Zabawa
Lehman Center świętuje swoje 40-lecie w Bronksie w stanie Nowy Jork
NOWY JORK (AP) – Przez ostatnią dekadę Lehman Center for the Performing Arts służyło latynoskiej populacji Bronksu, goszcząc takie gwiazdy jak Jose Feliciano, Gilberto Santa Rosa i La India, podczas gdy występy takie jak Patti LaBelle przyciągnęły szerszą publiczność i Smokey Robinson.
Teraz nowo wyremontowany teatr na kampusie CUNY Lehman College świętuje 41. sezon po odwołaniu 40. z powodu pandemii COVID-19.
Eklektyczny wiosenny program rozpocznie się w niedzielę wraz z Polską Orkiestrą Filharmonii Wieniawskiego, a 20 lutego zagra Balet Folklórico de México.
Jedna z największych instytucji kulturalnych na Bronksie, Centrum Lehmana otworzył swoje podwoje w październiku zeszłego roku, po 19-miesięcznej przerwie, z występem prowadzonym przez Andy’ego Montañeza, znanego również jako „El Godfather de la Salsa”, z The Mambo Legends Orchestra i Patty Padilla.
„Ponowne otwarcie było niesamowite. Ludziom naprawdę się to podobało” – mówi o tej premierze dyrektor zarządzająca Eva Bornstein. „Mamy te wszystkie wymagania, że każdy musi być zaszczepiony, nosić maskę i takie tam. Po tym, jak przez to wszystko przeszliśmy i weszli ludzie, wystąpili artyści. To było magiczne.
Dla Bornsteina, który od objęcia urzędu w 2005 roku wiele razy widział pełen teatr z 2276 miejscami, osiągnięcie to było szczególnie znaczące. Pandemiczne zamknięcie teatru nastąpiło zaledwie kilka miesięcy po zakończeniu kosztownej renowacji.
„Włożyliśmy 15,4 miliona dolarów do centrum, a potem pandemia wyglądała jak„ Uh-uh, zostańcie w domu ”- mówi. „To było przerażające. Straciliśmy 90% przychodów. Powiedzieliśmy: „Jak to przetrwamy? Jak planujemy? Co robimy?'”
Pomoc w końcu nadeszła w postaci grantu federalnego w wysokości 1 miliona dolarów dla Shuttered Venue Operators — programu stworzonego po tym, jak szefowie ośrodków artystycznych w całym kraju dotarli do polityków, którzy powiedzieli, że poradzą sobie bez pomocy, nie przetrwają.
„Było to trudne, ponieważ był to nowy grant, więc stale sprawdzali, jakie dokumenty należy złożyć i przeprowadzali spotkania Zoom dzień i noc. Niektórzy po prostu się poddali, ale ja się tego trzymałem i na szczęście zwyciężył rząd federalny” – mówi Bornstein.
Służenie społeczności latynoskiej w Bronksie, jedynej dzielnicy Nowego Jorku z większością ludności latynoskiej, miało kluczowe znaczenie dla Lehman Center. Ale to nie było częścią pracy, kiedy dołączył Bornstein.
„Widownia w Bronksie się zmieniła. Tłum Riverdale stał się Latynosem”, powiedziała, odnosząc się do dzielnicy w Bronksie z dużą populacją żydowską.
„Przejeżdżałem przez Bronx i słuchałem muzyki, której słuchali ludzie w swoich samochodach. Obserwowałem zwykłych ludzi słuchających muzyki i zauważyłem, że robią dużo salsy i merengue” – powiedział Bornstein.
Pochodząca z Polski Bornstein miała doświadczenie w muzyce klasycznej, teatrze i balecie, ale mówi, że podjęła duże ryzyko i zmieniła program centrum.
„Musiałem dokonać stuprocentowej zmiany mentalnej. Naprawdę zacząłem badać, kim są największe gwiazdy w Portoryko, kim są największe gwiazdy w Republice Dominikany i jak możemy je tu sprowadzić, a także kim są największe gwiazdy dla naszej społeczności afroamerykańskiej. Całkowicie się zmieniłam” – mówi. „I wszyscy mówili: „Jesteś szalony! Nikt w Bronksie nie może sobie pozwolić na te bilety”. Ale skorzystałem z okazji, żeby zrobić to drastycznie inaczej”.
Tej wiosny, 5 marca koncert zatytułowany „Palladium w nowym tysiącleciu” upamiętnia Salę Balową Palladium z lat 50. i 60. na 53. i Broadwayu, gdzie Machito, Tito Puente i Tito Rodríguez wystąpili jako „Wielka Trójka”. W spektaklu występują synowie trzech legend – Tito Rodríguez Jr., Mario „Machito” Grillo i Tito Puente Jr. – niosący pochodnię jako „The Big 3 Palladium Orchestra”.
Z biletami w cenie od 25 do 100 USD, uczestnicy mogą cieszyć się wysokiej jakości występami za ułamek tego, co pobierają większe miejsca na Manhattanie. W grudniu ubiegłego roku gościł Balet Westchester „Dziadek do orzechów”.
„Dla wielu ludzi może to być jedyna szansa zobaczenia Dziadka do orzechów, ponieważ pójście do ABT (American Ballet Theatre) kosztuje fortunę” – zauważa Bornstein.
Otwarte w 1980 roku występem New York Philharmonic, Lehman Center for the Performing Arts zostało zaprojektowane przez Jana Hirda Pokornego i Davida FM Todda & Associates.
Ostatnie renowacje obejmowały nowe siedzenia, nowe skrzydło z nowymi łazienkami i windy w celu poprawy dostępności. Zachował akustykę, którą Bornstein określił jako „doskonałą”.
Legenda salsy, Willie Colón, urodzony na Bronksie, powiedział w filmie z 2020 roku promującym obiekt podczas jego zamknięcia, że był to powód do dumy dla gminy.
„Uwielbiam tu występować, ponieważ energia sprawia, że czuję się jak w domu” – powiedział.
Inna gwiazda salsy, José Alberto „El Canario”, powiedział w innym filmie, że Lehman Center jest jednym z jego ulubionych miejsc.
„Jest w samym sercu hrabstwa Salsa, Bronxu, i czuje się jak w domu. Mimo że jestem Dominikaninem, publiczność daje mi to uczucie” – powiedział.
W programie tej wiosny znalazły się spektakle taneczno-muzyczne Tango Argentina (3 kwietnia); „Motown with a Twist” z gwiazdami „Dancing With The Stars”, „So You Think You Can Dance”, „American Idol” i „The Voice” (7 maja); Portorykański zespół salsy La Sonora Ponceña (14 maja), dominikański piosenkarz Manny Cruz debiutujący w USA (21 maja), The Purple Xperience Tribute to Prince (28 maja) i koncert Merengue „Lleno de Vida” – wokalista Manny Manuel (czerwiec 4) m.in.
___
Sigal Ratner-Arias jest na Twitterze pod adresem https://twitter.com/sigalratner.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.