Nauka
Naukowcy sprawdzają, czy tramwaje mogą pomóc miejskiej przyrodzie
Międzynarodowe badania z udziałem naukowców z Polski, Niemiec i Brazylii miały na celu zbadanie, dlaczego tramwaje wpływają na różnorodność biologiczną na obszarach miejskich.
Wyniki opublikowano właśnie w Raporty naukowe.
Analiza dostępnych danych światowych wykazała, że tramwaje i ich infrastruktura mogą mieć znaczący wpływ na lokalne ekosystemy, co często jest ignorowane w debatach na temat transportu publicznego. „Zaskoczyło nas, że przeprowadzono zaledwie kilka badań dotyczących interakcji tramwajów z dziką przyrodą, co stanowi znaczący kontrast w porównaniu z innymi środkami transportu” – mówi profesor Piotr Tryjanowski z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jeden z twórców i główni autorzy badania. „To pokazuje, jak ważne jest przeprowadzenie bardziej szczegółowych prac w tym obszarze”.
„Nasze badania sugerują, że tramwaje mogą być przykładem polityki współdzielenia krajobrazu w ramach zielonego planowania urbanistycznego, która poprawia różnorodność biologiczną i zdrowie psychiczne mieszkańców. Przykładem takich działań jest zagospodarowanie przystanków i torów tramwajowych poprzez sadzenie niskiej roślinności, co może przynieść korzyści ekologiczne i estetyczne, szczególnie w krajobrazie miejskim znacząco przekształconym przez człowieka” – mówi pierwszy autor publikacji, profesor Dawid Moroń z Instytutu im. Instytut Systematyki i Ewolucji Zwierząt PAN w Krakowie.
„Potencjalne korzyści dla środowiska wynikające z ekologicznych praktyk w przypadku tramwajów dostępnych na rynku należy rygorystycznie przetestować i zastosować, szczególnie w kontekście rosnącej popularności systemów tramwajowych na całym świecie” – dodaje profesor Tryjanowski. W badaniu podkreślono także potrzebę wdrożenia metod ekonomicznych w celu oceny pozarynkowych korzyści płynących z ekologizacji tramwajów, co ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego podejmowania decyzji na obszarach miejskich.
Autorzy podkreślają, że zaprezentowane wyniki stanowią istotny wkład w debatę na temat znaczenia i możliwości transportu publicznego w zmieniającym się świecie. Oferują nowe perspektywy związane z łączeniem zarządzania miastem z ochroną przyrody.
Naukowcy zwracają uwagę, że technologia tramwajowa stale się rozwija, jednak towarzyszące jej debaty społeczne, polityczne i naukowe często ignorują jej aspekty środowiskowe. „Jednym z ciekawych kierunków rozwoju są tramwaje poruszające się bez zewnętrznych sieci trakcyjnych, których celem jest ochrona obszarów historycznych i walorów krajobrazu przyrodniczego. Przykładowo w Monachium rozważane jest rozwiązanie polegające na zastosowaniu tramwajów wyposażonych w baterie, które mogłyby jeździć po Celem jest umożliwienie budowy północnej obwodnicy tramwajowej Englischer Garten – jednego z najsłynniejszych parków miasta – bez znaczącej ingerencji w krajobraz i środowisko – mówi dr Michał. Beima z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, jednego ze współautorów publikacji.
Jak wykazał projekt H2-Tram prowadzony w Niemczech, tramwaje zasilane akumulatorami lub wodorowymi ogniwami paliwowymi są nadal przedmiotem badań. Innowacje te mogą zmniejszyć ślad ekologiczny tramwajów, ale wymagają również zintegrowanych strategii zarządzania, które uwzględniają potrzeby społeczne i środowiskowe.
Z opublikowanego badania wynika, że badania nad inżynierią tramwajową rosną, podobnie jak zainteresowanie społeczne tramwajami jako siecią transportową. Naukowcy wskazują także na potrzebę głębszej analizy wpływu infrastruktury tramwajowej przynajmniej w kilku aspektach: tworzenia nowych siedlisk dla różnorodności biologicznej; utrzymanie procesów ekologicznych, takich jak migracja i produkcja pierwotna; zwiększanie wartości ekonomicznej usług ekosystemowych, takich jak przeciwdziałanie globalnemu ociepleniu, zapylanie roślin, retencja wody i walory estetyczne, ocena i zapobieganie zderzeniom ze zwierzętami poprzez rozwiązania inżynieryjne; uwzględnić tramwaje w strategii rozwoju miast, uwzględniając podział gruntów i oszczędzanie.
Naukowcy dodają, że głównym wyzwaniem pozostaje włączenie tramwajów do strategii miejskich, które harmonijnie łączą potrzeby transportowe z ochroną przyrody i różnorodności biologicznej. „Przy właściwym zarządzaniu tramwaje mogą stać się kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju miast” – twierdzą.
PAP – Nauka w Polsce
zan/ kap/
tr. RL
Fundacja PAP umożliwia nieodpłatne przedrukowanie artykułów z portalu Nauka w Polsce pod warunkiem otrzymania raz w miesiącu wiadomości e-mail o korzystaniu z portalu i wskazaniu pochodzenia artykułu. Na stronach internetowych i portalach internetowych należy podawać adres: Źródło: www.scienceinpoland.pl, natomiast w czasopismach – adnotację: Źródło: Nauka w Polsce – www.scienceinpoland.pl. W przypadku serwisów społecznościowych należy podać jedynie tytuł i lead przesyłki naszej agencji wraz z linkiem prowadzącym do tekstu artykułu na naszej stronie, tak jak widnieje on na naszym profilu na Facebooku.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”