Zabawa
Oficjalna strona Republiki Korei
Przez reportera honorowego Dominika Jankowska poza Polska
Zdjęcia = Dominika Jankowska & Urszuli Stachowiak
Biały motyl, czerwony gomusin (tradycyjne buty) i małą dziewczynkę pływającą na niebieskiej rybce.
Te rzeczy mogą wydawać się przypadkowe, ale są jednymi z głównych symboli niewerbalnego przedstawienia lalkowego Dallae’s Story. Fabuła opowiada o dziewczynie o imieniu Dallae i jej rodzinie, której życie zostaje zakłócone przez wojnę koreańską (1950-53).
Zamiast skupiać się na konflikcie, praca przedstawia wysiłki rodziny zmierzające do przezwyciężenia trudów wojny w baśniowej fantazji.
Widziałem tę sztukę 30 listopada na wstępie do teatru koreańskiego, na zaproszenie Klubu Hwangsae UAM działającego we współpracy z Koreańskim Centrum Kultury w Warszawie i Centrum Powitalnym UAM w Poznaniu.
Hwangsae to grupa studentów języka koreańskiego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza, której celem jest promocja kultury koreańskiej poprzez projekty i wydarzenia kulturalne takie jak „Filmowe Oblicza Korei”.
„Seria „Filmowe Oblicza Korei” powstała, aby zrzeszać lokalnych miłośników koreańskiej kinematografii” – powiedziała wiceprezes Hwangsae Patrycja Dekiert. „Przed projekcją zwykle przeprowadzamy krótkie wprowadzenie, aby nasza publiczność mogła nie tylko dobrze się bawić filmem, ale także dowiedzieć się więcej o koreańskiej historii, tradycji i mentalności”.
Liderka grupy Oliwia Kuna dodała: „Po każdym pokazie rozmawiamy z widzami na temat ich oceny dzieła i tego, które sceny uważają za najbardziej fascynujące. Często prowadzi to do niezwykle interesujących interakcji.”
W przeszłości w klubie wyświetlano słynne koreańskie filmy, takie jak „Służąca” i nagrodzony Oscarem „Parasite”. Jednak tym razem Hwangsae postanowił spróbować czegoś nowego.
Kuna powiedział: „Kiedy wypuścimy serial, chcemy zaprezentować widzom różne gatunki filmów, a nie ograniczać się do thrillerów czy dramatów”.
Pomimo braku mówionych dialogów, spektakl skutecznie oddał emocje bohaterów i fabułę poprzez niesamowite pantomimy, odpowiednią muzykę i efekty dźwiękowe. Połączenie tych czynników pozwoliło lalkom pozbawionym mimiki okazywać emocje.
Obsada skutecznie oddała emocje bohaterów, mimo że przez cały spektakl nie wypowiedziała ani jednego słowa. Na początku pomyślałem, że gra aktorska może wydawać się kreskówkowa, ale wydawało się, że każdy aktor znalazł idealną równowagę aktorską.
Utwór również wydawał się skupiać na formie, a nie na fabule. Jego symbolikę ukazano na przykładach, takich jak motyl pełniący funkcję posłańca miłości między rodzicami Dallae, w tradycyjnej muzyce i folklorze, gdy matka tańczy w tradycyjnych czerwonych butach, oraz w baśniowych scenach, takich jak Dallae jadący na niebieskiej rybie.
„To było naprawdę urzekające doświadczenie” – powiedział Kuna – „które pogłębiło nasze zrozumienie kinowych możliwości i artystycznej finezji wyrażanej w takich przedstawieniach, nawet bez dialogu”.
*Ten artykuł został napisany przez honorowego reportera Korea.net. Nasza grupa honorowych reporterów pochodzi z całego świata i dzieli się swoją miłością i pasją do wszystkiego, co koreańskie, za pomocą Korea.net.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.