Nauka
Lokalni eksperci zgadzają się z metodą nauki czytania Mike’a DeWine’a
POLSKA, Ohio (WKBN) – Michelle Elia, jedna z wiodących ekspertek w dziedzinie nauki czytania w Ohio, i Maria Pappas, która pomogła we wdrażaniu nauki czytania w szkołach w Youngstown, spotkały się niedawno, aby omówić tę metodę.
Zgadzają się z oceną gubernatora DeWine’a, że nauka czytania, czyli sondowanie słów, jest najlepszą metodą nauczania dzieci czytania. W zeszłym tygodniu DeWine zaprezentował tę metodę podczas okrągłego stołu na temat umiejętności czytania i pisania na Uniwersytecie Stanowym w Youngstown.
„Ma rację co do nauki czytania. Mogę ci to powiedzieć” – powiedział Pappas.
„I dzięki Bogu, nasz gubernator był tak fantastyczny, mówiąc, że to musi się zmienić, ale wiem przede wszystkim, że zmiany muszą zacząć się w szkolnictwie wyższym, muszą się zmienić w szkołach, a na to potrzebne są pieniądze” – dodał. Powiedziała Elia.
Elia wyjaśniła, jak w latach 90. szkoły zaczęły stosować zrównoważone podejście do czytania i pisania, czyli podejście oparte na znaczeniu, które nie kładzie nacisku na nauczanie relacji dźwięk-litera ani foniki.
„Przechodzimy do tego, co powinno być radosne i cudowne, tworzymy tę miłość do umiejętności czytania i pisania, zapominając o nauczaniu dzieci czytania” – powiedziała Elia.
„W nauce czytania ten element rozpoznawania słów jest stałą częścią nauczania” – powiedział Pappas.
Istnieje równanie dla nauki czytania: WR razy LC równa się RC – lub rozpoznawanie słów (jak brzmią litery i kombinacje liter) razy zrozumienie języka (słownictwo, struktura zdań i wcześniejsza wiedza) równa się zrozumieniu czytania.
„To prosta kombinacja. Potrzebujesz rozpoznawania słów, a także struktury językowej, czyli słownictwa i wiedzy ogólnej” – powiedział Pappas.
„Ta neurologiczna ścieżka od liter do dźwięków nie istnieje od urodzenia. Jeśli jako nauczyciel nie będziesz uczyć, to się nie stanie” – stwierdziła Elia.
Metody tej uczą się z konkretnych książek.
„Nie ma idealnego CV. Pozwólcie, że wyrażę się tutaj bardzo jasno. To nie istnieje. Ale teraz w Ohio mamy listę programów nauczania, w liczbie mnogiej, z których mogą wybierać okręgi i które są zgodne z nauką czytania” – powiedziała Elia.
Elia miała też coś do powiedzenia nauczycielom, którzy przyjmują metody inne niż nauka czytania.
„Musimy to przepuścić. Gdyby dotyczyło to zawodu lekarza, uznano by nas za błąd w sztuce lekarskiej, prawda?” Powiedziała Elia.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”