Connect with us

Gospodarka

Maciej Zięba | Ukraiński tygodnik

Published

on

Maciej Zięba |  Ukraiński tygodnik

Ostatni dzień 2020 roku przyniósł smutną wiadomość – po długiej walce z rakiem ks. Maciej Zięba OP zmarł we Wrocławiu. Ukraina, Ukraiński Uniwersytet Katolicki i ja osobiście straciliśmy dobrego przyjaciela. Polska i Kościół w Polsce straciły jedną z wielkich postaci pielgrzymki ze strachu do godności.

Maciej Zięba był kapłanem, dominikaninem, fizykiem, teologiem, filozofem, intelektualistą publicznym i członkiem Solidarności. Ale przede wszystkim był człowiekiem. O kim często mówił Jego Błogosławieństwo nieżyjący już Lubomyr Huzar. Pamiętam Macieja, który należał do młodszej kohorty dużego grona pracowników Papieża Jana Pawła II, jako uśmiechnięty, ludzki, niezwykle pracowity i otwarty.

Urodził się we Wrocławiu w 1954 roku. Od czasów studenckich działał w opozycji demokratycznej w Polsce. W latach 70. i 80. był doradcą Solidarności i współpracownikiem tygodnika Solidarność, a także aktywnym uczestnikiem, a od 1978 wiceprezesem Klubu Intelektualistów Katolickich we Wrocławiu. Jest absolwentem Wydziału Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego z tytułem magistra fizyki, przez kilka lat pracował jako asystent naukowy w Instytucie Meteorologii we Wrocławiu. Wstąpił do Zakonu Dominikanów w sierpniu 1981 r., Śluby stałe złożył w 1986 r., A rok później przyjął święcenia kapłańskie. Studiował teologię na Papieskiej Akademii w Krakowie (obecnie Papieski Uniwersytet Jana Pawła II) z rezydencją w Eichstätt i Waszyngtonie.

Jako centrum swoich zainteresowań naukowych oraz pracy kościelnej i społecznej wybrał naukę społeczną Kościoła, w szczególności naukę społeczną Papieża Jana Pawła II. Wykładał w Polsce, Niemczech, Włoszech, Czechach, Litwie, Estonii, Stanach Zjednoczonych Ameryki. i Ukrainę. Warto zauważyć, że wykładał nie tylko na katolickich, ale także świeckich uniwersytetach. Napisał obszernie i opublikował monografie naukowe oraz zbiory esejów na wybrane tematy duchowe i społeczne (osiemnaście książek, w tym „One Misfortune After Another: A Catholic in a European Adrift”). [Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie], 2015) i pozostając wiernym swojemu powołaniu dziennikarskiemu, współtworzył polskie publikacje dotyczące różnych bieżących zagadnień. W latach 1991-1995 był dyrektorem dominikańskiego wydawnictwa W Drodze.

W latach 1998-2006 Maciej Zięba stał na czele Polskiej Prowincji Dominikanów. Osoby zaznajomione z życiem monastycznym i radykalizmem mnichów zrozumieją, że bycie szefem pojedynczego klasztoru lub klasztoru nie jest łatwym wyzwaniem. Generalnie, konsekrowane życie wspólnotowe – podobnie jak życie małżeńskie i rodzinne – jest aktem po linie: radosnym, ale wymaga również umiejętności balansowania na linie nad przepaścią bez zabezpieczenia. Ogólnie rzecz biorąc, kierowanie licznymi klasztorami, wspólnotami i dominikańskimi inicjatywami duszpasterskimi oraz koordynacja różnorodnych działań setek osób zakonnych w całej Polsce, odzwierciedlających wielką wiarę, talent organizacyjny, autorytet moralny i poczucie humoru, jest nadludzkim zadaniem.

READ  Wiadomości z UE: Niemcy są wściekli, gdy Berlin wydaje 16,4 mld funtów na budżet UE | Polityka | Aktualności

Trudno byłoby wymienić wszystkie organizacje i inicjatywy kościelne i świeckie, w których ks. Maciej był zaangażowany i który założył. Wspomnę tylko o jednym, którego byłem świadkiem i który przyniesie obfite owoce w nadchodzących dziesięcioleciach w Europie Wschodniej i poza nią. Wynikało to z hojnej, utalentowanej osobowości zmarłego, wielkiej miłości do młodych ludzi oraz dalekowzrocznego strategicznego myślenia duchowego i geopolitycznego.

O. Maciej był jednym z tych polskich intelektualistów katolickich o szerokim umyśle i wielkiej duszy. Był wśród nich liderem, a dla mnie jednym z najbardziej przystojnych, zarówno osobiście, jak i intelektualnie. Nie tylko rozumiał znaczenie zdrowych stosunków ukraińsko-polskich, ale także aktywnie je pielęgnował zgodnie z zasadami chrześcijańskimi.

Maciej Zięba dążył do poznania życia Ukrainy i jej Kościoła i podejmował wiele starań, aby promować ukraińskich przywódców chrześcijańskich. Szkoła letnia założonego przez niego Instytutu Tertio Millennio od ćwierć wieku przyjmuje studentów z różnych krajów postkomunistycznych, w tym Ukrainy, w szczególności Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego, gdzie wraz z rówieśnikami z Polski i Stanów Zjednoczonych studiowali społeczną doktrynę katolików. Kościół.

Kursy odbywały się w języku angielskim z wykładami charyzmatycznych intelektualistów, czołowych postaci z różnych krajów. W programie szkoły znalazły się wycieczki do miejsc ludobójstwa z czasów totalitaryzmu oraz miejsc, gdzie zdesperowani, wolni intelektualiści przygotowywali odpowiedzi i środki przeciwdziałania nieludzkiemu, zakłamanemu systemowi. Odbywały się spotkania ze społecznościami i osobami, które broniły wolności i godności ludzkiej w skrajnie niebezpiecznych okolicznościach.

Pani Maciej rozumiała, że ​​należy przekazać brakujące doświadczenie nowemu pokoleniu. Dramaty XX wieku dla współczesnej młodzieży są już nieznane i niezrozumiałe. Wolność i dobrobyt, które trzeba było osiągnąć poprzez walkę z wielkim poświęceniem i wysiłkiem, poczynając od formowania krytycznych idei i wizji opartych na autentycznych zasadach i wartościach, są naturalne. Pani Zięba bardziej niż ktokolwiek inny dostrzegła niebezpieczeństwa ideologii XXI wieku. W twórczy, szczery, osobisty sposób, uwzględniając subtelną analizę współczesności, starał się otworzyć młode umysły i dusze na odwieczne prawdy o ludziach i społeczeństwie oraz ukształtować ich stosunek do współczesnych problemów społeczno-polityczno-ekonomicznych.

Kursy te otworzyły umysły młodych ludzi i uczyniły je dostępnymi dla szerszego świata. Wśród uczniów instytutu byli świeccy, młodzi księża, teologowie i działacze kościelni. Na przykład wśród absolwentów tego letniego programu, prowadzonego przez o. Macieja, znaleźli się tak cenni pracownicy dzisiejszej duchowości, jak ks. Dr. Oleh Kindiy, wykładowca w Instytucie Teologii Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego; Dr. Orysia Bila, Kierownik Wydziału Filozofii Ukraińskiego Uniwersytetu Katolickiego; Dr. Anatoly Babynsky, który przez długi czas był redaktorem magazynu „Patriyarkhat”; oraz aktywni świeccy Natalia Karfut (Włochy), Tetiana Ostapiuk (Francja) i Ivanka Zakharevych (Niemcy); a także moi asystenci Mariana Karapinka i diakon Wołodymyr Radko. To tylko kilka z nich. Dziesiątki ukraińskich absolwentów tego programu jest oferowanych w różnych krajach w duchu katolickiej nauki społecznej Papieża Jana Pawła II i ks. Maciej. Starsi uczniowie nie tylko pamiętają jego inspirujące wykłady, ale także jego energię w energicznych meczach siatkówki z braćmi Dominikanami. Jeśli liczyć sesje zimowe, to prawie 1500 absolwentów Instytutu Tertio Millennio.

READ  Szefowie państw i rządów w Europie Środkowej są zaniepokojeni „falą” migracji afgańskiej

Od połowy lat 80. XX wieku miałem wielki przywilej poznawania środowisk polskich, które stały się katalizatorami upadku systemu komunistycznego w Europie Wschodniej i przyczyniły się w ten sposób do upadku Związku Radzieckiego. Nie zamierzam ich kanonizować, ale mogę zaświadczyć, że w tych społecznościach istniał wzniosły duch i dalekowzroczne cele strategiczne, które w dużej mierze zostały osiągnięte.

W tym okresie intelektualiści chrześcijańscy w Polsce pod przewodnictwem Karola Wojtyły odegrali czołową rolę w historii świata. To jej otwarte dyskusje i teksty filozoficzne, duchowe i społeczne, twórczość literacka i artystyczna przyczyniły się do współpracy z ruchem robotniczym i do tworzenia programów politycznych na rzecz rozwoju demokracji. Dziś wszyscy korzystamy z owoców ich hojnej pracy. Kultywowali głębokie kulturowe i duchowe zrozumienie Europy, jej historii i misji – często głębszej niż na Zachodzie, gdzie Europa najwyraźniej stała się bezduszną unią gospodarczą lub prawną, związkiem, którego dziś już nie ma, zawsze w Potrafi przekonać swoje kraje i pielęgnować lojalność i konstruktywną współpracę ich spolaryzowanych obywateli. Przykro patrzeć, jak dzisiejszy powierzchowny populizm, komercyjny materializm i ideologiczny fanatyzm wypiera wyrafinowaną wizję i szlachetność postaci takich jak Maciej Zięba.

W ostatnich latach, kiedy widzieliśmy w Polsce podział poglądów i ideologii, ks. Maciej uosabiał mądrą i otwartą, ale intelektualnie precyzyjną, duchowo pryncypialną i krytyczną ścieżkę pośrednią. To dziedzictwo pozostaje i wrócimy do niego. Może z czasem.

Muszę z żalem powiedzieć, że takich ludzi jak Maciej Zięba nie jest łatwo zastąpić, bo pochodzą z doświadczenia, którego nie można powtórzyć, przynajmniej nie do końca. Dużym kosztem powstała plejada duchowych wojowników – świadomych, nie głośnych, zaangażowanych w strategie PR i intelektualnie przenikliwych. Oczywiście dobrze, że koszmary totalitaryzmu są już za nami. Ale będziemy tęsknić za tymi, którzy go pokonali.

Twoje doświadczenie znów staje się konieczne. Tylko dzięki cnotom i zaletom duchowym i intelektualnym będzie można bronić wolności i godności ludzkiej w obliczu zagrożenia, jakim jest „kapitalizm nadzoru”. Algorytmy w sieciach społecznościowych i archiwum metadanych o nas wszystkich (zwłaszcza banki zdjęć naszych twarzy, odcisków palców, historii wyszukiwania w Internecie itp.) Są wykorzystywane do lepszego określania naszych zachowań najpierw jako konsumentów, a potem politycznie (jak się okazało) poprzez skandal wokół Wykorzystywanie przez Cambridge Analytica danych osobowych Facebooka w setkach kampanii wyborczych), a ostatecznie w naszych ogólnych zachowaniach społecznych. Ukraina jest też laboratorium takich programów, a Ukraińcy to świnki morskie. Będziemy potrzebować zarówno wiary, jak i intelektu, a także poczucia humoru tych, którzy podobnie jak ks. Zięba wyprowadził świat z pierwszych prób naprawdę całkowitego panowania nad ludźmi.

READ  Polska uzbraja swoją armię w metody finansowania, pierwsze w walce z COVID. były użyte

W istocie Maciej Zięba należał do pokolenia zaostrzonego walką o wyzwolenie od komunizmu i nieustanną rozmową z Janem Pawłem II. Na gruncie antropologii chrześcijańskiej konstruktywnie nowa polska demokracja ze zrozumieniem godności ludzkiej nadanej przez Boga zbudować. Potrafili i chcieli dyskutować, wyjaśniać, pisać, organizować i angażować swoich sąsiadów w pielgrzymkę solidarności. Wraz ze śmiercią o. Macieja straciliśmy nie tylko wybitną osobę, ale także część duchowej historii Polski i Ukrainy – a nawet świata – dla naszego świata i wszystkiego, co w nim dobre, zależy od tak kochającej Boga. Osoby takie jak Maciej Zięba.

Drogi Macieju, dziękuję! Polska i Ukraina będą za tobą tęsknić. Wielu wspaniałych młodych ludzi – teologów, intelektualistów, komunikatorów – nosi w ukraińskiej społeczności swoje dziedzictwo. Razem z nimi polecam was Bogu. Rozpoczynamy ten rok w żałobie, ale także w nadziei na zmartwychwstanie. Pójdziemy dalej z nadzieją i wizją, według której żyłeś.

Moje kondolencje kieruję do Zakonu Dominikanów, członków rodzin, przyjaciół i całego Kościoła w Polsce i Polaków.

Niech spoczywa ze świętymi!

Wieczna pamięć!

Arcybiskup Borys Gudziak stoi na czele Ukraińskiego Katolickiego Archepary w Filadelfii i jest metropolią ukraińskich katolików w Stanach Zjednoczonych.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *