Najważniejsze wiadomości
Najdłuższy tunel w Polsce ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa
Podpisano kontrakt na budowę najdłuższego tunelu w Polsce, który będzie miał długość prawie 3,8 km przez część Beskidu Zachodniego na południu kraju.
Po ukończeniu tunel i związana z nim modernizacja kolei skróci czas podróży pociągów między Krakowem, drugim co do wielkości miastem w Polsce, a Nowym Sączem, miastem regionalnym liczącym 83 000 mieszkańców, o około dwie trzecie.
Szerszy program inwestycyjny, którego jest częścią, finansowany z unijnego funduszu odbudowy po pandemii, skróci także czas podróży pomiędzy Krakowem a górskim kurortem Zakopane.
Nowy tunel usprawni połączenie między nimi #Limanowa A #NowySacz. Podpisanie umowy na modernizację czwartego odcinka ŁK 104 #Kabówka–#NowySacz. W 2026 roku pociągi będą kursować z Limanowej na wschód nowym torem i tunelem. Skrócone zostaną wycieczki 🚄 do Nowego Sącza. #Fundusze UE 👉https://t.co/6pRG6oIVTn pic.twitter.com/R8s8xltn7s
— PKP PLK SA (@PKP_PLK_SA) 8 marca 2024 r
W piątek państwowe przedsiębiorstwo infrastruktury kolejowej PKP PLK ogłosiło, że podpisało kontrakt o wartości 1,9 miliarda złotych (444 milionów euro) na modernizację odcinka kolejowego pomiędzy Nowym Sączem a wsią Chabówka, obie położone na południu woj. Małopolska z naciskiem na Kraków.
Na odcinku torowym powstanie nowy tunel, który będzie najdłuższym pojedynczym tunelem transportowym – drogowym lub kolejowym – w kraju. Prace realizuje konsorcjum największej w Polsce firmy budowlanej Budimex i tureckiej firmy Gülermak, specjalizującej się w infrastrukturze transportu kolejowego.
Program modernizacji, którego zakończenie zaplanowano na 2026 r., unowocześni infrastrukturę zbudowaną prawie 150 lat temu – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że skróci to czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza z około trzech do zaledwie jednej godziny.
Obecnie najszybsze połączenia kolejowe między nimi trwają około 2 godzin i 40 minut, przy czym Malepszak zauważa, że pociągi często jeżdżą z prędkością do 60 km/h (37 mil na godzinę). Po pracach modernizacyjnych prędkość zostanie zwiększona do maksymalnie 160 km/h (99 mil/h).
Po dziesięcioleciach zaniedbań polska sieć kolejowa jest rozbudowywana i modernizowana.
Jednak należy zrobić więcej, aby zintegrować go z innymi elementami systemu transportowego – pisze @MarcinZyla https://t.co/I3AnCXgBsh
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 11 lipca 2022 r
Modernizacje na linii Nowy Sącz – Chabówka wpisują się w szerszy program poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, obejmujący m.in. nową linię łączącą Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, leżącymi na górzystej granicy ze Słowacją.
Prace budowlane, których zakończenie zaplanowano na rok 2029, skrócą czas podróży pociągiem pomiędzy Krakowem a Zakopanem do 90 minut. Obecnie najszybsze połączenie trwa około 2 godzin i 20 minut.
W planach są także usprawnienia infrastruktury dworcowej, m.in. stworzenie peronów w pełni dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Rząd przyznał, że mniej niż 6% dworców kolejowych w Polsce jest w pełni przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Nastąpiło to po tym, jak wideo pokazało oznaczenia na zewnątrz stacji kierujące niewidomych osób w stronę ściany, a nie wejścia https://t.co/Vnfeyc9jvf
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 14 lutego 2021 r
Inwestycja wpisuje się w tzw. Narodowy Plan Odbudowy (KPO), jak nazwano miliardowe wydatki finansowane z unijnego funduszu odbudowy po pandemii.
Fundusze te zostały wcześniej zamrożone przez Komisję Europejską ze względu na obawy dotyczące praworządności za rządów byłego polskiego rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Jednak po powstaniu nowego rządu koalicyjnego pod przewodnictwem Donalda Tuska Bruksela ogłosiła w zeszłym miesiącu, że odmroży wszystkie polskie fundusze.
W zeszłym roku szef Dyrekcji Generalnej UE ds. Mobilności i Transportu powiedział, że plany Polski dotyczące rozbudowy sieci kolejowej mogą sprawić, że w ciągu najbliższych dwóch dekad prześcignie ona wiele krajów Europy Zachodniej.
Polska sieć kolejowa może w ciągu 20 lat być lepsza od sieci w Europie Zachodniej i najnowocześniejsza na kontynencie, twierdzi najwyższy urzędnik UE ds. transportu.
Zaznacza także, że Polska odegra kluczową rolę w integracji Ukrainy z systemem transportowym UE https://t.co/LyWIy7whd4
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 19 lutego 2023 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich dla różnych publikacji, m.in Polityka zagraniczna, POLITYKA Europa, EUobserver I Dziennik Gazeta Prawna.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.