technologia
Małe, łatwiejsze w budowie reaktory jądrowe to rosnąca alternatywa dla zaspokojenia potrzeb energetycznych
NIKOZJA, Cypr (AP) – Globalne poszukiwania alternatywnych źródeł rosyjskiej energii podczas wojny na Ukrainie zwróciły uwagę z powrotem na mniejsze, łatwiejsze w budowie elektrownie jądrowe, które zdaniem zwolenników stanowią tańszą i wydajniejszą alternatywę dla starszych modeli może reprezentować mega systemy.
Brytyjska firma Rolls-Royce SMR twierdzi, że jej małe reaktory modułowe (SMR) są znacznie tańsze i szybsze do uruchomienia niż standardowe elektrownie i oferują rodzaj bezpieczeństwa energetycznego, do którego dąży wiele krajów. Francja już teraz pozyskuje większość energii elektrycznej z energii jądrowej, a Niemcy zastrzegają sobie możliwość reaktywacji dwóch elektrowni jądrowych, które zamkną jeszcze w tym roku, gdy Rosja odetnie dostawy gazu ziemnego.
Chociaż Rolls-Royce SMR i jego konkurenci podpisali umowy z krajami od Wielkiej Brytanii po Polskę, aby rozpocząć budowę stacji, są oni oddaleni od działalności o wiele lat i nie mogą rozwiązać kryzysu energetycznego, który teraz dotyka Europę. Energetyka jądrowa stwarza również ryzyko, w tym usuwanie wysoce radioaktywnych odpadów i ochronę tej technologii z rąk zbójeckich państw lub nikczemnych grup, które mogą realizować program broni jądrowej.
Zagrożenia te nasiliły się po ostrzale największej europejskiej elektrowni jądrowej w Zaporożu na Ukrainie, co wzbudziło obawy o możliwą katastrofę jądrową.
Jednak po wojnie „zależność od importu gazu i rosyjskich źródeł energii zwróciła uwagę ludzi na bezpieczeństwo energetyczne” – powiedział rzecznik Rolls-Royce SMR Dan Gould.
Powiedział, że komponenty SMR mogą być budowane w fabryce, przewożone na miejsce i tam montowane, dzięki czemu technologia jest bardziej atrakcyjna dla oszczędnych nabywców.
„To jak budowanie Lego” – powiedział Gould. „Budowanie na mniejszą skalę zmniejsza ryzyko i sprawia, że jest to bardziej opłacalny projekt”.
Większość reaktorów SMR to zasadniczo reaktory wodne ciśnieniowe, identyczne z około 400 reaktorami na całym świecie. Głównymi zaletami są ich wielkość – około jednej dziesiątej wielkości standardowego reaktora – prosta konstrukcja i cena.
Szacowany koszt Rolls-Royce’a SMR to 2,2-2,8 miliarda funtów (2,5-3,2 miliarda USD) przy szacowanym czasie budowy 5 1/2 roku. Według statystyk Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej to o dwa lata szybciej niż budowa standardowej elektrowni jądrowej w latach 2016-2021. Według niektórych szacunków koszt budowy 1100-megawatowej elektrowni jądrowej wynosi od 6 do 9 miliardów dolarów.
Rolls-Royce zamierza zbudować swoje pierwsze stacje w Wielkiej Brytanii w ciągu 5 i pół roku, powiedział Gould.
Podobnie firma NuScale Power z Oregonu podpisała w zeszłym roku umowy z dwoma polskimi firmami – producentem miedzi i srebra KGHM oraz producentem energii UNIMOT – w celu zbadania możliwości budowy SMR do zasilania przemysłu ciężkiego. Polska chce odejść od szkodliwej dla środowiska energetyki węglowej.
Rolls-Royce SMR ogłosił w zeszłym miesiącu, że podpisał umowę z holenderską firmą deweloperską ULC-Energy w celu zbadania wdrażania SMR w Holandii.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”