Zabawa
Najnowsza kampania Publicis Groupe Polska ma na celu promowanie integracji Romów
W kraju, w którym w końcu coraz więcej mówi się o równości i tolerancji, nadal istnieją grupy etniczne traktowane stereotypowo i z uprzedzeniami. Jedną z takich grup są Romowie. Według różnych i nie do końca dokładnych źródeł, w Polsce jest ich od kilkunastu do 30 tysięcy. Publicis Worldwide Polska postanowiło rozpocząć debatę publiczną na ten temat i dać Romom możliwość wyrażenia swojego zdania.
Billboardy na ulicach Warszawy wzywają gigantów technologicznych Google, Meta i Netflix do ulepszenia swoich usług i produktów, tak aby bardziej włączały Romów. Hasłem kampanii jest #StopRomofobia. Jeden z billboardów przy Rondzie Daszyńskiego nawołuje Meta do dodania flagi Romów do swojej biblioteki emoji.
Na billboardzie przy ulicy Towarowej pojawił się projekt pierwszego doodla romskiego dla Google. Doodle pojawi się na stronie głównej Google 5 listopada, w Międzynarodowy Dzień Romów. Doodle zostało zaprojektowane w porozumieniu ze znaną romską artystką Małgorzatą Mirgą-Tas.
Obok muralu Netfliksa na skrzyżowaniu Kruczej i Alej Jerozolimskich umieszczono komunikat nawiązujący do popularnego serialu „Infamy”, który ożywia wiele stereotypów na temat Romów. – Billboard wzywa Netflix do pokazania tej grupy etnicznej bez krzywdzących uprzedzeń.
„Walka ze stereotypami jest możliwa dzięki widoczności kultury i społeczności romskiej. Zachęcamy takie firmy jak Meta, Google czy Netflix do pomocy i podejmowania inicjatyw, aby Romowie mogli w pełni korzystać z ich usług i produktów” – mówi Joanna Karwowska – Koza, dyrektor ds. strategii i rozwoju w Publicis Worldwide Poland. Karolina i Karol Kwiatkowscy z Centralnej Rady ds. Romów dodają: „Według danych zebranych w spisie powszechnym 2021 w Polsce ponad 13 000 osób określiło się jako Romowie”. dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym. Można mówić o zjawisku tzw. romofobii. Konsekwencje obejmują dyskryminację, długotrwałe bezrobocie, brak opieki zdrowotnej i trudniejszy dostęp do edukacji i mieszkań”.
Plakaty zamówiła Centralna Rada Romów w Polsce. Realizacją kampanii zajmą się marki Publicis Groupe: Publicis Worldwide Poland stworzyło koncepcję kreatywną i strategię, natomiast media zostały zaplanowane i zakupione przez Spark Foundry.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.