Connect with us

Gospodarka

Opinia: Scholz stoi przed trudną drogą, aby odkryć na nowo niemiecką gospodarkę

Published

on

Opinia: Scholz stoi przed trudną drogą, aby odkryć na nowo niemiecką gospodarkę

Wychodząc poza COVID, rząd kanclerza Olafa Scholza musi zmienić niemiecką gospodarkę.

Rynek pracy i reformy społeczne Popierany przez Gerharda Schrodera w 2003 roku, uwolnione siły rynkowe, które to umożliwiły Angela Merkels Wzrost i dobrobyt. Opierał się na najwyższej technologii przemysłowej, doskonałości produkcyjnej i eksporcie samochodów, maszyn przemysłowych, robotów oraz innych produktów i usług technicznych do Chin i Ameryki.

Teraz zmiany klimatyczne, elektryfikacja i rozwój Chin stawiają to wszystko pod znakiem zapytania.

Samochody napędzane benzyną

Południe jest głębokie w zależności od samochodu z silnikiem spalinowym. Daimler DAI,
-0,91%,
śluby Volkswagena,
-0,60%
i BMW-BMW,
-0,78%
mieć środki, aby obstawiać duże zakłady, aby dogonić Tesla TSLA,
-0,50%.
Mają wagę, której brakuje startupom EV – duże sieci montowni, które muszą być spełnione Celem Scholza jest posiadanie na drogach 15 milionów samochodów elektrycznych do 2030 r. i podobne ambicje w innych miejscach w Europie i Ameryce.

Jednak piramida mniejszych dostawców produkujących tłoki, rury wydechowe i inne komponenty do silników spalinowych nie jest tak dobrze umiejscowiona. Pojazdy elektryczne zawierają znacznie mniej ruchomych części, dostawcom tych firm często brakuje oprogramowania i wiedzy z zakresu mikroelektroniki, które są odpowiednie dla pojazdów elektrycznych, Baterie stanowią około 40% kosztów pojazdów elektrycznych, a Chiny kontrolują lwią część produkcji ogniw.

Współczesna chińska technologia Amperex, Ltd. 300750,
-1,62%
buduje ogromną niemiecką fabrykę zaopatrującą europejskich producentów samochodów. Bosch, największy światowy dostawca motoryzacyjny, nie będzie budował akumulatorów do pojazdów elektrycznych, ale będzie współpracował z CATL. W rezultacie znaczne tantiemy i zyski, które finansują rozwój nowych produktów, trafią do firmy chińskiej, a nie niemieckiej.

Niemieckie firmy, które drążą tunele na całym świecie i pomagają budować lokalne systemy transportowe, tracą udział w rynku. Chińskie firmy kopią teraz tunele dla metra w Sztokholmie i dostarczają wagony do Portugalii. Także autobusy w Norwegii, turbiny wiatrowe we Francji i sieci energetyczne w Polsce.

READ  Rosyjski Transnieft otrzymuje zamówienia na ropę z Polski i Niemiec
Wyzwania podatkowe

Przy tym wszystkim Scholzowi będzie znacznie trudniej niż Merkel stworzyć wystarczającą ilość nowych, dobrze płatnych miejsc pracy, ale to on Podwyżka płacy minimalnej z 9,60 € do 12 €. Wreszcie, co nie mniej ważne, pozwoli to na rozwój rynku robotów przemysłowych i oprogramowania do sztucznej inteligencji.

Rząd Scholza chce zwiększyć wydatki publiczne na badania i rozwójnajlepszy sposób na wykorzystanie prywatnych innowacji i przedsiębiorców— Ale nowy rząd chce wyciągnąć Niemcy z węgla do 2030 r. i Buduj 400 000 nowych domów rocznie naprawić wąskie gardła i przystępność cenową.

Po katastrofie jądrowej w Fukushimie w 2011 r. Niemcy nagle zdecydowały się: Wyjście z energetyki jądrowej a kraj już zużywa zbyt dużo rosyjskiego gazu –Narażać bezpieczeństwo narodowe i ograniczać politykę zagraniczną.

Cele środowiskowe firmy Scholz wymagają ogromnych inwestycji w energię wiatrową i słoneczną. Tutaj problemy Scholza są zbyt podobne do problemów amerykańskiego prezydenta.

Wysokie koszty

Inwestycje w zieloną energię elektryczną mogą wywołać więcej efektów zewnętrznych dla konkurencyjności krajowych gałęzi przemysłu, ale Niemcy już to mają najwyższe ceny energii elektrycznej w Europie. Scholz nie może łatwo nakłonić swoich zakładów użyteczności publicznej do pożyczania, modernizacji i przerzucania kosztów bez krzyku branży.

Biurokracja regulacyjna kosztuje firmy około 55 miliardów euro rocznie. To około 1,6% PKB i więcej niż Niemcy wydają na obronę narodową.

Michael Mann, przedsiębiorca w Niemczech Zachodnich, Turbiny wiatrowe zbudowane trzy dekady temu, około 50 kilometrów od największego miasta—Zatwierdzenie przez rząd zajęło trzy miesiące i kosztowało 5000 euro w obecnych cenach. Niedawno wystąpił o zgodę na zastąpienie ich nowymi turbinami, które generowałyby 40 razy więcej energii – pozwolenie trwało siedem lat i kosztowało prawie 300 000 euro.

READ  Tarcza finansowa. Przekazane pieniądze, teraz zaczynają się kontrole PFR

Niemcy nie mają wystarczającej sieci do transportu energii wiatrowej z północy na przemysłowe południe, ale budowa Linie energetyczne zostały zablokowane z powodu wyzwań prawnych ze strony protestujących, których nie ma na moim podwórku.

Scholz i jego koalicjanci chcą skrócić oficjalne terminy zatwierdzania, współprzewodniczący Zielonych Robert Habeck został powołany Minister Gospodarki, Klimatu i Energii. Swoją postępową rękę zdobył na ścieżkach rowerowych, książkach dla dzieci oraz jako minister środowiska w Szlezwiku-Holsztynie. Ciekawie będzie zobaczyć, jak próbuje rozebrać to bagno przeszkód i zmierzyć się z biurokracją i przeszkodami prawnymi.

Dług narodowy Niemiec jest niższy niż innych dużych krajów europejskich, więc mogą sobie pozwolić na pożyczki na inwestycje w lepszą przyszłość.

Niezbędne poparcie konserwatywnej FDP dla koalicji Scholza uzyskała jednak rezygnacja z kontroli nad Ministerstwem Finansów. FDP udało się wyegzekwować obietnicę ciągłej dyscypliny budżetowej – żadnych nadmiernych pożyczek i nowych podatków, poza tymi, które ograniczają emisję CO2.

Platforma Scholza jest doskonale wyważona, aby osiągnąć koalicję trójpartyjną, ale ograniczenia polityczne i fiskalne mogą wymagać więcej magika niż męża stanu, aby doprowadzić do transformacji gospodarczej Niemiec i Europy.

Peter Morici jest ekonomistą i emerytowanym profesorem Uniwersytetu Maryland oraz ogólnokrajowym felietonistą.

Dalsze spostrzeżenia Petera Morici

Korekta polityki Bidena wobec Chin

Virginia toruje drogę do sukcesu republikanów w przerwie

Nadchodzą dolary cyfrowe, ale czy Fed jest gotowy?

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *