Świat
Mówi się, że 55 chińskich marynarzy zginęło w podwodnej pułapce
Chiny oczywiście zaprzeczają, jakoby taki incydent kiedykolwiek miał miejsce, ale uważa się, że około 55 chińskich marynarzy na pokładzie łodzi podwodnej o numerze 093-417 zginęło w wypadku na Morzu Żółtym w pobliżu chińskiej prowincji Shandong. Brytyjski wywiad podaje, że marynarze podwodni zginęli 21 sierpnia 2023 roku w wyniku „katastrofalnej” awarii instalacji tlenowej statku.
„W naszym rozumieniu śmierć nastąpiła na skutek niedotlenienia spowodowanego awarią systemu na łodzi podwodnej. „Okręt podwodny napotkał przeszkodę związaną z łańcuchem i kotwicą, która została wykorzystana przez marynarkę wojenną Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej do przechwytywania amerykańskich i sojuszniczych okrętów podwodnych” – czytamy w raporcie. „Skutkowało to awariami systemów, których naprawa i wynurzenie statku na powierzchnię wymagały sześciu godzin. Pokładowa instalacja tlenowa zatruła załogę po katastrofalnej awarii.
Ponieważ raport opiera się na informacjach wywiadowczych, Wielka Brytania odmówiła komentarza na temat prawdziwości raportów, natomiast Pekin utrzymuje, że incydent był plotką. Gdyby łódź podwodna rzeczywiście natrafiła na własny fał łańcucha i kotwicy, a jej akumulatory byłyby słabe, oczyszczacze powietrza i systemy uzdatniania powietrza prawdopodobnie w pewnym momencie przestałyby działać.
Chociaż amerykańskie i brytyjskie okręty podwodne są wyposażone w sprzęt przekształcający dwutlenek węgla w tlen, co pozwala im pozostawać pod wodą przez dłuższy czas, nie każdy kraj ma dostęp do tej samej technologii. „Łańcuch i kotwica” to urządzenie przeznaczone do łapania i niszczenia wrogich statków pod wodą. Pomysł jest prosty: ciężki łańcuch składający się z metalowych kulek i innych przedmiotów (który może mieć długość nawet kilku mil) jest przymocowany do dwóch kotwic przymocowanych do dna morskiego.
Rozmiar i waga łańcucha może spowodować poważne uszkodzenie steru i śruby napędowej statku oraz opóźnić działanie łodzi podwodnej o wiele godzin, a nawet dni, co, jak wynika z rzekomego incydentu marynarki wojennej PLA, może być szkodliwe dla statku i jego załogi. fatalny. Za pomocą pułapki można nawet wciągnąć łódź podwodną na dno morskie.
Takie pułapki łańcuchowe i kotwiczne służą do ochrony strategicznych lub wrażliwych pozycji, takich jak porty, przystanie lub szlaki żeglugowe. Dokument brytyjskiego wywiadu sugeruje, że ta konkretna pułapka miała na celu usidlić amerykańskich lub amerykańskich żołnierzy Brytyjskie szpiegowskie okręty podwodne Operacje u wybrzeży Chin. Shandong to prowincja składająca się z wielu miast, licząca ponad 9 milionów mieszkańców, czyli mniej więcej wielkości Nowego Jorku. Qingdao to największe miasto w prowincji, liczące 10 milionów mieszkańców.
Choć większość uwagi świata skupia się na chińskich operacjach morskich na Morzu Południowochińskim, zwłaszcza na drogach wodnych między Tajwanem a Chinami kontynentalnymi, Morze Żółte jest również strategicznie ważnym zbiornikiem wodnym wzdłuż wybrzeża Chin. Kraj graniczy na tych wodach z Koreą Północną, Koreą Południową i Japonią i jest ważnym miejscem dla rybołówstwa komercyjnego, poszukiwań ropy i gazu oraz handlu komercyjnego. Morze Żółte jest także kluczowym szlakiem dostaw między Chinami a Rosją, która zaopatruje Ludową Republikę Ludową w materiały nuklearne wykorzystywane do produkcji głowic nuklearnych.
Utrata numeru 093-417 to wielka sprawa dla Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Jest to jeden z bardziej zaawansowanych okrętów podwodnych w swojej flocie, ponieważ pracuje ciszej i ma bardziej zaawansowane uzbrojenie (w tym rakiety przeciwokrętowe i nowe, zaawansowane torpedy).
UDZIAŁ
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”