Connect with us

Zabawa

Olejny film na podstawie powieści Władysława Reymonta to wizualny majstersztyk

Published

on

Olejny film na podstawie powieści Władysława Reymonta to wizualny majstersztyk

Chłopi opowiadają historię pięknej młodej Polki Jagny (Kamila Urzędowska), która zostaje sprzedana najbogatszemu mężczyźnie we wsi – starszemu wdowcowi o imieniu Boryna (Mirosław Baka). Cena jest wysoka – sześć akrów najlepszej ziemi Boryny – ale mama Jagny wie: „Miłość przychodzi i odchodzi, ale ziemia pozostaje”. Dziewczyna oczywiście nie odgrywa żadnej roli i nie ma nic do powiedzenia.

Historia Jagny oparta jest na twórczości polskiego autora Władysław Reymonts Powieść Chłopi, opublikowana w czterech tomach w latach 1904–1909. Chłopi skupiają się na trudnym życiu polskiego rolnika, ale historia, którą opowiada, jest powszechnie znana. W 1924 roku Reymont otrzymał literacką Nagrodę Nobla za „wielka epopeja narodowa”, który od tego czasu stał się jednym z klasyków literatury polskiej.

Przyczepa Rolnika.

Wrodzona brzydota i okrucieństwo takich małżeństw, typowe dla ściśle patriarchalnych społeczności wiejskich, nie kłóci się z pięknem wizualnym i malowniczością filmu. Podkreślają raczej piękno pejzażu i kolorystykę zmieniających się pór roku, zgodnie z podziałem powieści Reymonta na cztery księgi: jesień, zima, wiosna i lato.

Jednak tym, co czyni film jeszcze bardziej imponującym wizualnie, jest fakt, że każda scena została starannie odtworzona przez zespół malarzy olejnych i połączona w całość przy użyciu efektów specjalnych, co nadaje filmowi wyjątkową jakość gdzieś pomiędzy animacją a akcją na żywo. Sześć klatek na każdą sekundę nagrania na żywo były malowane ręcznie.

Proces, który doprowadził do powstania „Chłopów”.

Tak jak pory roku w powieści determinują każdy aspekt życia rolników, tak kolory filmu są również zdeterminowane przez pory roku: złoto jesieni zamienia się w biel zimy.

Jednak piękno natury systematycznie przeciwstawiane jest bezlitosności ludzi wobec siebie i zwierząt. Tę brutalność podkreśla już pierwsza scena, kiedy Boryna spokojnie morduje swoją najlepszą krowę, bo jest chora.

READ  Strumień czy pomiń?

Za kulisami

Produkcja Chłopów była dla twórców filmu żmudnym procesem. W sumie zajęło to pięć lat, częściowo spowolnione przez pandemię Covid-19. Efektem tej pracy jest zapierające dech w piersiach i fascynujące arcydzieło wizualne.

Wszyscy aktorzy zostali starannie sfilmowani, aby uchwycić wyraz ich twarzy, czasami za pomocą kamer przymocowanych do ramion. Jest to niezbędne w licznych scenach tanecznych, w których tło i światło zmieniają się co sekundę.

Sekwencja taneczna z filmu Chłopi.

Każdą scenę namalowało następnie ponad 100 malarzy z Polski, Serbii, Litwy i Ukrainy. Razem stworzyli ponad 42 000 obrazów olejnych.

Obrazy te zostały wykorzystane do stworzenia każdej klatki filmu. Reżyserzy filmu – Dorota Kobiela-Welchman i jej mąż, Hugh Welchmana – są twórcami tej metody tworzenia filmów olejnych. Jej poprzednia praca, Loving Vincent (2017), była niezwykle udanym eksperymentalnym dramatem animowanym o Vincentu van Goghu. Minęło sześć lat i powstało ponad 62 000 obrazów olejnych w stylu Van Gogha, stworzonych przez 125 artystów.



Przeczytaj więcej: Oldschoolowe malarstwo spotyka się z najnowocześniejszą animacją: Loving Vincent to bogata wizualna uczta


Potężne piękno Chłopów wynika z zestawienia filmu ze słynnymi polskimi i europejskimi obrazami, z których wiele stało się tak znanych, że podświadomie postrzegamy przez nie świat i jego kolory. Na przykład urodę Jagny i rozwijającą się seksualność podkreśla się, przedstawiając jej odwróconą twarz z na wpół rozchylonymi ustami, w tej samej pozie i palecie kolorów, co na obrazie Vermeera. Dziewczyna z perłą (1665).

Welchmanowie sięgali po obrazy polskich malarzy łączących realizm z symboliką, m.in Józefa Chełmońskiego, Leona Wyczółkowskiego I Ferdynand Ruszczyc – a także inne znane dzieła, m.in Jeana-Françoisa Milletsa
Zbieracze (1857) i Van Gogha Przerwa na lunch w pracy (1890).

Scena z filmu „Chłopi”.
zawroty głowy

Jagna ukazana jest jako młoda dziewczyna o artystycznym zacięciu i niezwykłej życzliwości w porównaniu do mieszkańców wsi, którzy uważają ją za niebezpieczną i niemoralną uwodzicielkę.

Opiekuje się bocianem ze złamanym skrzydłem, robi biżuterię i nieustannie wykonuje delikatne wycinanki z papieru przedstawiające zwierzęta, zwłaszcza ptaki. Ale w przeciwieństwie do ptaków, które tworzy, ona sama nie ma wolności.

Wielbicieli powieści Reymonta z pewnością ucieszy fakt, że film pozostaje wierny oryginałowi. Ale Chłopi oferują także nowe spojrzenie na 100-letni polski klasyk, poruszając tematykę władzy i oporu w sposób, który nawet najbardziej zapalonym czytelnikom daje nowy materiał do myślenia.


Szukasz czegoś dobrego? Przebij się przez hałas i otrzymuj wyselekcjonowany wybór najnowszych wydawnictw, wydarzeń na żywo i wystaw prosto do swojej skrzynki odbiorczej w piątki co dwa tygodnie. Podpisz tutaj.


Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *