Gospodarka
Kupujący wracają do centrów handlowych – C&W
Całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce wynoszą obecnie 15,6 mln m², po oddaniu blisko 100 000 m² w drugim kwartale 2022 r., wynika z badań firmy Cushman & Wakefield.
Z danych firmy doradczej wynika, że w drugim kwartale oddano do użytku dziesięć nowych, w tym dziewięć parków handlowych w mniejszych miastach, takich jak Busko-Zdrój, Giżycko, Jasło, Krotoszyn, Pszczyna, Puławy, Sławno, Szczytno i Łany pod Wrocławiem. Ponadto OBI otworzył swój nowy park handlowy w Mysiadło pod Warszawą. Nowa dostawa obejmowała również rozbudowę trzech istniejących projektów handlowych w Knurowie, Radomsku i Zamościu, a także przekształcenie sklepu Tesco w Stalowej Woli na sklep Castorama.
Parki handlowe dominują w fazie rozwoju, stanowiąc 65 procent zapasów handlowych w budowie, podczas gdy w ciągu najbliższych kilku lat planowane jest ukończenie 33 nowych, remontów i rozbudowy.
Na koniec czerwca 2022 r. ponad 400 000 m² powierzchni handlowej było w przygotowaniu, a ukończenie planowane jest na lata 2022-2023 w 29 nowych budynkach, dziewięciu rozbudowach i czterech remontach. Do największych realizowanych projektów należą Fort Wola w Warszawie (28 000 m²), rozbudowa o 25 000 m² centrum handlowego Atut Ruczaj w Krakowie, Galeria Bawełnianka w Bełchatowie (23 000 m²), druga faza kompleksu handlowego Karuzela w Kołobrzegu oraz DOR Plaza park handlowy w Częstochowie.
Oczekuje się, że ponad 45 proc. projektów deweloperskich zostanie dostarczonych do mniejszych miast poniżej 100 tys. mieszkańców. Na największe aglomeracje przypada ponad 34% zapasów detalicznych w budowie.
Choć na początku 2022 r. średnia odwiedzalność centrów i parków handlowych była o 14 proc. niższa od poziomu sprzed pandemii, na koniec drugiego kwartału 2022 r. wynosiła średnio 380 000 kupujących miesięcznie na centrum handlowe, tyle samo co w tym samym okresie w 2019 r. Centra handlowe duże i bardzo duże (40-60 000 m² powierzchni lub ponad 60 000 m²) rozwinęły się w raportowanym okresie powyżej średniej i przyciągnęły w czerwcu 2022 r. o 8 proc. więcej klientów niż w 2019 r.
Wzrost liczby odwiedzających duże i bardzo duże centra handlowe był spowodowany m.in. sytuacją geopolityczną, która przyćmiła pandemię. Powrót do marnowania czasu wyraźnie ożywia sektory żywności i napojów oraz rozrywki. Ponadto centra handlowe w centralnych lokalizacjach, często w pobliżu węzłów komunikacji pasażerskiej, naturalnie przyjęły naszych ukraińskich sąsiadów. Powrót frekwencji do poziomów sprzed pandemii dobrze wróży, ale rosnąca inflacja i regulacje rządowe wpływające na płace netto i płace prawdopodobnie będą obciążać wydatki konsumentów w dłuższej perspektywie.
Paulina Bauer, Associate and Retail Director w Cushman & Wakefield
Wstępne dane dotyczące sprzedaży w centrach handlowych pokazują, że sprzedaż detaliczna w maju 2022 r. wzrosła o 20 procent w porównaniu z poziomem sprzed pandemii. Zwiększone wydatki detaliczne na modę, żywność, zdrowie i urodę w kwietniu 2022 r. przyspieszyły sprzedaż powyżej poziomów z 2019 r. (z wyłączeniem inflacji).
Średnie obroty detaliczne netto w maju 2022 r. przekroczyły 1000 zł za m² gla. Oczekuje się, że rosnąca frekwencja będzie napędzać wzrost sprzedaży detalicznej w nadchodzących miesiącach. Przy niższych cenach w sklepach w centrach handlowych i parkach handlowych konsumenci prawdopodobnie przestawią się z online na offline. Jednak w dłuższej perspektywie takie czynniki, jak pogorszenie sytuacji makroekonomicznej i rosnąca inflacja, które ograniczają siłę nabywczą polskich nabywców, będą prawdopodobnie skutkować niższą sprzedażą. Wzrost cen wywołany inflacją skłoni konsumentów do ponownego rozważenia swoich priorytetów, przy czym nieistotne potrzeby prawdopodobnie nie zostaną zaspokojone w pierwszej kolejności.
Beata Kokeli, Partner, Dyrektor Działu Powierzchni Handlowych w Polsce, Cushman & Wakefield
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”