technologia
MacGregor otrzymuje „znaczące zamówienie” na wyposażenie polskich promów hybrydowych RoPax
MacGregor, część fińskiego Cargotec, podpisał kontrakt na dostawę kompleksowych pakietów wyposażenia RoRo dla trzech promów RoPax napędzanych czterema silnikami dwupaliwowymi na skroplony gaz ziemny (LNG) z zasilaniem akumulatorowym.
MacGregor dostarczy sprzęt dla ekologicznych, niskoemisyjnych statków budowanych w Stoczni Remontowej SA w Polsce dla polskiego przewoźnika promowego Polskie Promy, będącego częścią Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM).
Zamówienie obejmuje zaprojektowanie, wykonanie, obsługę transportową i montażową wyposażenia dziobowego i rufowego oraz rampy i drzwi wewnętrzne.
MacGregor powiedział, że rozwiązanie składanej ramy dla rampy dziobowej i system samonapinania dla liny cumowniczej zwiększa wydajność, umożliwiając dwupoziomowy załadunek i skracając czas obsługi w porcie.
magnus SjöbergStarszy wiceprezes MacGregora ds. Rozwiązań Handlowych skomentował: „Cieszę się, że możemy wspierać koncentrację naszych klientów na zrównoważonym rozwoju, ponieważ w tym przypadku zmniejszamy zużycie paliwa dzięki skróceniu czasu obsługi w portach”.
Hybrydowe promy dwupaliwowe zostały zamówione już w listopadzie 2021 r. w ramach kontraktu o wartości prawie 4 mld zł (ok. 960,6 mln USD).
Promy o długości 195,6 metra i szerokości 32,2 metra mają pojemność 4100 metrów pasa ładunku i 400 pasażerów.
Firma technologiczna ABB dostarczy napęd elektryczny do statków, które mają być dostarczone indywidualnie w 2025, 2026 i 2027 roku.
Ponadto każdy statek będzie napędzany czterema silnikami dwupaliwowymi Wärtsilä 31DF, które mogą wykorzystywać bio-LNG samodzielnie lub w połączeniu z konwencjonalnym LNG w celu dalszego zmniejszenia śladu węglowego.
Wärtsilä dostarczy również swój system magazynowania, zasilania i kontroli paliwa LNGPac.
Po dostarczeniu statki będą obsługiwane przez firmy promowe Unity Line i Polferries na Morzu Bałtyckim, o którym mówi się, że ma jeden z najbardziej ruchliwych połączeń morskich na świecie.