Connect with us

technologia

Marynarka Wojenna RP odebrała pierwszy śmigłowiec AW101

Published

on

Marynarka Wojenna RP odebrała pierwszy śmigłowiec AW101

Śmigłowiec jest pierwszym z czterech AW101, które Polska zamówiła dla swojej marynarki wojennej.

Pierwszy AW101 w kolorystyce Marynarki Wojennej RP wylądował w Polsce. Samolot jest pierwszym z czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych i ratownictwa AW101 zamówionych do wzmocnienia floty śmigłowców Marynarki Wojennej, w skład której wchodzą śmigłowce W-3 WARM Anakonda do celów SAR oraz dwa warianty przestarzałego Mi-14 Haze dla ZOP (helikopter przeciw okrętom podwodnym). działania wojenne na łodziach podwodnych) i operacje SAR.

7 sierpnia 2023 roku Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało Mariusza Błaszczaka, że ​​trwa lot dostawczy.

Kilka godzin później w oficjalnym raporcie władz do spraw zbrojeń pojawiły się pierwsze zdjęcia z lądowania AW101 w Polsce.

Zgodnie z obecnym harmonogramem nowy AW101 przejdzie szereg testów w Zakładach Lotniczych PZL Świdnik, zanim zostanie przekazany 44. Bazie Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie. Będzie używany do zwalczania okrętów podwodnych i CSAR, zastępując pozostałe wycofywane Mi-14.

AW101 to wielozadaniowy śmigłowiec średniego udźwigu używany przez kilku operatorów wojskowych i cywilnych. Z maksymalną masą startową (MTOW) wynoszącą 15,6 tony i dużą kabiną, w której mieści się sprzęt i personel misji, może przewozić 4-6-osobową załogę i uratować ponad 20 rozbitków podczas jednego wypadu, jednocześnie wykonując specjalne leczenie urazów przez specjalny zespół ratownictwa medycznego.

Warto zauważyć, że AW101 z trzema silnikami jest idealnym śmigłowcem morsko-oceanicznym: chyba nie ma innej platformy, która mogłaby być wykorzystana w niektórych scenariuszach, w których długa żywotność i bezpieczeństwo są kluczowymi czynnikami, np. B. nad wodami arktycznymi oferuje porównywalny poziom niezawodności. Z tego powodu do celów SAR wybrały go np. Norwegia i Kanada (ta ostatnia w wariancie CH-149 Cormorant).

Kontrakt o wartości 1,65 mld zł (373 mln euro) został podpisany w kwietniu 2019 r. w Świdniku w południowo-wschodniej Polsce. Podpisana została również umowa kompensacyjna, której beneficjentem jest Zakład WZL-1, który stworzy centrum wsparcia operacji śmigłowcowych. Drugim beneficjentem umowy offsetowej jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

READ  Członkowie Kongresu USA są zaniepokojeni tureckim programem dronów

Leonardo ma zapewnić wsparcie techniczne przez dziesięć lat, a PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą programu morskiego. Dostawy były pierwotnie zaplanowane na 2022 rok, ale zostały opóźnione przez pandemię Covid-19.

David Cenciotti jest dziennikarzem mieszkającym w Rzymie we Włoszech. Jest założycielem i redaktorem The Aviationist, jednego z najbardziej znanych i najczęściej czytanych blogów poświęconych lotnictwu wojskowemu na świecie. Od 1996 roku pisze o lotnictwie, obronie, wojnie, przemyśle, wywiadzie, przestępczości i wojnie cybernetycznej dla największych światowych magazynów, w tym Air Forces Monthly, Combat Aircraft i wielu innych. Relacjonował ze Stanów Zjednoczonych, Europy, Australii i Syrii i latał na kilku myśliwcach różnych sił powietrznych. Jest byłym porucznikiem włoskich sił powietrznych, prywatnym pilotem i absolwentem informatyki. Napisał pięć książek i przyczynił się do wielu innych.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *