Connect with us

Zabawa

„Krótki film o zabijaniu”: Koniec polskiej kary śmierci

Published

on

„Krótki film o zabijaniu”: Koniec polskiej kary śmierci

W kinie europejskim niewiele jest postaci tak podziwianych w kręgach krytycznych jak niepowtarzalny Krzysztof Kieślowski. Znany ze swojego Dekalog Seria z 1989 roku również Podwójne życie Weroniki i to Trzy kolory W swojej trylogii Kieślowski ucieleśniał wszystko, co niezwykłe w potędze kina europejskiego i rodzimej Polski.

Tak naprawdę jeden z filmów Kieślowskiego miał niezwykły aspekt, a mianowicie zawsze kontrowersyjną karę śmierci, a mianowicie faktyczną zmianę polskiego prawa. Jego twórczość z 1988 r Krótki film o zabijaniu to zapadające w pamięć, ale fascynujące studium kondycji ludzkiej i moralnej dwuznaczności otaczającej tytułowy akt.

Ostatecznie film został rozszerzony na piątą część jego serialu telewizyjnego Dekalog i skupia się na losach trójki bohaterów – włóczęgi Jacka, prawnika Piotra i taksówkarza Waldemara, których drogi krzyżują się w chwili tragicznego losu, przy czym ten pierwszy brutalnie morduje drugiego w akcie czystej przemocy.

Poniżej znajduje się wstrząsająca analiza konsekwencji takiego czynu, w której Piotr został powołany w charakterze obrońcy Jacka i w związku z tym zmagał się z moralnymi konsekwencjami tego, co zrobił jego klient. Kieślowski zachęca widzów do kwestionowania swoich poglądów na temat tego, czym powinna być sprawiedliwość i odpłata, malując jednocześnie ponury obraz ludzkiego doświadczenia.

Pyta, czy na akt przemocy należy odpowiedzieć większą przemocą i czy takie błędne koło sprawiedliwości jest moralnie słuszne. Film jest banalny, co czyni go jeszcze bardziej odrażającym, ale takie emocjonalne reakcje jedynie jeszcze bardziej zmuszają widzów do kwestionowania z góry przyjętych aspektów moralności.

Gdy surowy realizm filmu zaczyna być wyraźnie odczuwalny, Krótki film o zabijaniu przedstawia potępiający akt oskarżenia o karę śmierci i niemoralność przemocy nakazanej przez państwo. Poprzez wewnętrzne zmagania Piotra i pozbawiony emocji portret Jacka Kieślowski odkrywa sprzeczności w polskim systemie prawnym, które umożliwiają popełnianie aktów przemocy w imię sprawiedliwości.

READ  Henry Orenstein, ocalały z Holokaustu, który wynalazł Transformers i innowację w pokerze telewizyjnym, nie żyje

Po polskiej premierze filmu wybuchła ogólnopolska debata na temat moralności kary śmierci, którą odebrano jako swego rodzaju wypowiedź moralną, choć kwestie te nie zostały nigdy w narracji wyraźnie poruszone. Opinia publiczna była taka, że ​​morderstwo dokonane przez jednostkę i morderstwo dokonane przez państwo nie mają równoważnej wartości moralnej Krótki film o zabijaniu uznano za kluczowe dla zniesienia kary śmierci w Polsce.

Film Kieślowskiego jest zatem ważnym dziełem kina europejskiego, komentującym kruchość naszej moralności i odkrywającym możliwość istnienia dobra i zła w każdym z nas. Jak w przypadku wszystkich najlepszych filmów, Krótki film o zabijaniu zadaje widzom trudne pytania i zagłębia się w prawdziwe zawiłości ludzkiego życia.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *