Najważniejsze wiadomości
Nowa sieć kolejowa Polski powinna przyczynić się do rozwoju połączeń transportowych w Europie Środkowo-Wschodniej
Regulacje kolejowe odgrywają coraz ważniejszą rolę w budowaniu przyszłych zrównoważonych europejskich systemów transportowych.
Między innymi Centralny Port Komunikacyjny (CPK), nowy port lotniczy, który ma powstać w Polsce, to strategiczna inwestycja infrastrukturalna, która obejmuje budowę około 2000 km nowych linii dużych prędkości oraz kilka projektów horyzontalnych, donosi SchengenVisaInfo.com.
Zgodnie z niedawnym oświadczeniem CPK, stworzą nieprzerwane, szybkie i interoperacyjne podróże między głównymi miastami w Polsce, jednocześnie poprawiając łączność w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE).
Jednocześnie CPK znacząco zwiększy przepustowość przewozów towarowych w regionie i odegra kluczową rolę we wzmacnianiu łączności i rozwoju gospodarczego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Inne kraje regionu Europy Środkowo-Wschodniej również znajdują się na różnych etapach podobnych megaprojektów dotyczących infrastruktury kolejowej. Należą do nich projekt kolei dużych prędkości Rail Baltica realizowany wspólnie przez Estonię, Łotwę i Litwę, czeski program KDP oraz projekt kolei dużych prędkości Wyszehrad 4 (V4 KDP) łączący Warszawę, Pragę, Bratysławę i Budapeszt z Bukaresztem.
„Wraz z inicjatywami regionalnymi, takimi jak Rail Baltica, czeski program KDP i projekt kolei dużych prędkości V-4, CPK zapewni nową, gęstą i interoperacyjną sieć transportową w całym regionie”. Zwrócił na to uwagę prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.
Na bazie tych wszystkich projektów można stworzyć możliwość współpracy i integracji europejskich systemów transportowych, wzmacniając tym samym powiązania infrastrukturalne między UE a krajami Trójmorza.
W efekcie budowa i modernizacja linii kolejowych, w tym wprowadzenie systemu KDP w regionie Trójmorza, oznacza lepszą łączność i likwidację luki w sieci kolejowej między Europą Zachodnią a regionem CEE.
Jak tłumaczy CPK, nowe linie kolejowe są przystosowane do ruchu pasażerskiego i towarowego. W tym przypadku, w celu zapewnienia sprawnego i niezawodnego przewozu towarów, CPK preferuje pociągi intermodalne, w szczególności pociągi przewozowe, które kursują według ustalonych rozkładów jazdy w gwarantowanych terminach. W ten sposób integracja usług pasażerskich i towarowych doprowadzi do bardziej zrównoważonego i efektywnego kosztowo systemu transportowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Po zakończeniu tych głośnych projektów szybka, częsta i płynna infrastruktura kolejowa CPK będzie kompleksowo zaspokajać różnorodne potrzeby regionu w zakresie mobilności. Oznacza to, że zaoferuje bezpośrednie połączenie z Portem Lotniczym CPK z każdego większego miasta w Polsce siecią kolei dużych prędkości, łączącą największe miasta w kraju z czasem przejazdu poniżej 2,5 godziny.
>> Słowenia i Serbia przyspieszają transport kolejowy i podróże
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.