Amsterdam (JTA) – Zdezorientowana nastolatka leży w łóżku Anne Frank, gdy ludzie gromadzą się w domu jednorodzinnym. Ale ci ludzie nie są nazistami. To współcześni turyści. A dziewczyna na łóżku to nie Anne, ale Kitty – jest fikcyjną przyjaciółką znanego teraz na całym świecie pamiętnika.
Magicznie wskrzeszona z boku i sprowadzona do nowoczesnej Europy, Kitty jest zdumiona tym, jak społeczeństwo szanuje jej najlepszą przyjaciółkę Annę, sprzedaje tanie towary i nieustannie błędnie interpretuje jej słowa. Jestem. Ostatecznie pracuje sama, aby odzyskać spuściznę Anne za pomocą niezbędnych środków.
To odważna reinterpretacja historii Anny Frank w nowym filmie animowanym „Gdzie jest Anne Frank?”. Premiera na Festiwalu Filmowym w Cannes w zeszłym tygodniu.. Film został wyprodukowany przez uznanego izraelskiego reżysera Ari Folmana, najbardziej znanego z nominowanego do Oscara hybrydowego filmu dokumentalnego z 2008 roku. „Walc na polu bitwy” O trwałych wspomnieniach pierwszej wojny libańskiej w Izraelu. Obecnie Forman pracuje nad tym, co wielu uważa za święty tekst Holokaustu – przepisuje Anne Frank, aby zinterpretować jej prawdziwe, trwałe dziedzictwo.
Film został wyprodukowany we współpracy z Anne Frank Fund, szwajcarską organizacją non-profit założoną przez ojca Anne Otto, który jest właścicielem praw autorskich do pamiętnika Anny i jest skierowany do młodej publiczności. Ale kiedy Kitty rozumie współczesny kryzys imigracyjny w Europie i świadomie łączy miliony osób ubiegających się o azyl z kontynentu z historią Anne, wkracza również w zaskakującą sferę polityczną.
„Głównym celem tego filmu jest pomoc dzisiejszej młodej widowni w nawiązaniu kontaktu z historią Anne Frank w sposób nawiązujący do pamiętnika” – powiedział Fonzu, członek filmu. Główny producent Eve Kugelmann powiedziała Żydowskiej Agencji Telegraficznej. Agencja. „Szczerze mówiąc, tak oglądam filmy. Jeśli ten cel zostanie osiągnięty, będzie to sukces.”
Ognisty rudowłosy kotek z różowymi kośćmi policzkowymi to coś więcej niż milczący obserwator. Mówi głośno o pełzającej komercjalizacji swojej najlepszej przyjaciółki jako marki.
„Ann nie napisała tego pamiętnika, aby ją czcić” – powiedziała holenderskiej policji w jasnym krajobrazie po tym, jak pamiętnik został wystawiony. „Albo nazwij jej most, szkołę, teatr lub dworzec kolejowy”.
Kitty zaczęła też spotykać się z chłopcem obrabowanym przez turystów w Domu Anny Frank, a później została aktywistką imigracyjną.
Podobnie jak w Bashir, Forman łączy spektakularne sekwencje fantasy z opowieściami opartymi na faktach. Podróż Kitty przez Amsterdam w 2021 roku i skrupulatny Dom Anny Frank są połączone z mitologią grecką i odniesieniami do Imperium Rzymskiego, które zafascynowały Annę. W retrospekcjach naziści są przedstawiani jako przypominające roboty upiory w maskach pośmiertnych patrolujące Amsterdam bez nienawiści i litości dla ludzi, którzy ich polują i poświęcają ich. O tym, jak próbowała je sobie wyobrazić.
Forman, który odmówił wstępnego wywiadu z JTA, Powiedział reporter z Hollywood Jego własna matka, ocalała z Holokaustu z Łodzi, była chętna do podjęcia projektu.
„Tak naprawdę tego nie chciałem”, powiedział Forman. „Miałem zbyt wiele zmian i uznałem je za zbyt symboliczne. Ale po raz pierwszy od młodości przeczytałem pamiętnik i odwiedziłem mamę. Oboje rodzice Ocalał z Holokaustu. Powiedziała: „Słuchaj, nie ingerowaliśmy w twój wybór, ale jeśli nie podejmiesz się tego projektu, umrę w weekend, jesteś w niedzielę. Możesz przyjść i odebrać moje ciało, ale jeśli to zrobisz, zostanę do premiery. „
Innym zwrotem akcji, którego Forman dowiedział się podczas badania projektu, było to, że jego rodzice przybyli do Auschwitz w tym samym tygodniu, co rodzice Anny, Otto i Edith.
Kitty nieustannie potępia niekończącą się współczesną reinterpretację historii Anne, która służy wyostrzeniu jej statusu jako symbolu, a nie osoby, ale film, w którym pojawia się, to kolejna taka próba, Holokaust. I współczesny kryzys uchodźczy.
Ten film różni się od tekstu także pod innymi względami. Dziennik Anny jest pełen humoru, ale przynajmniej jedna postać cierpi w każdej scenie, czy to we współczesnym Amsterdamie, czy podczas Holokaustu. „Gdzie jest Anna Frank?” Auguste van Pels, który również ukrywał się z Frankiem, również twierdzi, że ukrył w domu drogi wazon bez żadnych dowodów.
Ale wizja filmu Formana była czymś więcej niż tylko opowiedzeniem faktów z historii.
„Szukałem nowego wymiaru, nowego sposobu opowiadania historii” – powiedział The Hollywood Reporter. „I starałem się dotrzeć do jak najmłodszej publiczności. A kiedy zaczynasz film z cudem takim jak ten kotek, robisz bajkę ”.
Poza filmem Forman współpracował także z Anne Frank Fund Dziennik adaptacji powieści graficznej Anny An, Opisany przez Davida Polonsky’ego i opublikowany w 2017 roku. Film i książka będą częścią nowego pakietu edukacyjnego, który dzieli fundusze z setkami szkół na całym świecie, które oferują programy i materiały edukacyjne o Holokauście.
Zgodnie z statutem charytatywnym i życzeniem Otto Franka, w nadziei, że żaden z projektów Fonzu nie będzie komercyjny, dochód z filmu zasili wiele programów edukacyjnych i projektów z agencją ONZ UNICEF. Służy do wspierania działań Fon, m.in. Opieka nad dziećmi, powiedział Kugelmann.
W Kitty projekt ma na celu znalezienie najnowszego ambasadora młodszego pokolenia bezpośrednio na 80-letniej stronie pamiętnika Anne.