Aktor Jesse Eisenberg, który ostatnio grał Toby’ego w filmie Fleishman ma kłopoty, reżyseruje i występuje w nowym filmie, który według niego jest takim filmem o Holokauście, jaki chciałby zobaczyć.
„Prawdziwy ból” z Eisenbergiem i Kieranem Culkinem w rolach głównych („Sukcesja”) został niedawno sprzedany na Sundance firmie Searchlight Pictures za 10 milionów dolarów. W wywiadzie z sępEisenberg powiedział, że nakręcił film o dwóch kuzynach, którzy wybierają się do Polski, aby uczcić swoją niedawno zmarłą żydowską babcię, ponieważ chciał nakręcić film o Holokauście, który byłby „bardziej prawdziwy, mniej zadowolony z siebie i mniej obłudny”. to nie było przerażające i odrażające, ale także pełne podziwu i właściwej stawki”.
Ten film jest drugim filmem wyreżyserowanym przez Eisenberga, po filmie „Kiedy skończysz ratować świat” z 2022 roku, opowiadającym o relacji między matką i synem. Inspiracją dla „Prawdziwego bólu” była po części wizyta Eisenberga w Polsce w celu prześledzenia korzeni swojej rodziny, a także napisana przez niego sztuka na ten temat oraz reklama internetowa, którą zobaczył, reklamująca „Wycieczki do Auschwitz z lunchem”.
„To po prostu dziwna ironia losu, że jestem amerykańskim Żydem z wyższej klasy średniej z przedmieść, podróżującym do Auschwitz, a mimo to korzystającym z niektórych udogodnień, jakich można się spodziewać podczas podróży” – Eisenberg powiedział Vanity Fair. „Pomyślałem, że to fascynujące, ironiczne, dramatyczne i głębokie zestawienie pomiędzy próbą zgłębienia okropności historii swojej rodziny, a jednoczesnym siedzeniem w wagonie pierwszej klasy i pobytem w hotelu Radisson”.
Eisenberg grał wcześniej żydowskiego bojownika ruchu oporu i słynnego mima Marcela Marceau w „Ruchu oporu”, ale w tym filmie chciał jak najdalej odsunąć się od tradycyjnej biografii Holokaustu.
W filmie kuzyni David (Eisenberg) i Benji Kaplan (Culkin) wyruszają w podróż po Polsce pod przewodnictwem Jamesa (Will Sharpe z „Białego Lotosu” i „Giri/Haji”), aby odwiedzić obóz koncentracyjny na Majdanku i ich dom odwiedzić babcię, która tam dorastała. Dołączają do nich inni turyści, jak np. Marcia, grana przez Jennifer Gray („Dirty Dancing”), która określiła film jako film o „połączeniu”.
Sercem filmu jest relacja między kuzynami, którzy są jak oliwa i woda. David prowadzi siedzący tryb życia i jest powściągliwy, Benji jest niezależny i swobodny. Oprócz wybuchowej dynamiki jest też sama trasa, która może przypominać dziwny eksperyment społeczny, polegający na przeżywaniu na nowo najboleśniejszej traumy rodzinnej w towarzystwie osób, które ledwo znasz.
Film kręcono w plenerze w Polsce. Producent Ali Herting miał powiązania z zespołem odpowiedzialnym za brutalny dramat o Auschwitz „Strefa zainteresowań” i te powiązania pomogły im znaleźć odpowiednich ludzi w terenie. Eisenberg sfilmowany z domu, z którego uciekła jego rodzina w 1938 roku w Krasnymstawie w Polsce. „Właściwie mieliśmy w środku kamery [it] „Za to piękne ujęcie dwóch głównych bohaterów opuszczających to małe miasteczko” – powiedział.
Tytuł nawiązuje do dynamiki pomiędzy Davidem i Benjim, ale także do sposobu, w jaki radzimy sobie z traumą międzypokoleniową oraz własnym doświadczeniem żalu i bólu, które zostaje przyćmione przez doświadczenia naszych żydowskich potomków, co jest rodzajem traumy i prześladowań, które przetrwały że trudno nam to sobie wyobrazić.
„A Real Pain”, podobnie jak niektóre zachwycające i przejmujące nowe filmy krótkometrażowe, takie jak „Dzień Dziedzictwa” i „Sklep z pamiątkami Anne Frank”, to komedia o Holokauście. Film ma być mrocznie zabawny i głęboko ludzki. Brzmi jak dokładnie taki film, jakiego ja, jako wnuczka Survivors, chciałabym zobaczyć więcej.