Connect with us

Świat

Kryzys na Bliskim Wschodzie: USA budują molo, aby umożliwić dostawy pomocy do Gazy drogą morską

Published

on

Kryzys na Bliskim Wschodzie: USA budują molo, aby umożliwić dostawy pomocy do Gazy drogą morską

W czwartek prezydent Biden ogłosi w swoim orędziu o stanie Unii, że nakaże armii amerykańskiej zbudować pływające molo u wybrzeży Gazy, co Biały Dom określił jako „misję nadzwyczajną”, która umożliwi dostawę setek ciężarówek wypełnionych gazem dodatkową pomoc drogą morską dla mieszkańców Gazy, którzy są na skraju głodu.

Na podstawie opisu Białego Domu i urzędników wojskowych tymczasowy port dla dostaw pomocy zostanie zbudowany z amerykańskich statków, a następnie przeniesiony blisko wybrzeża i połączony z jakimś tymczasowym falochronem.

Projekt może potrwać od 30 do 60 dni – twierdzą urzędnicy i obejmować setki lub tysiące żołnierzy amerykańskich na statkach położonych tuż przy wybrzeżu, zgodnie z mandatem Bidena, zgodnie z którym żaden amerykański żołnierz nie może przebywać na ziemi w Gazie podczas konfliktu zezłościć się. Urzędnicy administracji powiedzieli reporterom, że port zostanie zbudowany we współpracy z innymi krajami regionu.

Amerykańscy urzędnicy oświadczyli, że „ściśle współpracowali z Izraelczykami” przy opracowywaniu inicjatywy dotyczącej portu morskiego, ale nie określili, czy Izrael zapewni bezpośrednią pomoc lub wsparcie przy budowie lub obsłudze portu morskiego.

Urzędnik amerykański powiedział, że Izrael od miesięcy współpracuje z USA i innymi krajami nad opracowaniem procesu inspekcji w porcie na Cyprze, z którego można by sprawdzić, a następnie dostarczyć pomoc humanitarną, co jest kluczowym wymogiem dla nowego amerykańskiego portu w Gazie.

Rząd izraelski nie potwierdził od razu, że zgodził się na przedostanie pomocy do Strefy Gazy drogą morską, ale zgoda Izraela byłaby wymagana, ponieważ kraj kontroluje wody u wybrzeży Gazy i bezpieczeństwo na większości enklawy.

Shani Sasson, rzeczniczka COGAT, izraelskiej agencji regulującej pomoc dla Palestyńczyków w Gazie, nie odpowiedziała na prośbę o komentarz.

Izraelski urzędnik, który pod warunkiem zachowania anonimowości wypowiadał się w celu omówienia negocjacji dyplomatycznych, powiedział, że zgodnie z najnowszym planem pomoc przekazana przez Zjednoczone Emiraty Arabskie zostanie wysłana na Cypr, gdzie ostatecznie zostanie poddana inspekcji, a następnie przetransportowana statkiem na wybrzeże Cypr Gaza.

READ  Chiński urzędnik Unesco broni planu wpisania Wielkiej Rafy Koralowej jako „zagrożonej” | Wielka Rafa Koralowa

Izrael zostanie objęty procesem inspekcji, a World Central Kitchen, organizacja szefa kuchni José Andrésa, przewiezie zaopatrzenie na brzeg mniejszymi łodziami, powiedział urzędnik. World Central Kitchen ma już wolontariuszy w Strefie Gazy.

Dwóch dyplomatów poinformowanych o planach powiedziało, że najnowsze plany zakładają budowę portu na wybrzeżu Gazy, na północ od przejścia granicznego Wadi Gaza, gdzie siły izraelskie utworzyły główny punkt kontrolny.

Korpus Inżynierów Armii ma rozległe doświadczenie w szybkim budowaniu pływających doków dla amerykańskich operacji wojskowych. Jedną z głównych jednostek wojskowych biorących udział w budowie będzie m.in Brygada Transportowa 7 Armii (jednostka ekspedycyjna)Według urzędników Departamentu Obrony USA ze wspólnej bazy Eustis-Langley w Wirginii, niedaleko Norfolk.

Urzędnicy twierdzą, że statki, które są duże i nieporęczne, będą wymagały uzbrojonej eskorty, zwłaszcza jeśli zbliżą się do wybrzeża Gazy. Ministerstwo Obrony Narodowej pracuje zatem nad zapewnieniem ich ochrony na czas budowy pirsu. Biały Dom zapewnił ich, że zbrojna ochrona może potrwać od tygodni do kilku miesięcy i nie określił sztywnego harmonogramu budowy.

Jeśli nowy obiekt zostanie otwarty zgodnie z planem, może stanowić kolejny sposób na dowóz ciężarówek z pomocą do regionu. Urzędnicy nie wyjaśnili jednak, w jaki sposób pomoc dostarczana drogą morską będzie transportowana z wybrzeża do Gazy, gdzie według grup humanitarnych setkom tysięcy ludzi grozi głód. Jedną z opcji jest pozostawienie platformy na morzu i transport towarów mniejszymi łodziami; Innym byłoby zbudowanie tymczasowej tamy, która umożliwiłaby ciężarówkom bezpośredni odbiór towaru.

Jednak samo dostarczanie pomocy drogą morską nie rozwiązuje bezpośrednio głównego problemu polegającego na tym, że ciężarówki nie są w stanie dostarczyć swoich towarów pomimo intensywnego izraelskiego ostrzału i walk naziemnych, które na południu nadal są zacięte. Nie rozwiązałoby to również chaosu towarzyszącego dostawom.

READ  Luis Rubiales: Hiszpańska Federacja Piłki Nożnej grozi podjęciem kroków prawnych przeciwko mistrzyni świata kobiet Jennifer Hermoso

W zeszłym tygodniu Gazańczycy w poszukiwaniu żywności i wody najechali konwój ciężarówek z pomocą humanitarną. Ponad 100 osób zginęło, gdy izraelscy żołnierze otworzyli ogień, a wiele osób zostało stratowanych w chaosie.

Oświadczenie nadeszło na kilka godzin przed planowanym wygłoszeniem przez Bidena orędzia o stanie Unii, w którym według przewidywań wezmą udział członkowie rodzin niektórych zakładników przetrzymywanych przez Hamas od czasu ataku terrorystycznego w Izraelu 7 października. Nowy projekt daje panu Bidenowi konkretny projekt, na który może zwrócić uwagę w czasie, gdy spotyka się z ostrą krytyką za to, że nie powstrzymał izraelskich ataków i zbyt powolne działania, aby zaradzić katastrofie humanitarnej w Gazie.

Po ukończeniu nowy port morski zapewniłby dodatkową trasę pomocy humanitarnej, która obecnie ogranicza się do dwóch przejść lądowych prowadzących do południowej części Strefy Gazy. Urzędnicy poinformowali w czwartek, że w ciągu tygodnia może zostać otwarte trzecie przejście lądowe prowadzące do północnej części Strefy Gazy dla ograniczonych dostaw.

Biden nakazał także niedawno armii amerykańskiej zrzucić pomoc do Gazy drogą powietrzną. W czwartek amerykańscy piloci zrzucili w ten rejon czwarty ładunek.

Jamie McGoldrick, najwyższy urzędnik ONZ ds. pomocy w Jerozolimie, powiedział, że korytarz morski może pomóc w rozwiązaniu kryzysu głodowego w Gazie, ale nie zastąpi otwarcia większej liczby tras lądowych dla ciężarówek.

„Popieramy wszelkie środki zapewniające dostawy do Gazy – drogą morską, zrzutami powietrznymi – ale priorytetem są konwoje drogowe” – powiedział McGoldrick, dodając, że zbudowanie infrastruktury dla przejścia morskiego zajmie trochę czasu.

Erica Schmitta przekazał raporty z Waszyngtonu. Adam Sella I Aarona Boxermana przyczynił się do doniesienia z Jerozolimy.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *