Zabawa
Nie żyje Joanna Cortes Śpiewaczka operowa, solistka Teatru Wielkiego, miała 68 lat
Z wielkim smutkiem przyjęliśmy dziś wiadomość o śmierci Joanny Cortes – poinformował Teatr Wielki – Opera Narodowa. Śpiewak operowy jest jego solistą od 1992 roku. Zmarła we wtorek w wieku 68 lat.
Teatr Wielki – Opera Narodowa poinformował we wtorek na swojej stronie internetowej o śmierci artysty. „Wiadomość o śmierci Joan Cortes przyjęliśmy dzisiaj z wielkim smutkiem” – napisano. Piosenkarka zmarła we wtorek w wieku 68 lat.
Od 28 lat jest solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Joanna Cortes ukończyła studia wokalno-aktorskie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu z wyróżnieniem w 1980 roku. Kontynuowała naukę w Niemczech i we Włoszech (Accademia Chigiana). Piosenkarka zadebiutowała w Operze Wrocławskiej z Tatianą w „Eugeniuszu Onieginie”. Pracowała jako solistka w Teatrze Wielkim w Łodzi i Poznaniu, współpracowała z Teatrem Muzycznym Roma.
Jej repertuar obejmuje role motyla w „Madame Butterfly” Giacomo Pucciniego, Elżbiety de Valois w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego, matki Joanny w „Diabłach z Loudun” Krzysztofa Pendereckiego, Roksanie w „Królu Rogerze” Karola Szymanowskiego, Małgorzata w „Fausta” w „Rycerstwie rustykalnym” Pietro Mascagniego.
Od 1992 roku była solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie grała partię Lady Makbet w „Makbecie” i Abigaille w „Nabuccu” Verdiego, Adalgizę w „Normie” Vincenzo Belliniego i Adalgizę w „Walkirii” Richarda Wagnera. a Piła w operze „Ubu Rex” zaśpiewała „Pendereckiego”, zagrała także tytuły w „Salome” Richarda Straussa, „Tosce” Pucciniego, „Halce” Stanisława Moniuszki, „Fedorze” Umberto Giordano i „Carmen” Georgesa Bizeta.
Wystąpiła także w spektaklach Mariusza Trelińskiego – „Andrieja Cheniera” Giordana, „Oniegin” i „Dama pikowa” Piotra Czajkowskiego oraz w „Traviacie” Verdiego.
Jak wspominał Teatr Wielki, „Jej dyplom w„ Nabuccu ”Verdiego został okrzyknięty najciekawszym osiągnięciem sezonu 1987/1988. Za rolę Carmen, najlepszej kobiecej roli w sezonie 1991/92, otrzymała Złotą Maskę, nadaną przez została przyznana krytykom teatralnym z Łodzi ”.
Grała na scenach operowych Nowego Jorku
W 1990 roku Cortes wystąpił w National Grand Opera w „Tosce” w Nowym Jorku pod dyrekcją Antona Coppoli. Śpiewała w duecie z „Carmen” Bizeta z Placido Domingiem podczas słynnego koncertu Heart for Hearts prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu w 1992 roku. Wystąpiła w repertuarze Marleny Dietrich z recitalem „Lili Marleen” z pianistą Mariuszem Rutkowskim.
Współpracowała z Krzysztofem Pendereckim i śpiewała w jego „Dies Irae”, „Polskim Requiem”, „Te Deum” i „Diabły z Loudun”. W 1995 roku brała udział w światowych prawykonaniach oper Mikisa Theodorakisa „Elektra” w Luksemburgu i „Yvonne, księżniczka Burgundii” Zygmunta Krauzego w Paryżu w 2004 roku.
Cortes jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Vom Silberring w sezonie 1987/1988 za Abigaille w „Nabucco” Verdiego oraz Złotą Maskę za rolę Carmen (Teatr Wielki w Łodzi). Otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Główne źródło zdjęć: Marek Maliszewski / REPORTER / Ostnachrichten
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.