Gospodarka
Niemcy denerwują partnerów UE z powodu reformy zasad wydatkowania – EURACTIV.de
Berlin we wtorek (14 marca) sfrustrował członków UE, żądając w ostatniej chwili zmian we wcześniej uzgodnionym tekście rewizji zasad budżetowych, ponieważ niemiecka polityka wewnętrzna nadal przenika do Europy.
Niemcy rozgniewały już swoich partnerów na początku tego miesiąca, blokując przełomowe porozumienie zakazujące sprzedaży nowych samochodów napędzanych paliwami kopalnymi od 2035 roku.
Umowa miała stać się oficjalnym prawem, ale Berlin wycofał swoje poparcie po tym, jak kanclerz Olaf Scholz uległ naciskom młodszego partnera koalicji rządzącej.
Niemcy stały się jeszcze bardziej zaniepokojone we wtorek, gdy podczas spotkania ministrów finansów w Brukseli szukały okazji do odrzucenia proponowanych reform reguł fiskalnych.
Komisja Europejska, organ wykonawczy UE, zaproponowała w listopadzie reformę Paktu Stabilności i Wzrostu, który ogranicza zaciąganie pożyczek przez kraje UE.
Pakt stanowi, że deficyt budżetowy nie powinien przekraczać 3% produktu krajowego brutto (PKB), a dług powinien pozostać poniżej 60% PKB.
Niemcy nalegały teraz, aby komisja ponownie skonsultowała się z państwami członkowskimi przed zaproponowaniem przepisów dotyczących tych reform, powiedziała podczas konferencji prasowej szwedzka minister finansów Elisabeth Svantesson, której kraj sprawuje prezydencję w Radzie UE.
Federalnemu ministrowi finansów Christianowi Lindnerowi udało się zmienić tekst, który został już zatwierdzony na szczeblu ambasadorów UE na początku tego miesiąca.
„Pociąg nie może opuścić stacji, dopóki miejsce docelowe nie będzie jasne” – powiedział dziennikarzom Lindner. „Przed Niemcami jest jeszcze długa droga do zaakceptowania umowy”.
Niemcy, największa gospodarka UE, obawiają się, że nowe przepisy będą mniej restrykcyjne i pozwolą członkom na zwiększenie zadłużenia.
„Lindner wywarł pewien nacisk na Komisję, ale tekst został przyjęty bez zmiany jego treści” – powiedział europejski dyplomata.
Inny dyplomata powiedział, że „wydaje się, że jest to głównie coś, czego Lindner potrzebuje do konsumpcji krajowej” po tym, jak liberalna FDP Lindnera poniosła serię porażek w niemieckich wyborach landowych.
Wiceprzewodniczący Komisji Valdis Dombrovskis nie chciał podać dokładnej daty przedstawienia tekstu prawnego.
Istnieją obecnie obawy, że przejście reform do etapu zatwierdzenia może zająć więcej czasu, niż się spodziewano, ale europejskie źródło powiedziało, że celem było ogłoszenie wniosku „w drugiej połowie kwietnia”.
Następnie sprawa zostanie ponownie omówiona w Radzie Europejskiej, która reprezentuje państwa członkowskie, oraz w Parlamencie Europejskim.
Spór dotyczący sprzedaży nowych samochodów nie został jeszcze rozstrzygnięty.
W poniedziałek w Strasburgu spotkali się ministrowie transportu ośmiu krajów UE, w tym Czech, Niemiec, Węgier, Włoch, Polski, Portugalii, Rumunii i Słowacji, aby znaleźć kompromis.
Z rozmów nie wyszło nic konkretnego.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”