Zarejestruj się teraz, aby uzyskać BEZPŁATNY nieograniczony dostęp do Reuters.com
WARSZAWA, 22 kwietnia (Reuters) – Polska nie osiągnęła w piątek porozumienia z kontrolerami ruchu lotniczego w sprawie płac i warunków, powiedziała rzeczniczka związku, zbliżając linie lotnicze do tego, co europejskie władze określiły jako masowe odwołania lotów.
Zakłócenie, które dotyczy nie tylko lotów do i z Polski, ale także tych przelatujących przez przestrzeń powietrzną kraju, może zagrozić bezpieczeństwu Say 1.
Rozmowy będą kontynuowane w niedzielne popołudnie – poinformowała rzeczniczka.
Europejska agencja bezpieczeństwa lotniczego Eurocontrol poinformowała, że polski urząd lotnictwa cywilnego drastycznie zmniejszy liczbę lotów w polskiej przestrzeni powietrznej, jeśli nie zostanie osiągnięte porozumienie.
„Od 1 maja polski CAA wdroży program anulowania lotów, aby znacznie zmniejszyć liczbę lotów do/z polskiej przestrzeni powietrznej” – powiedział Eurocontrol w e-mailowym oświadczeniu.
„Oczekuje się, że kontrolerów podejścia do warszawskich lotnisk będzie wystarczająca liczba, aby obsłużyć… łącznie około 170 lotów. Dwa warszawskie lotniska powinny w maju obsłużyć średnio 510 lotów dziennie”.
Według polskiego związku kontrolerów ruchu lotniczego, 180 z 206 kontrolerów ruchu lotniczego pracujących w Warszawie zdecydowało się zrezygnować, zamiast zaakceptować nowe warunki pracy. 44 ze 180 już wyjechało, okres wypowiedzenia dla pozostałych 136 kończy się 30 kwietnia.
Związek twierdzi, że propozycje obejmujące obniżenie wynagrodzeń kontrolerów ruchu lotniczego i zwiększenie maksymalnej liczby godzin, które mogą przepracować w systemie zmianowym z 8 do 12 godzin, są nie do przyjęcia.
„Walczymy o bezpieczeństwo i powrót kultury bezpieczeństwa, a to oznacza środowisko zaufania, które jest budowane, a nie kupowane” – napisano w czwartkowym oświadczeniu.
Wiceminister infrastruktury Marcin Horala powiedział wcześniej, że żądania płacowe kontrolerów ruchu lotniczego są nierealistyczne, biorąc pod uwagę wpływ pandemii COVID-19, która obniżyła opłaty, które Polski Urząd Kontroli Ruchu Lotniczego (PAŻP) otrzymuje od linii lotniczych.
Reportaż Alana Charlisha i Anny Koper; Montaż przez Hugh Lawsona, Williama Macleana i Catherine Evans
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.