Connect with us

Gospodarka

Making Smart Moves – Jak mobilność siły roboczej i legalna migracja mogą pozytywnie wpłynąć na europejskie rynki pracy – EURACTIV.com

Published

on

Making Smart Moves – Jak mobilność siły roboczej i legalna migracja mogą pozytywnie wpłynąć na europejskie rynki pracy – EURACTIV.com

Swobodny przepływ pracowników i mobilność siły roboczej, ale także legalna migracja, zawsze były głównym tematem debat politycznych. Jest on obecnie postrzegany jako ważne narzędzie rozwiązywania problemów związanych z niedoborem umiejętności i siły roboczej. Na podstawie źródeł UE opublikowanych w 2021 r. istnieje 17,9 mln przeprowadzek do UE, z czego 9,9 mln to przeprowadzki aktywne (w tym pracownicy, osoby samozatrudnione i osoby poszukujące pracy). Pracownicy mobilni pochodzą głównie z Rumunii, Polski, Włoch, Portugalii i Bułgarii.

Menno Bart jest członkiem zarządu i dr Michael Freytag jest kierownikiem ds. spraw publicznych w Światowej Konfederacji Zatrudnienia w Europie.

Z perspektywy biznesowej istnieje wyraźna potrzeba podjęcia „inteligentnych kroków”, tj. ukierunkowanej i dobrze zarządzanej migracji ekonomicznej i legalnej, aby zaradzić niedoborom siły roboczej w Europie. Dotyczy to wszystkich sektorów gospodarki i zawodów, od wysoko wykwalifikowanych pracodawców technologicznych po sektor usług i zawody wymagające niskich kwalifikacji. Połączenie takich wąskich gardeł i niewykorzystanego potencjału mobilności siły roboczej w połączeniu z nadmiernie wysokimi stopami bezrobocia – zwłaszcza wśród młodych ludzi – to jedno z najpilniejszych wyzwań stojących obecnie przed Europą.

Mobilność siły roboczej, zarówno w obrębie UE, jak iz krajów trzecich, jest ważnym elementem dobrze funkcjonujących rynków pracy. Branża prywatnych usług zatrudnienia dostrzega znaczące możliwości związane z mobilnością siły roboczej oraz migracją legalną i ekonomiczną, gdy zapewnione jest przestrzeganie i egzekwowanie istniejących przepisów europejskich i krajowych. W naszym niedawno opracowanym strategiczną wizję dotyczącą mobilności siły roboczej i legalnej migracjizachęcamy do prowadzenia takich dobrze zarządzanych i dobrze ukierunkowanych polityk i domagamy się, aby polityki koncentrowały się na lepszym egzekwowaniu.

Jeśli chodzi o wewnątrzunijną mobilność pracowników, wzywamy do wykorzystania i uwolnienia wkładu swobodnego przepływu pracowników oraz opowiadamy się za podejściem politycznym, które łączy mobilność pracowników z naciskiem na przestrzeganie i egzekwowanie zasad i przepisów dotyczących mobilności pracowników. Przypadki niezgodności nie tylko szkodzą ochronie pracowników, ale także zakłócają równość szans i tworzą nieuczciwą konkurencję.

READ  Nowa większość w Polsce chce przekształcić program wyborczy w realną strategię gospodarczą | Artykuł

Jednocześnie mobilność pracowników musi opierać się na odpowiednich regulacjach, a nieuzasadnione ograniczenia w świadczeniu pracy tymczasowej powinny zostać poddane przeglądowi i wyeliminowane. Takimi nieuzasadnionymi ograniczeniami są m.in. warunki świadczenia usług, zbyt restrykcyjny maksymalny czas delegowania czy ograniczenia w zatrudnianiu obywateli państw trzecich jako pracowników tymczasowych. Jesteśmy głęboko przekonani, że partnerzy społeczni na szczeblu europejskim i krajowym powinni być zaangażowani i zaangażowani w politykę mobilności siły roboczej w UE.

Jeśli chodzi o legalną migrację, zasadniczo z zadowoleniem przyjmujemy ramy polityki zaproponowane przez Komisję Europejską, w tym dyrektywę w sprawie jednego zezwolenia, dyrektywę w sprawie pobytu długoterminowego oraz niedawno zaproponowaną unijną pulę talentów dla osób uciekających przed agresją Rosji przeciwko Ukrainie. Narzędzia te powinny być zaprojektowane tak, aby zaspokajały potrzeby przedsiębiorstw i pracowników, raczej uzupełniając, niż zastępując inicjatywy podjęte już przez sektor prywatny.

W odniesieniu do polityki migracji ekonomicznej, Światowa Konfederacja Zatrudnienia-Europa opowiada się za polityką popytową, która odpowiada na potrzeby przedsiębiorstw, ale jednocześnie oferuje możliwości związane z europejską i międzynarodową mobilnością pracowników. Wspieramy migrację zarobkową w oparciu o odpowiednie i niedyskryminujące ramy prawne. Podobnie jak wewnątrzunijna mobilność pracowników, sektor pracy tymczasowej podlega nieuzasadnionym ograniczeniom związanym z legalną migracją, które należy znieść.

Ukierunkowana i zorientowana na popyt polityka w zakresie legalnej migracji może w istotny sposób przyczynić się do ograniczenia utrzymującego się niedoboru siły roboczej i wykwalifikowanych pracowników w UE. Jednakże, jak podkreślił przedstawiciel DG ds. Wewnętrznych Komisji Europejskiej podczas niedawnego wydarzenia, które zorganizowaliśmy na ten temat, ważne jest, aby Europa współpracowała z państwami trzecimi w celu uniknięcia „drenażu mózgów”, gdy ludzie wyjeżdżają ze swoich krajów do nowych Znajdź możliwości tutaj. Polityka nie może być jednostronna.

Jednocześnie polityka legalnej migracji i mobilności musi kłaść nacisk na przestrzeganie i egzekwowanie istniejącego prawa europejskiego i krajowego. Należą do nich potrzeba ochrony socjalnej dla wszystkich pracowników oraz możliwość skutecznej koordynacji systemów ochrony socjalnej.

READ  Przepływy gazu jamalskiego wschodniego z Niemiec do Polski pozostają stałe

Co również istotne, CEEMET, europejska federacja pracodawców reprezentująca interesy przemysłu metalowego, inżynieryjnego i technologicznego, podkreśliła podczas naszego wydarzenia, że ​​wdrażanie na poziomie krajowym nie jest ani „pozłacaniem” polityk europejskich (tj. wymagań) ani nękane powolnymi i uciążliwymi procedurami administracyjnymi, które nie nadążają za tempem potrzeb biznesowych. Niedobór siły roboczej staje się krytyczny, podkreślił CEEMET, zmuszając firmy do odrzucania zamówień, a tym samym negatywnie wpływając na konkurencyjność Europy.

Branża pracy tymczasowej może być strategicznym partnerem w tym zakresie, działając jako czynnik umożliwiający odpowiednio uregulowaną mobilność. Sektor podjął szereg inicjatyw w całej Europie, które przyczyniają się do dobrze zarządzanej mobilności siły roboczej i legalnej migracji. W Holandii branża pracy tymczasowej zapewnia pracownikom mobilnym i migrującym dostęp do mieszkań.

We Francji podejmuje wspólne działania z władzami w celu zapewnienia zgodności poprzez zwalczanie pracy nierejestrowanej i nielegalnej. Na poziomie europejskim Światowa Konfederacja Zatrudnienia-Europa jest aktywnie zaangażowana w Europejski Urząd ds. Pracy, dostarczając informacji i porad dotyczących dobrze zarządzanej mobilności, promując egzekwowanie przepisów UE, a tym samym promując podstawową wartość mobilności pracowników.

Dialog społeczny, zarówno na poziomie europejskim, jak i krajowym, również odgrywa kluczową rolę we wspieraniu innowacji społecznych w naszym sektorze i nadal będziemy kłaść duży nacisk na naszą wspólną pracę z UNI-Europa, w szczególności na prawidłowe egzekwowanie przepisów, aby zapewnić zgodność z obowiązującymi przepisami.

Zaangażowanie sektora prywatnego jest również określane jako kluczowy element bardziej zrównoważonej polityki migracyjnej przez Międzynarodowe Centrum Rozwoju Polityki Migracyjnej, międzyrządową inicjatywę mającą na celu wspieranie rządów w ich polityce migracyjnej.

Ogólnie rzecz biorąc, wszystkie zainteresowane strony zaangażowane w tę debatę zgadzają się, że ściślejsza współpraca jest kluczem do „podjęcia mądrych kroków” i zapewnienia, by mobilność siły roboczej i legalna migracja przyczyniały się do bardziej integracyjnego i lepiej funkcjonującego rynku pracy w Europie. Ostatecznie jednak potrzebujemy przede wszystkim pozytywnego postrzegania migracji. Szansa dla pracowników, firm i społeczeństw.

READ  Lekcje polityczne: od thatcheryzmu do trussizmu

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *