Connect with us

Gospodarka

Locker King Rafał Brzoska chce ukraść Amazonowi pakietową koronę

Published

on

Locker King Rafał Brzoska chce ukraść Amazonowi pakietową koronę

Może to być duch świąt Bożego Narodzenia, który dopiero nadejdzie. Populacja coraz bardziej odczuwająca poczucie winy z powodu zatłoczenia na ulicach i zanieczyszczenia spowodowanego przez ich nawyk zakupów online, odmawia wyboru opcji dostawy do domu.

Jednocześnie jednak nie mogą dostać się do kolejki „kliknij i odbierz” w lokalnym urzędzie pocztowym, sklepie na rogu lub innym punkcie „pudo”, w którym ludzie odbierają.

Alternatywnym rozwiązaniem – i polskim miliarderem, który chce przeznaczyć na to setki milionów funtów z pieniędzy swoich akcjonariuszy – jest paczkomat: Miliony małych pudełek w dziesiątkach tysięcy lokalizacji oferują bardziej ekologiczne, tańsze i mniej winne poczucie winy. Zorganizuj dostawę paczek.

Na obecnej stronie tytułowej polskiego wydania magazynu Forbes, Rafał Brzoska, lat 43, stał się wybitnym biznesmenem w swoim rodzinnym kraju, gdzie znany jest jako Locker King jako założyciel i szef operatora skrzynek pocztowych InPost.

Inteligentne szafki, które umożliwiają klientom otwieranie skrzynek za pomocą cyfrowych klawiatur lub aplikacji na telefonie, stały się standardową metodą dostarczania paczek w Polsce o wartości 6,5 mld euro.

Z DHL, która należy do Deutsche Post, i amerykańskim Lewiatanem Amazonem w walce okopowej na niemieckim rynku szafek, Brzoska planuje rozprawić się z drugą co do wielkości gospodarką Europy: Wielką Brytanią.

Wielka Brytania wraca do pracy po pandemii, a Brzoska uważa, że ​​szafki są przyszłością e-commerce dla kraju będącego w ruchu.

„Wielka Brytania jest gotowa do adopcji. Inwestujemy i tworzymy rynek – powiedział w zeszłym tygodniu podczas wizyty w mieście. „Nie bylibyśmy teraz w Wielkiej Brytanii bez sukcesów i wyciągania wniosków z niepowodzeń w Polsce”.

Ale dlaczego Wielka Brytania nie przyjęła kanału dostarczania paczek, który istnieje od dziesięcioleci?

– Nie było piłkarzy, którzy wierzyli, że to zadziała lub którzy uwierzyli, że to zadziała – powiedział Brzoska.

READ  Polska łapie 80-latka z 5 kilogramami heroiny w walizce

InPost przejmuje Amazon, który zainstalował już skrzynki w około 5000 lokalizacji w Wielkiej Brytanii, podczas gdy krajowi giganci Royal Mail i Post Office oraz międzynarodowi rywale UPS, DHL i DPD ustąpili.

Brzoska raczej prędzej niż później planuje wyprzedzić Amazon: „Do końca 2021 roku zbudujemy 2000 lokalizacji. To doprowadzi nas do 3000, a w przyszłym roku podwoimy tę liczbę do 6000. ”

Według Brzoski, InPost będzie początkowo adresowany do gęstszych obszarów miejskich Londynu, Manchesteru i Birmingham, gdzie InPost będzie miał więcej lokalizacji niż tradycyjne urzędy pocztowe.

InPost podpisał kontrakty z Tesco, Lidl i Morrisons oraz Transport for London na instalacje na stacjach metra.

Mówi, że supermarkety są szczęśliwsze współpracując z InPost, którego postrzegają jako partnera logistycznego, który zachęca do „twin trippingu”, czyli sprowadzania ludzi do sklepu na zakupy. Sprzedawcy postrzegają Amazon jako zagrożenie, konkurenta, który używa własnych pudełek dla własnych towarów.

InPost stał się agentem „fast fashion” dla firm takich jak Boohoo, Missguided i Zara i współpracuje z grupą Vinted zajmującą się modą z drugiej ręki, która specjalizuje się w dostarczaniu przesyłek od konsumenta do konsumenta (C2C) i ostatecznym rynku C2C, eBay.

Grupa klientów jest szczególnie popularna wśród „nowych konsumentów”, grupy wiekowej między 15 a 25 rokiem życia, którzy są gotowi wkroczyć na nowe tereny, zwłaszcza jeśli są wyraźnie bardziej przyjazni dla środowiska. „Przeciętny kurier dostarcza około 70 lub 80 paczek w ciągu dnia” – powiedział Brzoska. „Nasz obsłuży 1000 paczek dziennie. To 12 razy więcej. To jest bardziej wydajne. To lepsze dla środowiska.”

InPost zarabia na kosztach wysyłki, średnio od 1,75 GBP do 2,50 GBP za sztukę, im wyższy wolumen handlowca, tym niższa opłata.

READ  Polska wzywa ambasadora USA w związku z filmem rzekomym o tuszowaniu pedofilii byłego papieża

Ale wprowadzenie modelu InPost nie jest tanie. Firma udostępniła 250 mln euro na przyszły rok. Przeciętna lokalizacja ma 100 skrzynek na paczki w trzech rozmiarach, obejmujących sześć metrów kwadratowych i z technologią wymaganą dla maszyn bezkluczowych, od 8500 do 12500 funtów na instalację.

Najnowsze analizy Barclays dotyczące krajobrazu skrzynek pocztowych przedstawiają to w następujący sposób: Inwestorzy nie doceniają możliwości rynkowych i przeceniają ryzyko. Mówią, że „przewaga pierwszego gracza, zawłaszczanie ziemi i dziesięcioletnie doświadczenie” InPost tworzą „ważne bariery wejścia dla konkurencji”. Jeśli paczka ma stać się świątecznym przeżyciem, to raczej prędzej niż później. „Covid przyspieszył nasze plany” – powiedział Brzoska. „Jesteśmy dwa lata wcześniej niż oczekiwano”.

44-letni polski przedsiębiorca awansował w tym roku na miliardera po uruchomieniu InPost, specjalisty od skrzynek pocztowych.

Brzoska nie była nawet nastolatką, gdy upadł reżim komunistyczny, a Polska przekształciła się w gospodarkę rynkową. Karierę zawodową rozpoczął w 1999 roku jako student Akademii Ekonomicznej w Krakowie, kiedy założył firmę Integer, która dystrybuowała broszury do wielu firm. Postanowił przejąć ją z Pocztą Polską z tańszą dostawą rachunków za telefon i prąd.

W 2006 roku założył InPost i stworzył sieć paczkomatów w przestrzeni publicznej. Klienci mogą odbierać i nadawać paczki w szafkach zamiast czekać w domu.

W 2013 roku firma Brzoski wygrała kontrakt na dostarczanie przesyłek do polskich sądów, ale Poczta Państwowa walczyła o odzyskanie roli i wygrała, co spowodowało, że Brzoska popadła w kłopoty finansowe.

Dzięki wsparciu Advent International, firmy private equity, InPost wrócił na właściwe tory. Na koniec ubiegłego roku InPost był właścicielem i operatorem ponad 12 000 paczkomatów w Polsce i Wielkiej Brytanii.

Boom e-commerce wywołany pandemią pomógł w styczniowym debiucie InPost na giełdzie Euronext w Amsterdamie o ponad 30 proc.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *