technologia
London Design Biennale bada współpracę opartą na projektowaniu
„To, co widzisz, to sposób, w jaki możesz uczynić świat lepszym miejscem przez pryzmat projektowania” – powiedziała AFP reżyserka Victoria Broackes podczas otwarcia międzynarodowej wystawy.
„Ludzie często uważają, że dobrze jest mieć projekt, ale nie jest on niezbędny. Myślę, że ta wystawa pokazuje, że projektowanie i myślenie projektantów jest czymś, co leży u podstaw tworzenia przedmiotów, które sprostają wyzwaniom” – dodał Broackes.
Projekty ponad 40 uczestników będą prezentowane w Somerset House do 25 czerwca, prezentując różne techniki projektowania i eksplorując tematy od środowiska po sztuczną inteligencję.
W pawilonie chilijskim instalacja Borrowed Matter, złożona z zawieszonych pod sufitem biotekstylnych paneli, bada sposoby wykorzystania celulozy drzewnej – odnawialnego i biodegradowalnego materiału – do produkcji włókien naturalnych i zmniejszenia wpływu wylesiania na lasy deszczowe.
Niektóre prace tekstylne są również sensoryczne i po dotknięciu przez zwiedzających wydają odgłosy ptaków i płynącej wody, przypominające lasy deszczowe.
Na innej wystawie naukowcy i projektanci z kolektywu Automorph Network współpracowali przy instalacji zajmującej się samoformującą się materią, materiałami, które „nie są już biernymi odbiorcami projektu, ale aktywnymi uczestnikami procesu jego formowania”.
Na Biennale można było zobaczyć również prace artysty-robota, w czasach, gdy sztuczna inteligencja jest coraz bardziej obecna w życiu codziennym.
artysta robot
Na wystawie są kubki, talerze i inne artykuły gospodarstwa domowego zaprojektowane przez Ai-Da, ultrarealistycznego robota AI, przy użyciu algorytmów artystycznych, a następnie wydrukowane na drukarce 3D.
„Nie mam myśli i uczuć jak ludzie” – odpowiedział Ai-Da na pytania AFP.
„Ale przedmioty wiele dla mnie znaczą, gdy osiągną swój cel, którym jest pomoc widzowi w kwestionowaniu roli nowych technologii w naszym życiu” – dodał podskakujący humanoidalny robot.
Aidan Meller, wynalazca Ai-Da, powiedział: „Algorytmy mają zdolność bycia kreatywnymi… I taka jest ich natura, że pokazują i badają nowe pomysły”.
Ostrzegł jednak również, że ważne jest, aby korzystać z tej technologii „odpowiedzialnie”.
„Chcemy ocalić świat, chcemy korzyści. Są negatywy, więc musimy o tym pomyśleć i zwolnić myślenie o tym – dodał.
Zwrócono także uwagę na wojnę na Ukrainie, gdzie walki trwają ponad rok po rosyjskiej inwazji na prozachodniego sąsiada.
W polskim pawilonie znajdują się okna przekazane z Wielkiej Brytanii, które po wystawie zostaną wysłane na Ukrainę.
Instalacja jest inspirowana projektem polskiej Fundacji BRDA, która działa na rzecz promocji zrównoważonego i dostępnego budownictwa mieszkaniowego.
Grupa zbiera okna w całej Polsce i wysyła je na Ukrainę, aby pomóc w odbudowie zniszczonych wojną domów.
„Okna są pierwszą rzeczą, która znika podczas nalotu” – powiedziała kuratorka projektu, Zofia Jaworowska.
„I to jest okazja, by porozmawiać o ponownym wykorzystaniu materiałów, jego potencjale w architekturze i o tym, jak może być odpowiedzią na sytuacje kryzysowe” – dodała.