Gospodarka
parle: Parle jest głodny polskiego cukiernika Dr. Gerard
Polski producent ciastek, niegdyś będący częścią francuskiej Groupe Poult, został kupiony w październiku 2013 r. za nieujawnioną kwotę przez Bridgepoint, która koncentruje się na średniej wielkości rynku UE i twierdzi, że może ona wynosić nawet 200-300 mln jenów (około 1600- 2400 crore).
Bridgepoint wyznaczył Houlihan Lokey na początku tego roku do sprzedaży Dr. Gerarda, ale trwająca wojna między Rosją a Ukrainą i niestabilność geopolityczna w Europie znacznie spowolniły ten proces. Nadal nie ma gwarancji, że negocjacje Parle doprowadzą do transakcji, mówili ludzie.
Bridgepoint odmówił komentarza w sprawie szczegółów, ale potwierdził, że trwa formalny proces sprzedaży. Parle nie skomentował.
„Przeprowadzono kilka wstępnych rozmów i (Parle) nie przekształciły się one jeszcze w nic znaczącego” – powiedział wysoki rangą urzędnik bliski rozwojowi, szukając anonimowości.
Założony w 1993 roku dr Gerard posiada portfolio ponad 200 ciastek i słonych przekąsek oraz dwa zakłady produkcyjne w Polsce. Podstawowym przedmiotem działalności są ciastka i wyroby czekoladowe. Jej produkty eksportowane są do 30 krajów.
Mówiono, że wstępne rozmowy z Parle skupiały się na możliwościach produkcji kontraktowej, ale potem Bridgepoint zdecydował się wprowadzić firmę na rynek.
Jeśli się powiedzie, będzie to pierwsza akwizycja Parle, konserwatywnej firmy skoncentrowanej na budowaniu marek, a nie ich kupowaniu.
„Wszyscy producenci ciastek starają się ulepszyć swoją ofertę poprzez premiumizację. Parle jest nadal w przeważającej mierze marką masową, a przejęcie ułatwi dostęp do gotowego portfolio. dr Gerald od dawna jest celem, ponieważ jest własnością PE, ale Parle nigdy nie kupił niczego w Indiach, nie mówiąc już o przekraczaniu granicy. Będzie więc ciekawie”, powiedział bankier inwestycyjny z Bombaju, który specjalizuje się w transakcjach konsumenckich. „Z pewnością mają rekord, ale historycznie bardzo konserwatywna grupa”.
Według raportu Kantar India, Parle od 10 lat z rzędu zajmuje czołowe miejsce w rankingu najczęściej wybieranych marek FMGG. Za nimi plasują się Amul, Britannia, Clinic Plus i Tata Consumer Products w najnowszym raporcie z 2021 r., który ocenia najczęściej wybierane marki FMCG na podstawie punktów dotarcia do konsumentów.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”