Świat
Lotniskowiec Fujian: trzeci i najbardziej zaawansowany lotniskowiec Chin
Statek o nazwie „Fujian” jest pierwszym chińskim lotniskowcem katapultowym zaprojektowanym i zbudowanym w kraju – podała państwowa agencja informacyjna Xinhua.
Nowy system, podobny do tego używanego przez amerykańskie lotniskowce, pozwoli Chinom na szybsze wystrzelenie większej różnorodności samolotów z Fujianu i większą ilością amunicji.
Oprócz systemu startowego, Fujian jest wyposażony w urządzenia do przeciągania i wyporność przy pełnym obciążeniu przekraczającą 80 000 ton, poinformowała Xinhua, dodając, że statek przeprowadzi testy cumowania i testy nawigacyjne po starcie.
Matthew Funaiole, starszy pracownik CSIS China Project, powiedział wcześniej CNN, że nowy statek będzie „pierwszą wyprawą chińskiego wojska na nowoczesny lotniskowiec”.
„To dość znaczący krok naprzód” – powiedział. „Są naprawdę zaangażowani w budowanie programu przewoźników i nadal przesuwają granice tego, co mogą zrobić”.
Rządząca w Chinach Partia Komunistyczna rości sobie prawo do suwerenności nad autonomiczną demokracją Tajwanu, chociaż nigdy nią nie rządziła. Chiński przywódca Xi Jinping wielokrotnie powtarzał, że „zjednoczenie” Chin i Tajwanu jest nieuniknione i odmówił wykluczenia użycia siły.
Chiny mają dziś największe siły morskie na świecie, a lotniskowce są podstawowymi okrętami floty każdego wielkiego mocarstwa. Masywne statki są zasadniczo mobilną bazą lotniczą, pozwalającą na szybkie i długoterminowe rozmieszczenie samolotów i broni w strefie walki.
rywalizacja morska
Pierwszy chiński lotniskowiec, Liaoning, był niedokończonym okrętem z czasów sowieckich, który Pekin kupił od Ukrainy w 1998 roku, zmodernizował i ostatecznie oddał do użytku w 2012 roku.
Chińska armia wykorzystała wiedzę technologiczną zdobytą dzięki temu okrętowi do zbudowania swojego pierwszego lotniskowca Shandong, który wszedł do służby w grudniu 2019 roku.
Ale mimo że dwa pierwsze chińskie lotniskowce zwiększyły swoją siłę morską, ich zdolności były nadal daleko w tyle za amerykańskimi, które mają w służbie w sumie 11 okrętów.
Ponadto zarówno Liaoning, jak i Shandong były oparte na przestarzałej sowieckiej technologii. Te dwie linie lotnicze wykorzystywały system wystrzeliwania skoczni narciarskich, w którym samoloty po prostu startują z małej rampy, podczas gdy linie amerykańskie używają bardziej zaawansowanego systemu katapult do wystrzeliwania swoich samolotów.
Samoloty wystrzeliwane z katapult mogą wzbijać się w powietrze szybciej i z większą ilością paliwa i amunicji, co daje im przewagę nad samolotami wystrzeliwanymi z ramp, które do startu wykorzystują własną moc.
Jednak pomimo zaawansowanego systemu startowego, Funaiole z CSIS powiedział, że nadal istnieją oznaki, że chiński przewoźnik pozostaje w tyle za swoimi amerykańskimi odpowiednikami, które mają więcej katapult, większe drogi oddechowe i więcej wind, aby umożliwić szybsze wdrażanie samolotów.
Wszystkie amerykańskie lotniskowce są również napędzane energią jądrową, podczas gdy uważa się, że Fujian jest napędzany konwencjonalną parą, co według Funaiole ograniczy jego zasięg. „(Chociaż) może to być w tej chwili mniej istotne dla Chin, ponieważ wiele ich interesów dotyczy pobliskich mórz” – powiedział.
Po uruchomieniu Fujian musi zostać przetestowany i w pełni wyposażony, zanim będzie można go uruchomić i oficjalnie wprowadzić do eksploatacji.
Początkowo Departament Obrony USA szacował, że lotniskowiec będzie gotowy do czynnej służby do 2023 roku, ale teraz przesunął tę datę na rok 2024.
Lotniskowiec Shandong zabrał również dwa lata od startu w 2017 roku do ostatecznego uruchomienia w 2019 roku. Ponadto Fujian miał trudności z obsługą technologii elektromagnetycznego wystrzeliwania swoich katapult.
Nawet Stany Zjednoczone miały trudności z wdrożeniem tego samego systemu na swoim najnowszym lotniskowcu USS Gerald R. Ford, co powodowało długie opóźnienia we wdrażaniu.
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”