Zarejestruj się teraz, aby uzyskać BEZPŁATNY nieograniczony dostęp do Reuters.com
WARSZAWA, 2 sierpnia (Reuters) – Koszt obniżki cen energii w Polsce wyniesie około 50 mld zł (10,88 mld USD) i zostanie w większości sfinansowany przez podatników, a część ciężaru poniosą również firmy energetyczne – powiedział premier Mateusz Morawiecki ciąg dalszy we wtorek.
Morawiecki powiedział, że suma obejmuje ulgi podatkowe, dopłaty do paliw dla gospodarstw domowych i inne środki.
„Obecne koszty walki z inflacją, w tym obniżki podatku VAT i akcyzy, to ok. 30 mld zł. Dodaj do tego 11,5 miliarda korzyści dla węgla… Inne środki, o których rozmawialiśmy, będą kosztować o 10 do 12 miliardów więcej” – powiedział Morawiecki na konferencji prasowej.
„Całkowity koszt to około 50 miliardów złotych, całkowity koszt wszystkich korzyści związanych z węglem, paliwem, ogrzewaniem, węglem, pelletami i oczywiście gazem”.
Morawiecki powiedział, że znaczna część wsparcia będzie pochodzić z budżetu, ale część kosztów zostanie pochłonięta również przez firmy energetyczne poprzez niższe podwyżki taryf za energię.
Akcje spółek sektora energetycznego spadły we wtorek – indeks sektora spadł o 2,11% o 13:10 GMT.
„Ceny akcji są bardzo wrażliwe na to, kto poniesie koszty ewentualnych ryczałtów. Dlatego oczywiście każde stwierdzenie, które sugeruje, że firmy będą płatnikami, należy interpretować negatywnie” – powiedział Paweł Puchalski, analityk Santander BM.
W lipcu rząd zgodził się na jednorazową wypłatę 3 000 zł dla gospodarstw domowych, aby pomóc im w pokryciu rosnących kosztów węgla w obliczu rosnących cen energii, w dużej mierze spowodowanych wojną na sąsiedniej Ukrainie. Kontynuuj czytanie
Obecnie pracuje nad dalszym wsparciem dla gospodarstw domowych korzystających z innych paliw, takich jak pellet czy olej opałowy. Morawiecki powiedział, że ogłosi szczegóły pakietu w tym tygodniu.
(1 USD = 4,5977 zł)
Reportaż Anny Włodarczak-Semczuk, Anny Koper, Pawła Florkiewicza i Adrianny Ebert; Pod redakcją Andrew Heavensa i Tomasza Janowskiego
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.