Sport
Odpowiednie podejście: jak system VR wspiera piłkę ręczną na zawodach w Danii/Norwegii/Szwecji 2023
IHF podąża za trendem stosowania najnowocześniejszych technologii we wszystkich obszarach życia i poczyniła postępy w ulepszaniu sportu jako całości, korzystając z dostępnych nowych technologii.
Jednym z kluczowych obszarów, w których IHF poczyniła postępy, jest dostosowanie się do obecnego trendu we wszystkich dyscyplinach sportowych poprzez wprowadzenie Video Review (VR), który pomaga sędziom podejmować właściwe decyzje na boisku na podstawie rzeczywistej wizji. Powtórki momentów meczów, w których widoczność była ograniczona lub chcesz to wcześniej sprawdzić ponownie
podjąć decyzję.
Dotyczy to w szczególności kluczowych sytuacji meczowych, w których sędziowie oprócz widoku pola gry biorą pod uwagę obraz telewizyjny, co doskonale sprawdziło się podczas Mistrzostw Świata IHF Mężczyzn 2023 w Polsce i Szwecji w 2023 roku.
„Protokół jest taki sam. Oznacza to, że protokół dokładnie określa, jakie sytuacje sędziowie mogą przeglądać podczas meczu. Jest taki sam, a teraz ten protokół jest również zsynchronizowany z różnymi stowarzyszeniami kontynentalnymi. Na przykład w przeszłości mieliśmy inny protokół niż Europejska Federacja Piłki Ręcznej. Oznaczało to, że sędziowie na Mistrzostwach Europy mogli sprawdzić inne sytuacje, których nie mogli sprawdzić na Pucharze Świata” – mówi przewodniczący Komisji ds. Przepisów Gry i Sędziów, Per Morten Sødal.
„To sprawia, że i tak już skomplikowane zasady stają się jeszcze bardziej skomplikowane i trudniejsze do zrozumienia dla fanów i graczy. Musimy wytyczyć jasną granicę dla wszystkich. Musimy przynajmniej mieć spójne i jednolite stanowisko w sprawie tego, co możemy sprawdzić w VR. Jest to oczywiście bardzo ważne. Pod względem użytkowania nie ma żadnych zmian w porównaniu do Polski/Szwecji 2023.”
W sumie istnieje 11 sytuacji, w których można zastosować system odtwarzania wideo:
- Cel/brak celu: w celu ustalenia, czy piłka całkowicie przekroczyła linię bramkową (czy nie) / w celu ustalenia, czy upłynął czas lub gra została zatrzymana przed (lub po) całkowitym przekroczeniu przez piłkę linii bramkowej;
- Poważne i nieuczciwe czyny: Sytuacja bez piłki, która ma miejsce poza polem widzenia sędziego
- Dyskwalifikacja (czerwona kartka): Aby sędziowie mogli dokładnie zidentyfikować numer koszulki zawodnika, który dopuścił się przewinienia
- Konflikt w sądzie: Konfrontacja pomiędzy dwoma (lub więcej) zawodnikami (sędziowie mają poważne wątpliwości, który zawodnik powinien zostać ukarany)
- Nieprawidłowe podstawienie: Taki, którego nie można było jednoznacznie zidentyfikować na podstawie oficjalnej tabeli
- Symulacja: Gdy sędziowie mają poważne wątpliwości co do tego, czy zawodnik powinien otrzymać karę progresywną, lub gdy zawodnik próbuje wprowadzić sędziów w błąd poprzez symulację
- Zasada 8: jeżeli sędziowie mają poważne wątpliwości, czy należy nałożyć 2-minutowy zakaz lub dyskwalifikację zgodnie z Przepisami 8:5, 8:6, 8:9 lub 8:10
- Sytuacje decydujące o meczu w ciągu ostatnich 30 sekund: Jeżeli sędziowie mają poważne wątpliwości co do decyzji o rzucie karnym lub faulu technicznym zawodnika zdobywającego bramkę
- Przerwa dla drużyny elektronicznej: W przypadku awarii technicznej elektronicznego systemu przerw dla drużyny, niepewności delegata lub sędziów co do tego, która drużyna była w posiadaniu piłki w momencie naciśnięcia sygnalizatora, lub wątpliwości delegata co do tego, kto nacisnął sygnalizator
- Inny: w przypadku podjęcia decyzji mogącej skutkować protestem
Jak jednak sprawdza się system VR w piłce ręcznej?
„Myślę, że to naprawdę ważne, aby ludzie zrozumieli, że to nie jest system VAR, taki jak w piłce nożnej. Oznacza to, że nie jest to system sędziowania asystenta wideo. Sędziowie podejmują decyzje na podstawie tego, co widzą na ekranie za drugim razem. Decyzje podejmują sami sędziowie, a w niektórych szczególnych przypadkach, takich jak nieprawidłowe zmiany, decyzje delegatów. To ludzie zaangażowani w grę decydują, że chcą coś zobaczyć. Różni się to na przykład od piłki nożnej, gdzie mieszkaniec innego miasta patrzy w ekran telewizora lub zaleca sędziom, aby poszli i coś sprawdzili. Władza nadal jest w rękach sędziów” – dodaje Sødal.
Ponieważ piłka ręczna staje się sportem, który rozwija się coraz szybciej, a poziom rośnie coraz szybciej, system VR stał się niezwykle ważny w kluczowych momentach. Pomaga to zredukować liczbę błędów sędziów, a tym samym zapewnia większą przejrzystość bez wpływu na przebieg meczów.
System VR dobrze spisał się podczas ostatniej edycji Mistrzostw Świata Mężczyzn IHF Polska/Szwecja 2023 i został użyty 83 razy, przy średniej 72 sekundach pomiędzy sygnałem VR przez sędziów a decyzją.
„Szczerze mówiąc, jest to akceptowalny czas, ponieważ nie zakłóca tak bardzo przebiegu gry. Nasze oceny pokazują również, że w mniej niż 5% tych VR podjęliśmy błędną decyzję po konsultacji z powtórką, co może się również zdarzyć, ponieważ w grę wchodzi czynnik ludzki. Bardzo nam przykro, jeśli tak się stało. Ale nigdy nie jest to zamierzone i uważam, że postęp był bardzo duży” – podsumowuje Sødal.
„Idol nastolatek przyszłości. Specjalista od totalnej popkultury. Miłośnik internetu. Wannabe odkrywca.”