Connect with us

Nauka

Krakowscy badacze dokonują „przełomowego odkrycia” wyjaśniającego pęknięcia w sztuce renesansu

Published

on

Krakowscy badacze dokonują „przełomowego odkrycia” wyjaśniającego pęknięcia w sztuce renesansu

Szczegółowych informacji na temat różnych sieci pęknięć w obrazach dostarczyli naukowcy pracujący w ramach projektu „Grieg Craquelure”. Podczas badań krakowscy naukowcy jako pierwsi na świecie określili także właściwości farby charakterystycznej dla przedrenesansowego malarstwa włoskiego – tempery jajecznej.

W ramach niedawno zakończonego projektu badacze z Polskiej Akademii Nauk, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu i Norweskiego Uniwersytetu Naukowo-Technologicznego w Trondheim przeanalizowali sieci pęknięć farby widocznych na renesansowych obrazach. okres.

„Patrząc na obrazy, patrzymy na to, co jest na nich przedstawione, ale niewielu zwiedzających dostrzega sieć szczelin, która jest bardzo charakterystyczna i typowa dla miejsca, w którym obraz powstał, techniki i technologii stosowanej przez artystę, a także całą historię przechowywania dzieła sztuki” – dr Aleksandra Hola, główny konserwator Zamku Królewskiego na Wawelu i adiunkt na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, – powiedział na konferencji prasowej w Polskiej Akademii Nauk w Krakowie.

12.04.2024. Konserwator dr Aleksandra Hola (z prawej) podczas konferencji prasowej w Instytucie Katalizy i Chemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN w Krakowie w sprawie przełomowego odkrycia dotyczącego sieci pęknięć malarskich (pęknięć) w renesansowych obrazach wykonanych w ramach malarstwa projektu Griega przez międzynarodową grupę naukowców, w tym ekspertów z Zamku Królewskiego na Wawelu. (jm) PAP/Łukasz Gągulski

Celem naukowców było wyjaśnienie, w jaki sposób powstają sieci pęknięć w obrazach i rozwiązanie zagadki ich różnorodnych wzorów.

„Konserwatyści intuicyjnie kojarzą sieci cracków z pewnymi zjawiskami, ale jak dotąd nie było żadnego strukturalnego języka opisującego te sieci cracków” – stwierdziła dr Hola.

12.04.2024.  Briefing prasowy w siedzibie Instytutu Katalizy i Fizykochemii Powierzchnia PAN im.  Jerzego Habera w Krakowie, 12 bm.  Punkt instruktażowy.  dokonanego w ramach projektu Grieg przez dostępną grupę, w tym specjalistach Zamku Królewskiego na Wawelu, przełomowego odkrycia dot.  tkaniny spękań malarskich (tzw. krakelury) naobrazach renesansowych.  (jm) PAP/Łukasz Gągulski
12.04.2024. Konferencja prasowa w Instytucie Katalizy i Chemii Powierzchni PAN im. Jerzego Habera w Krakowie, w sprawie przełomowego odkrycia dotyczącego sieci pęknięć farby (pęknięć) w obrazach renesansowych wykonanych w ramach projektu Grieg przez międzynarodową grupę naukowców , w tym eksperci z Zamku Królewskiego na Wawelu. (jm) PAP/Łukasz Gągulski

Według naukowców sieci te, będące systemami szczelin, mogą przybierać różne kształty; Obserwuje się również linie równoległe, prostokątne, kwadratowe, okrągłe i siatki bez żadnego porządku. Projekt pozwolił naukowcom zrozumieć, jak i dlaczego powstały m.in. Sąd Ostateczny Hansa Memlinga ma inną spękanie niż Madonna pod jodłami autorstwa Łukasza Cranacha Starszego i wciąż odmienna od Dama z Gronostajem przez Leonarda da Vinci.

«Właściwości materiałów, a także klimat, w jakim obiekty były przechowywane, w dużej mierze determinują rodzaj pojawiających się pęknięć. Odmiennie kształtuje się sieć szczelin na obrazie powstałym w południowych Włoszech i na obrazie namalowanym w Norwegii. Wpływ na to ma także grubość warstwy (malarskiej) i układ tych warstw – dlatego mówimy, że sieci pęknięć są charakterystyczne dla różnych szkół artystycznych i okresów, w których powstawały – mówi profesor Łukasz Bratasz z Instytut Jerzego Habera Katalizy i Chemii Fizycznej Powierzchni PAN. „Wzory są charakterystycznym odciskiem palca zarówno artysty, jak i szkoły, z której pochodzi artysta, czasu, w którym powstał obiekt i materiału, z którego korzystał artysta” – dodał.

    12.04.2024.  Kierownik Grupy Badań nad Dziedzictwem Kultury prof.  Dr Łukasz Bratasz podczas odprawy prasowej w siedzibie Instytutu Katalizy i Fizykochemii Powierzchnia PAN im.  Jerzego Habera w Krakowie, 12 bm.  Punkt instruktażowy.  dokonanego w ramach projektu Grieg przez dostępną grupę, w tym specjalistach Zamku Królewskiego na Wawelu, przełomowego odkrycia dot.  tkaniny spękań malarskich (tzw. krakelury) naobrazach renesansowych.  (jm) PAP/Łukasz Gągulski
12.04.2024. Kierownik Zespołu Badań Dziedzictwa Kulturowego prof. Łukasz Bratasz podczas konferencji prasowej w Instytucie Katalizy i Chemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN w Krakowie w sprawie przełomowego odkrycia dotyczącego sieci pęknięć malarskich (pęknięć) w malowidłach renesansowych wykonanych w ramach projektu Grieg przez międzynarodową grupę naukowców, w tym ekspertów z Zamku Królewskiego na Wawelu. (jm) PAP/Łukasz Gągulski

Badacze podkreślili, że poznanie procesu powstawania pęknięć może przyczynić się do prawidłowej oceny oryginalności obrazów i lepszej identyfikacji podróbek. „Możemy zobaczyć, które sieci pęknięć wynikają z przyspieszonego starzenia się, techniki stosowanej przez fałszerzy, a które rozwijają się w sposób naturalny. Otwiera to drogę do stworzenia zupełnie nowych narzędzi do uwierzytelniania obiektów” – powiedział Bratasz.

READ  Sebastian Coe mówi, że regulator lekkoatletyki traktuje olimpijskie problemy zdrowotne „bardzo, bardzo poważnie”, Sports News

Drugim celem projektu było określenie potrzeb związanych z ochroną dzieł sztuki z rozwiniętymi spękaniami. Aby tego dokonać, badacze musieli najpierw określić właściwości materiałów używanych przez artystów. „Inżynierowie otwierają książkę i z łatwością mogą znaleźć właściwości materiałów. W przypadku obiektów dziedzictwa kulturowego właściwości farby olejnej Leonarda nie są znane. Taki był cel projektu. Po raz pierwszy na świecie określiliśmy właściwości tempery jajecznej, tak ważnej dla malarstwa włoskiego” – powiedział Bratasz.

Ostatecznie badania wykazały, że malowidła z rozwiniętą siecią pęknięć są znacznie mniej wrażliwe na niestabilności mikroklimatyczne, niż wcześniej sądzono. „Obiekty z rozwiniętymi spękaniami nie wymagają bardzo restrykcyjnych warunków. Otwiera to drogę do ograniczania zużycia energii w muzeach i promowania realizacji idei +zielonego muzeum+, czyli instytucji, która dbając o skarby przeszłości, dba także o środowisko naturalne i przyszłych pokoleń” – kontynuował Bratasz.

12.04.2024.  Prezentacja laboratorium Instytutu Katalizy i Fizykochemii Powierzchnia PAN im.  Jerzego Habera w Krakowie, 12 bm.  Prezentacja towarzyszy briefingowi prasowemu dot.  dokonanego w ramach projektu Grieg przez dostępną grupę, w tym specjalistach Zamku Królewskiego na Wawelu, przełomowego odkrycia dot.  tkaniny spękań malarskich (tzw. krakelury) naobrazach renesansowych.  (jm) PAP/Łukasz Gągulski
12.04.2024. Prezentacja laboratorium Instytutu Katalizy i Chemii Powierzchni im. Jerzego Habera PAN w Krakowie. Prezentacja towarzyszyła konferencji prasowej na temat przełomowego odkrycia dotyczącego sieci pęknięć farby (pęknięć) w obrazach renesansowych dokonanego w ramach projektu Grieg przez międzynarodową grupę naukowców, w tym ekspertów z Zamku Królewskiego na Wawelu. (jm) PAP/Łukasz Gągulski

O „Grieg Craquelure” W projekcie wzięło udział 15 ekspertów z różnych dziedzin nauki, w tym eksperci z Zamku Królewskiego na Wawelu, Instytutu Katalizy i Chemii Fizycznej Powierzchni im. Jerzego Habera PAN, Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Norweski Instytut Nauki i Technologii w Trondheim. Naukowcy zbadali istniejące dzieła sztuki: Madonna pod jodłami autorstwa Lukasa Cranacha ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego Wrocławia, Sąd Ostateczny przez zwolennika Hieronima Boscha ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu oraz Madonna i dziecko Bazyliki Mariackiej w Krakowie. (PAPKA)

PAP – Nauka w Polsce, Julia Kalęba

juka/ dki/ kap/

tr. RL

Fundacja PAP umożliwia nieodpłatne przedrukowanie artykułów z portalu Nauka w Polsce pod warunkiem otrzymania raz w miesiącu wiadomości e-mail o korzystaniu z portalu i wskazaniu pochodzenia artykułu. Na stronach internetowych i portalach internetowych należy podawać adres: Źródło: www.scienceinpoland.pl, natomiast w czasopismach – adnotację: Źródło: Nauka w Polsce – www.scienceinpoland.pl. W przypadku serwisów społecznościowych należy podać jedynie tytuł i lead przesyłki naszej agencji wraz z linkiem prowadzącym do tekstu artykułu na naszej stronie, tak jak widnieje on na naszym profilu na Facebooku.

READ  Rosyjskie ataki na Donbas sygnalizują nową fazę wojny na Ukrainie

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *