wycofania. Nie zdradzają jednak, jaki mógłby być rozmiar. „Wciąż badamy tę sprawę i nie możemy jeszcze powiedzieć, ile pasów bezpieczeństwa dotyczy” – powiedział Reuters, anonimowy przedstawiciel japońskiego Ministerstwa Transportu. Ministerstwo przekaże wyniki swoich ustaleń organom nadzoru w innych krajach.
Uszkodzone poduszki powietrzne
Takata Corp, niegdyś jeden z największych na świecie dostawców motoryzacyjnego wyposażenia bezpieczeństwa, jest obecnie kojarzona przede wszystkim z Masowe przywołania uszkodzonych poduszek powietrznych. Awarie urządzeń zainstalowanych w milionach pojazdów na całym świecie (w tym Nissan, Ford, Fiat Chrysler, Daimler i Honda) spowodowały śmierć co najmniej 26 osób na całym świecie. W podobnych incydentach rannych zostało kilkaset osób. Sprawa stała się znana w 2014 roku.
W 2017 roku Takata przyznał się do złamania prawa. Producent potwierdził, że dostarczył klientom z branży motoryzacyjnej nieprawidłowe wyniki testów urządzeń. Skandal, który nastąpił, doprowadził firmę do bankructwa i był jednym z najgorszych tego typu w Japonii.
Główne źródło zdjęć: Shutterstock
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”