Gospodarka
Lockheed rozpoczyna produkcję F-35 dla Polski | Aktualności
Producent lotniczy Lockheed Martin rozpoczął produkcję myśliwców F-35 Advanced Strike Fighter dla Polski.
Gigant zbrojeniowy poinformował 12 kwietnia, że rozpoczął prace nad komponentem do jednego z myśliwców piątej generacji F-35, który Polska zamówi w 2020 roku.
„Pierwsze F-35 przeznaczone dla Polski zostaną dostarczone Siłom Powietrznym RP w 2024 roku, a dostawy będą kontynuowane do 2030 roku” – mówi Lockheed. „Pierwsze polskie samoloty F-35 przybędą do kraju w Bazie Lotniczej Łask w 2026 roku”.
Polska podpisała umowę z firmą Lockheed na zakup 32 samolotów F-35A.
Jak podaje Lockheed, środkowe skrzydło kadłuba (CWA) to pierwszy element polskiego F-35, który trafi do produkcji. Firma twierdzi, że ta sekcja stanowi około jednej czwartej całego ostatecznego kadłuba samolotu.
Skrzydła zostaną później dołączone do CWA podczas końcowego montażu w Fort Worth w Teksasie.
Kamieniem milowym jest wizyta polskiego premiera Mateusza Morawieckiego w Stanach Zjednoczonych – podróż obejmująca postój w fabryce Lockheeda w Marietta w stanie Georgia, gdzie produkuje samoloty F-35 CWA.
Polska jest w trakcie boomu wydatków na obronność, a myśliwce są priorytetem. Oprócz 32 myśliwców F-35 Warszawa planuje pozyskać 48 lekkich myśliwców FA-50 od Korea Aerospace Industries w celu modernizacji swojej floty, która obecnie opiera się na radzieckich myśliwcach MiG-29 i Lockheed F-16.
Warszawa przedstawiła ambitny plan wydatków, którego efektem będzie jedno działanie przewyższać wszystkich innych członków sojuszu wojskowego NATO.
Konsul Generalny polskiego rządu w Nowym Jorku powiedział niedawno FlightGlobal, że Warszawa zamierza do końca 2023 roku zwiększyć wydatki wojskowe do równowartości 4% produktu krajowego brutto (PKB).
Gdyby to się udało, Polska stałaby się członkiem NATO, który wydaje najwięcej na wojsko w stosunku do wielkości swojej gospodarki.
Nie wiążący wytyczne NATO Należy stwierdzić, że państwa członkowskie powinny dążyć do tego, aby ich wydatki na obronę wynosiły co najmniej 2% ich PKB – przy czym co najmniej 20% wydatków wojskowych powinno być przeznaczone na zakup sprzętu.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”