Świat
Orkney głosuje za zbadaniem „alternatywnego zarządzania”
Radni z Orkadów głosowali za zbadaniem alternatywnych metod rządzenia, pomimo głębokiej frustracji z powodu finansowania i możliwości.
Przewodniczący Rady James Stockan powiedział, że wyspa była „uciśniona” i oskarżył rządy Szkocji i Wielkiej Brytanii o dyskryminację.
Być Ruch doprowadziło do spekulacji mediów, że Orkady mogą opuścić Wielką Brytanię lub stać się samorządnym terytorium Norwegii.
Została ona poparta 15 głosami przeciw 6.
Oznacza to, że urzędnicy rady zostali poproszeni o opublikowanie raportu na temat opcji rządowych dla dyrektora naczelnego Orkadów.
Obejmuje to również przyjrzenie się „północnym połączeniom” archipelagu i terytoriów Korony, takich jak Jersey i Guernsey.
Kolejna poprawka, ożywiająca grupę doradczą ds. reformy konstytucyjnej dla wysp, została przyjęta bez głosowania.
W poniedziałek rzecznik premiera odrzucił sugestię, że wyspy mogą rozluźnić więzi ze związkiem.
Pan Stockan wezwał radnych do poparcia jego pomysłu znalezienia nowych sposobów na zaoferowanie mieszkańcom Orcadian większego bezpieczeństwa finansowego i możliwości ekonomicznych.
We wtorkowym przemówieniu do radnych miejskich powiedział, że wniosek „nie dotyczy łączenia się z Norwegią”.
Dodał: „Mówię, że nadszedł czas, aby rząd potraktował nas poważnie i mówię, że nadszedł czas, abyśmy przyjrzeli się wszystkim opcjom, jakie mamy”.
„Jest tu o wiele szerszy wachlarz opcji – może być nawet tak, że moglibyśmy dostać nasze pieniądze prosto ze Skarbu Państwa w Londynie i zadbać o własną przyszłość”.
„Byliśmy uciskani i wszyscy wiemy większość z tego, co mógłbym dziś powiedzieć na temat rządowej dyskryminacji tej społeczności. Wszyscy wiemy, o ile mniej dostajemy w porównaniu z innymi archipelagami”.
Chociaż radni chcieli „silniejszego głosu”, nie poparli pełnej niepodległości Orkadów.
Obecnie większość z 21 radnych wyspy zasiada jako niezależni – dwóch to Zieloni.
Pan Stockan powiedział, że starzejąca się flota promów jest jednym z problemów, przed którymi stoją wyspiarze.
Wcześniej powiedział BBC, że sytuacja jest „krytyczna”, ponieważ promy, które były starsze niż flota Western Isles, zaczęły się psuć.
Jego obawy podzielali w dużej mierze inni radni, ale niektórzy zgłaszali problemy z samorządem, takie jak koszty prowadzenia takich badań.
Cllr Steven Heddle wspomniał również o wadach, w tym konieczności odkupienia dna morskiego i opłat za naukę dla studentów chcących studiować w Szkocji.
Opisał wysiłki pana Stockana jako „politykę niezadowolenia” i powiedział, że każdy lokalny radny czuje się źle traktowany. Wskazał, że drogi w Edynburgu są „gorsze” niż te na Orkadach, mimo że rada ma znacznie więcej środków.
Oficjalny rzecznik premiera Rishi Sunaka powiedział: „Po pierwsze, nie ma mechanizmu nadawania statusu zależności koronnej lub terytorium zamorskiego jakiejkolwiek części Wielkiej Brytanii”.
„Nie mamy planów zmiany umowy decentralizacji. Wspieramy Orkady kwotą 50 milionów funtów, aby zwiększyć dobrobyt gospodarczy szkockich wysp poprzez porozumienie o wyspach”.
„Ale stanowisko rządu jest takie, że Wielka Brytania jest silniejsza razem”.
Orkady znajdowały się wcześniej pod kontrolą Norwegii i Danii, dopóki nie stały się częścią Szkocji w 1472 roku.
Wyspy służyły jako zabezpieczenie posagu Małgorzaty Duńskiej, przyszłej żony króla Jakuba III. ze Szkocji.
Szkocki rząd powiedział, że Rada Wysp Orkadów otrzyma 89,7 mln GBP na finansowanie usług w latach 2023-2024, z dodatkowymi 4,6 mln GBP z 10-procentowego wzrostu podatku lokalnego.
Rzecznik dodał, że jest „zaangażowany we wspieranie społeczności wyspiarskich”.
Norweski rząd odmówił komentarza w sprawie propozycji.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”