Connect with us

technologia

Marynarka Wojenna RP odebrała pierwszy śmigłowiec AW101

Published

on

Marynarka Wojenna RP odebrała pierwszy śmigłowiec AW101

Śmigłowiec jest pierwszym z czterech AW101, które Polska zamówiła dla swojej marynarki wojennej.

Pierwszy AW101 w kolorystyce Marynarki Wojennej RP wylądował w Polsce. Samolot jest pierwszym z czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa AW101 zamówionych do wzmocnienia floty śmigłowców Marynarki Wojennej, w skład której wchodzą śmigłowce W-3 WARM Anakonda do celów SAR oraz dwa warianty przestarzałego Mi-14 Haze dla ZOP (helikopter przeciw okrętom podwodnym). działania wojenne na łodziach podwodnych) i operacje SAR.

7 sierpnia 2023 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało Mariusza Błaszczaka, że ​​trwa lot dostawczy.

Kilka godzin później w oficjalnym raporcie władz do spraw zbrojeń pojawiły się pierwsze zdjęcia z lądowania AW101 w Polsce.

Zgodnie z obecnym harmonogramem nowy AW101 przejdzie szereg testów w Zakładach Lotniczych PZL Świdnik, zanim zostanie przekazany 44. Bazie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie. Będzie używany do zwalczania okrętów podwodnych i CSAR, zastępując pozostałe wycofywane Mi-14.

AW101 to wielozadaniowy śmigłowiec średniego udźwigu używany przez kilku operatorów wojskowych i cywilnych. Z maksymalną masą startową (MTOW) wynoszącą 15,6 tony i dużą kabiną, w której mieści się sprzęt i personel misji, może przewozić 4-6-osobową załogę i uratować ponad 20 rozbitków podczas jednego wypadu, jednocześnie wykonując specjalne leczenie urazów przez specjalny zespół ratownictwa medycznego.

Warto zauważyć, że AW101 z trzema silnikami jest idealnym śmigłowcem morsko-oceanicznym: chyba nie ma innej platformy, która mogłaby być wykorzystana w niektórych scenariuszach, w których długa żywotność i bezpieczeństwo są kluczowymi czynnikami, np. B. nad wodami arktycznymi oferuje porównywalny poziom niezawodności. Z tego powodu do celów SAR wybrały go np. Norwegia i Kanada (ta ostatnia w wariancie CH-149 Cormorant).

Kontrakt o wartości 1,65 mld zł (373 mln euro) został podpisany w kwietniu 2019 r. w Świdniku w południowo-wschodniej Polsce. Podpisana została również umowa kompensacyjna, której beneficjentem jest Zakład WZL-1, który stworzy centrum wsparcia operacji śmigłowcowych. Drugim beneficjentem umowy offsetowej jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

READ  Polska społeczność napędza irlandzki boom technologiczny – mówi minister Sekcji Angielskiej

Leonardo ma zapewnić wsparcie techniczne przez dziesięć lat, a PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą programu morskiego. Dostawy były pierwotnie zaplanowane na 2022 rok, ale zostały opóźnione przez pandemię Covid-19.

David Cenciotti jest dziennikarzem mieszkającym w Rzymie we Włoszech. Jest założycielem i redaktorem The Aviationist, jednego z najbardziej znanych i najczęściej czytanych blogów poświęconych lotnictwu wojskowemu na świecie. Od 1996 roku pisze o lotnictwie, obronie, wojnie, przemyśle, wywiadzie, przestępczości i wojnie cybernetycznej dla największych światowych magazynów, w tym Air Forces Monthly, Combat Aircraft i wielu innych. Relacjonował ze Stanów Zjednoczonych, Europy, Australii i Syrii i latał na kilku myśliwcach różnych sił powietrznych. Jest byłym porucznikiem włoskich sił powietrznych, prywatnym pilotem i absolwentem informatyki. Napisał pięć książek i przyczynił się do wielu innych.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *