Connect with us

Najważniejsze wiadomości

– Nie, dziękuję, panie premierze – mówi polski trucker o ofercie wizy świątecznej w Wielkiej Brytanii

Published

on

– Nie, dziękuję, panie premierze – mówi polski trucker o ofercie wizy świątecznej w Wielkiej Brytanii

WARSZAWA (Reuters) – Zaproponowana przez premiera Wielkiej Brytanii Borisa Johnsona trzymiesięczna wiza pracy dla europejskich kierowców ciężarówek po prostu nie jest wystarczająco urocza, by przekonać 35-letniego polskiego kierowcę ciężarówki Jakuba Pajkę do powrotu do Wielkiej Brytanii. I nie jest sam.

Niedobór kierowców ciężarówek po Brexicie – około 100 000 – ponieważ pandemia COVID-19 sieje spustoszenie w brytyjskich łańcuchach dostaw we wszystkim, od żywności po paliwa, podsycając widmo zakłóceń i podwyżek cen przed Bożym Narodzeniem.

W niedzielę rząd Wielkiej Brytanii ogłosił plan wydania tymczasowych wiz 5 tysiącom zagranicznych kierowców ciężarówek w odpowiedzi na dotkliwy brak kierowców ciężarówek, który pozostawił bezczynne pompy na stacjach benzynowych w miastach w całym kraju. Wizy wygasają 24 grudnia.

Pajka, który rzucił pracę w Wielkiej Brytanii, by opuścić Unię Europejską, powiedział, że trzy miesiące to po prostu za mało, by być tego wart.

„Nie, dziękuję, panie premierze, nie skorzystam z tej okazji. Żaden kierowca nie chce się przenosić tylko na trzy miesiące tylko po to, żeby ułatwić Brytyjczykom zorganizowanie wakacji” – powiedział, siedząc za czerwoną ciężarówką na parkingu pod adresem bramy stolicy Polski Warszawa.

Dodał, że dodatkowe pieniądze nie mogą zrekompensować walki krajów przenoszących się, groźby, że migranci będą próbowali przekroczyć kanał La Manche na tylnym siedzeniu ciężarówki lub zostaną oddzieleni od rodziny.

„Pieniądze, które możesz zarobić w Wielkiej Brytanii, nie rekompensują takiemu kierowcy wszystkich niebezpiecznych rzeczy, które mu się tam przytrafiają” – powiedział, wskazując na bójkę z migrantami, której był świadkiem w portach Calais i Dunkierki.

Na innym parkingu pod Warszawą Jacek Rembikowski, 60-letni kierowca ciężarówki z 25-letnim stażem, również powiedział, że Brexit nieco wpłynął na jego decyzję o powrocie do domu po siedmiu latach w Wielkiej Brytanii.

READ  Polski państwowy gigant energetyczny Orlen tłumaczy zwiększony import rosyjskiej ropy

Mimo żądzy przygód i miłych wspomnień z podróży z „Norwegii do Portugalii”, mówi, że wolałby teraz zostać w Polsce.

„(Była) niepewność, jak będziemy traktowani w tej sytuacji” – powiedział. „Czy Brexit nie tylko wstrząśnie branżą, ale także czy kierowcy nadal będą poszukiwani”.

(Sprawozdanie Alicji Ptak i Kacpra Pempel; montaż Joanny Plucińskiej i Aurory Ellis)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *