technologia
Kontrola naziemna: architektura lotnicza poza lotniskiem
Kontrola naziemna: architektura lotnicza poza lotniskiem
Architektura lotnictwa zmieniła się radykalnie. Podczas gdy same lotniska rozrosły się, aby dostosować się do niezliczonych programów i każdego roku zwiększonego ruchu, nowoczesne projekty budowlane wykraczają poza tę znaną typologię, aby zbadać charakter hangarów, taksonomię lotnisk i ponowne wykorzystanie. Podczas gdy lotniska tak naprawdę pojawiły się dopiero w ubiegłym stuleciu, lotnictwo od wieków pobudza wyobraźnię projektantów. Współczesne projekty lotnicze są dziś pomyślane jako prace badawcze i twórcze.
+ 11
Poniższe projekty powstały na styku ludzi, architektury i nieba i prezentują nowe projekty lotnicze. Każdy projekt badał związki między nową technologią a historycznym postępem i był realizowany przy użyciu różnych skal, programów i zestawów materiałów. Razem pokazują, jak współczesna architektura lotnicza wykracza poza lotnisko, zachęcając do kontemplacji i łączenia.
Muzeum Lotnictwa to jedno z największych muzeów lotnictwa na świecie. Znajduje się w historycznie zachowanych budynkach i hangarach dawnego historycznego lotniska Rakowice-Cyzyny w Krakowie, pierwszego lotniska na ziemiach polskich, które zostało zbudowane w 1912 roku dla Floty Powietrznej nr 7 Cesarstwa Austro-Węgierskiego. W 2005 roku rozpoczęto konkurs na nowy gmach główny – pierwszy w Europie konkurs dla architektów po wejściu Polski do UE.
Na brzegach rzeki Huangpu w Szanghaju pięć nieużywanych zbiorników paliwa lotniczego stało kiedyś porzuconych na pustym terenie przemysłowym. Dziś te czołgi i otaczające je miejsce – zapomniane relikty dawnego lotniska Longhua w mieście – zyskały nowe życie i znaczenie dzięki OPEN Architecture. W ciągu wielu lat pięć zbiorników zostało przekształconych z koszy na śmieci w tętniące życiem centrum sztuki współczesnej.
Pawilon lotniczy Muzeum Lotnictwa to dach o powierzchni 135 000 stóp kwadratowych wsparty na stalowych filarach i ramach wsporczych z 12-calową betonową płytą chodnikową. Mieści dwadzieścia samolotów dla lepszej ochrony przed żywiołami i dostępem użytkownika. Prezentowane samoloty to legendarne prototypy Boeingów 747 i 787, Air Force One, Concorde oraz inne historyczne samoloty wojskowe i komercyjne.
Sala Wystaw Lotniczych jest ważnym nowym obiektem muzealnym dla kolekcji Muzeum Transportu i Techniki (MOTAT) zabytkowych statków powietrznych. Został zaprojektowany w celu rozbudowy istniejącego budynku lotniczego na terenie muzeum w Auckland Meola Road. Dzięki rozbudowie o 3 300 m², MOTAT po raz pierwszy będzie mógł pomieścić wszystkie wystawy lotnicze, z których niektóre są jedynymi pozostałymi przykładami na świecie, w chronionym środowisku.
Budowa nowej siedziby Luftfartstilsynet była wyzwaniem, aby stworzyć miejsce dla wykorzenionej organizacji, która została przeniesiona z Oslo do Bodø, a tym samym zbudować nową kulturę biurową. Teren, zwarty obiekt nadbrzeżny, jest ukryty przed adresem przez niedawno ukończony budynek NAV. Zespół wykorzystał jednopiętrową różnicę między poziomem kluczowym a poziomem ulicy i przewiercił budynek NAV tunelem, który staje się zaprogramowanym (odbiorczym) mostem i jest połączony z wolnostojącym Luftfartstilsynet.
Lokalizacja Montaudran jest symbolem przygody lotniczej i odcisnęła swoje piętno na krajobrazie i zbiorowych wspomnieniach. Nowa hala wystawiennicza, w której mają się znajdować gigantyczne mechaniczne twory, jest zatem studium przekazu i tożsamości kulturowej. Przed starym pasem startowym hala rozwija się w opływowych bryłach, a wysokość przęseł i cofające się linie dachu tworzą wrażenie latania i przypominają ludziom o historycznym dialogu między architekturą a lotnictwem.
House of Air zostało założone w 2010 roku przez dwóch młodych przedsiębiorców zainteresowanych światem sportów ekstremalnych. Jest to trampolina skierowana do młodej, energicznej i zamożnej populacji aktywnego San Francisco. Położona u podnóża mostu Golden Gate iw Parku Narodowym Golden Gate, lokalizacja oferuje rozległe widoki na Zatokę San Francisco, które są jeszcze bardziej widoczne po otwarciu szklanych drzwi o szerokości 45 stóp.
Tajna operacja 610 to radykalne mobilne rozwiązanie problemu regeneracji polegającego na przekształceniu bunkra samolotu Shelter 610 w byłej bazie sił powietrznych Stanów Zjednoczonych Soesterberg z hangaru myśliwców F15 w wymagające miejsce eksperymentalne dla mniejszych zespołów. Solidny czarny obiekt, który nawiązuje do mistycznych wojskowych obrazów zimnej wojny, zawiera „podstawowe” funkcjonalne wnętrze robocze dla maksymalnie 10 osób.
„Certyfikowany guru kulinarny. Internetowy maniak. Miłośnik bekonu. Miłośnik telewizji. Zapalony pisarz. Gracz.”