Connect with us

Najważniejsze wiadomości

Najdłuższy tunel w Polsce ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa

Published

on

Najdłuższy tunel w Polsce ma skrócić czas przejazdu pociągów z Krakowa

Podpisano kontrakt na budowę najdłuższego tunelu w Polsce, który będzie miał długość prawie 3,8 km przez część Beskidu Zachodniego na południu kraju.

Po ukończeniu tunel i związana z nim modernizacja kolei skróci czas podróży pociągów między Krakowem, drugim co do wielkości miastem w Polsce, a Nowym Sączem, miastem regionalnym liczącym 83 000 mieszkańców, o około dwie trzecie.

Szerszy program inwestycyjny, którego jest częścią, finansowany z unijnego funduszu odbudowy po pandemii, skróci także czas podróży pomiędzy Krakowem a górskim kurortem Zakopane.

W piątek państwowe przedsiębiorstwo infrastruktury kolejowej PKP PLK ogłosiło, że podpisało kontrakt o wartości 1,9 miliarda złotych (444 milionów euro) na modernizację odcinka kolejowego pomiędzy Nowym Sączem a wsią Chabówka, obie położone na południu woj. Małopolska z naciskiem na Kraków.

Na odcinku torowym powstanie nowy tunel, który będzie najdłuższym pojedynczym tunelem transportowym – drogowym lub kolejowym – w kraju. Prace realizuje konsorcjum największej w Polsce firmy budowlanej Budimex i tureckiej firmy Gülermak, specjalizującej się w infrastrukturze transportu kolejowego.

Program modernizacji, którego zakończenie zaplanowano na 2026 r., unowocześni infrastrukturę zbudowaną prawie 150 lat temu – powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Dodał, że skróci to czas podróży z Krakowa do Nowego Sącza z około trzech do zaledwie jednej godziny.

Obecnie najszybsze połączenia kolejowe między nimi trwają około 2 godzin i 40 minut, przy czym Malepszak zauważa, że ​​pociągi często jeżdżą z prędkością do 60 km/h (37 mil na godzinę). Po pracach modernizacyjnych prędkość zostanie zwiększona do maksymalnie 160 km/h (99 mil/h).

Modernizacje na linii Nowy Sącz – Chabówka wpisują się w szerszy program poprawy infrastruktury kolejowej w regionie, obejmujący m.in. nową linię łączącą Kraków z Podhalem i Sądecczyzną, leżącymi na górzystej granicy ze Słowacją.

Prace budowlane, których zakończenie zaplanowano na rok 2029, skrócą czas podróży pociągiem pomiędzy Krakowem a Zakopanem do 90 minut. Obecnie najszybsze połączenie trwa około 2 godzin i 20 minut.

W planach są także usprawnienia infrastruktury dworcowej, m.in. stworzenie peronów w pełni dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Inwestycja wpisuje się w tzw. Narodowy Plan Odbudowy (KPO), jak nazwano miliardowe wydatki finansowane z unijnego funduszu odbudowy po pandemii.

Fundusze te zostały wcześniej zamrożone przez Komisję Europejską ze względu na obawy dotyczące praworządności za rządów byłego polskiego rządu Prawa i Sprawiedliwości (PiS). Jednak po powstaniu nowego rządu koalicyjnego pod przewodnictwem Donalda Tuska Bruksela ogłosiła w zeszłym miesiącu, że odmroży wszystkie polskie fundusze.

W zeszłym roku szef Dyrekcji Generalnej UE ds. Mobilności i Transportu powiedział, że plany Polski dotyczące rozbudowy sieci kolejowej mogą sprawić, że w ciągu najbliższych dwóch dekad prześcignie ona wiele krajów Europy Zachodniej.

Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy robić tego, co robimy.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *