Connect with us

Zabawa

Ostatni fortepian Chopina odzyskuje XIX-wieczne cechy

Published

on

Ostatni fortepian Chopina odzyskuje XIX-wieczne cechy

WARSZAWA, Polska (AP) – Ostatni fortepian, na którym Fryderyk Chopin grał i komponował w Paryżu, jest odnawiany przez amerykańskiego eksperta, który przywraca mu oryginalne cechy z połowy XIX wieku.

Paul McNulty spędza całe dnie w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, wypełniając szczeliny w płycie rezonansowej i wstawiając druciane struny, których użył w 1848 roku paryski fortepianmistrz Camille Pleyel – ulubieniec Chopina.

„Jesteśmy bardzo, bardzo blisko charakteru i tożsamości tego instrumentu, kiedy pociągamy za właściwe struny, wszystko inne jest w bardzo dobrym stanie” – powiedział McNulty w wywiadzie dla Associated Press w czwartek.

Instrument o numerze seryjnym 14810 Pleyel udostępnił już wówczas ciężko choremu Chopinowi jesienią 1848 roku. Po śmierci Chopina w październiku 1849 roku fortepian kupiła jego szkocka uczennica i przyjaciółka Jane Stirling, która podarowała go wówczas najstarszej siostrze Chopina, Ludwice Jędrzejewiczowej.

Fortepian przybył do Warszawy w 1850 r. – do dziś nosi czerwoną pieczęć celną Rosji, która wówczas rządziła Warszawą. Przetrwał dwie wojny światowe, w tym zniszczenie Powstania Warszawskiego z 1944 roku.

Biorąc pod uwagę pochodzenie instrumentu i dobry stan, McNulty powiedział, że jest „bezcenny”.

Urodzony w Teksasie McNulty mówi, że jest to „najlepiej zachowany fortepian Pleyel na świecie”, choć ma dość dramatyczną historię. Był grany, ale dobrze traktowany przez rodzinę Chopina i niewykorzystywany do koncertów, także z powodu nieudanej próby remontu.

Podczas remontu pod koniec lat pięćdziesiątych większość strun z żelaznych drutów została zastąpiona znacznie mocniejszymi i mocniejszymi nowoczesnymi, co zniszczyło ich ton i nadwyrężyło całą konstrukcję.

McNulty i władze muzeum uważają, że obecne prace będą jak najbardziej zbliżone do dźwięku, który słyszał Chopin.

– Mamy nadzieję, że znów dla nas zaśpiewa – powiedział Aleksander Laskowski, rzecznik prasowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, w którym mieści się muzeum.

READ  Recenzja „Nigdy więcej nie padnie śnieg” — bogaty napar z dziwności na niespokojnym przedmieściu | Film

„Okazja, aby usłyszeć dźwięk fortepianu Chopina, tak jak go słyszał podczas komponowania, jest bardzo prawdopodobna” – powiedział Laskowski.

McNulty, który w ciągu ostatnich 35 lat odrestaurował i odbudował setki zabytkowych pianin, mówi, że nowy dźwięk „będzie mieścił się w granicach i oczekiwaniach konstruktorów”.

Instrument służy jako źródło do badań i być może jako model dla repliki, ale nie jest przeznaczony do występów.

Wśród kopii wykonanych przez McNulty jest fortepian Silbermana z 1749 roku, na którym improwizował Johann Sebastian Bach.

Chopin, najbardziej znany i najpopularniejszy polski kompozytor i pianista klasyczny, urodził się w Żelazowej Woli pod Warszawą w 1810 roku z matki Polki i ojca Francuza. W wieku 19 lat wyjechał z Polski, aby poszerzyć swoją edukację muzyczną w Wiedniu, a następnie w Paryżu, gdzie osiadł, komponował, koncertował i pobierał lekcje gry na fortepianie.

Zmarł w Paryżu 17 października 1849 r. i został pochowany na cmentarzu Pere Lachaise. Jego siostra Ludwika przywiozła jego serce do Warszawy, gdzie znajduje się w jednym z filarów kościoła św. Krzyża.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *