Connect with us

technologia

Małe, łatwiejsze w budowie reaktory jądrowe to rosnąca alternatywa dla zaspokojenia potrzeb energetycznych

Published

on

Małe, łatwiejsze w budowie reaktory jądrowe to rosnąca alternatywa dla zaspokojenia potrzeb energetycznych

NIKOZJA, Cypr (AP) – Globalne poszukiwania alternatywnych źródeł rosyjskiej energii podczas wojny na Ukrainie zwróciły uwagę z powrotem na mniejsze, łatwiejsze w budowie elektrownie jądrowe, które zdaniem zwolenników stanowią tańszą i wydajniejszą alternatywę dla starszych modeli może reprezentować mega systemy.

Brytyjska firma Rolls-Royce SMR twierdzi, że jej małe reaktory modułowe (SMR) są znacznie tańsze i szybsze do uruchomienia niż standardowe elektrownie i oferują rodzaj bezpieczeństwa energetycznego, do którego dąży wiele krajów. Francja już teraz pozyskuje większość energii elektrycznej z energii jądrowej, a Niemcy zastrzegają sobie możliwość reaktywacji dwóch elektrowni jądrowych, które zamkną jeszcze w tym roku, gdy Rosja odetnie dostawy gazu ziemnego.

Chociaż Rolls-Royce SMR i jego konkurenci podpisali umowy z krajami od Wielkiej Brytanii po Polskę, aby rozpocząć budowę stacji, są oni oddaleni od działalności o wiele lat i nie mogą rozwiązać kryzysu energetycznego, który teraz dotyka Europę. Energetyka jądrowa stwarza również ryzyko, w tym usuwanie wysoce radioaktywnych odpadów i ochronę tej technologii z rąk zbójeckich państw lub nikczemnych grup, które mogą realizować program broni jądrowej.

Zagrożenia te nasiliły się po ostrzale największej europejskiej elektrowni jądrowej w Zaporożu na Ukrainie, co wzbudziło obawy o możliwą katastrofę jądrową.

Jednak po wojnie „zależność od importu gazu i rosyjskich źródeł energii zwróciła uwagę ludzi na bezpieczeństwo energetyczne” – powiedział rzecznik Rolls-Royce SMR Dan Gould.

Powiedział, że komponenty SMR mogą być budowane w fabryce, przewożone na miejsce i tam montowane, dzięki czemu technologia jest bardziej atrakcyjna dla oszczędnych nabywców.

„To jak budowanie Lego” – powiedział Gould. „Budowanie na mniejszą skalę zmniejsza ryzyko i sprawia, że ​​jest to bardziej opłacalny projekt”.

Większość reaktorów SMR to zasadniczo reaktory wodne ciśnieniowe, identyczne z około 400 reaktorami na całym świecie. Głównymi zaletami są ich wielkość – około jednej dziesiątej wielkości standardowego reaktora – prosta konstrukcja i cena.

READ  Zwiastun 20-lecia serii .hack

Szacowany koszt Rolls-Royce’a SMR to 2,2-2,8 miliarda funtów (2,5-3,2 miliarda USD) przy szacowanym czasie budowy 5 1/2 roku. Według statystyk Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej to o dwa lata szybciej niż budowa standardowej elektrowni jądrowej w latach 2016-2021. Według niektórych szacunków koszt budowy 1100-megawatowej elektrowni jądrowej wynosi od 6 do 9 miliardów dolarów.

Rolls-Royce zamierza zbudować swoje pierwsze stacje w Wielkiej Brytanii w ciągu 5 i pół roku, powiedział Gould.

Podobnie firma NuScale Power z Oregonu podpisała w zeszłym roku umowy z dwoma polskimi firmami – producentem miedzi i srebra KGHM oraz producentem energii UNIMOT – w celu zbadania możliwości budowy SMR do zasilania przemysłu ciężkiego. Polska chce odejść od szkodliwej dla środowiska energetyki węglowej.

Rolls-Royce SMR ogłosił w zeszłym miesiącu, że podpisał umowę z holenderską firmą deweloperską ULC-Energy w celu zbadania wdrażania SMR w Holandii.

Dzięki uprzejmości/Rolls-Royce SMR, za pośrednictwem AP

Przedstawienie wejścia do zakładu małego reaktora modułowego, który Rolls-Royce SMR planuje uruchomić do końca dekady, można zobaczyć w tym renderowaniu materiałów informacyjnych dostarczonych przez Rolls-Royce SMR w piątek 9 września 2022 r. Globalne poszukiwania alternatywnych źródeł dla rosyjskiej energii podczas wojny na Ukrainie zwróciły uwagę z powrotem na mniejsze, łatwiejsze w budowie elektrownie jądrowe, które zdaniem zwolenników mogą stanowić tańszą i wydajniejszą alternatywę dla megaelektrowni starszego modelu, ale krytycy ostrzegać przed zwiększonym ryzykiem, w tym usuwaniem wysoce radioaktywnych fal i widmem rozprzestrzeniania się broni jądrowej. (Dzięki uprzejmości / Rolls-Royce SMR, za pośrednictwem AP)

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *