Najważniejsze wiadomości
Konsorcjum zdecydowało się na budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce
Polski operator infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zlecił polsko-tureckiemu konsorcjum budowę najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce w ramach projektu modernizacji linii kolejowej.
Do realizacji projektu PKP PLK wybrała konsorcjum składające się z polskiego wykonawcy Budimex i tureckiej spółki infrastrukturalnej Gülermak.
W ramach prac konsorcjum zmodernizuje czwarty odcinek linii kolejowej 104 pomiędzy Chabówką a wsią Nowy Sącz w województwie małopolskim.
Prace prowadzone są w ramach wartego 1,9 miliarda dolarów projektu Podłęże – Piekiełko – jednego z największych projektów infrastrukturalnych w południowej Polsce.
Modernizacja linii kolejowej obejmuje modernizację i elektryfikację 12,5 km odcinka Limanowa–Klęczany oraz budowę nowych stacji kolejowych w Mordarce i Chomranicach.
Kopany jest także nowy tunel, który umożliwi przejazd pociągów pod ziemią przez część Beskidów Zachodnich. Tunel o długości prawie 3,8 km będzie przebiegał pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Ukończony w 2026 r. będzie najdłuższym tunelem w Polsce.
Tunel i ulepszona infrastruktura kolejowa skrócą czas podróży między Krakowem, drugim co do wielkości miastem w Polsce, a Nowym Sączem, stolicą powiatu w południowej Polsce, z trzech do jednej godziny.
„To świetna wiadomość dla wszystkich, którzy chcą podróżować pomiędzy tymi dwoma miastami i widzą swoją szansę w transporcie kolejowym” – powiedział Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.
Projekt obejmuje także budowę 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowe i drogowe zostaną zastąpione przejściami bezpoziomowymi.
Dzięki modernizacji linii kolejowych pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h, a towarowe – 100 km/h.
Obecnie trwają prace budowlane na trzech odcinkach linii kolejowej Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka oraz Rabka Zaryte i Mszana Dolna.
W ramach projektu PKP PLK prowadzi także postępowanie przetargowe na przebudowę stacji Limanowa.
„Realizacja tego projektu zwiększy konkurencyjność kolei i przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu” – powiedział Piotr Wyborski, p.o. Prezesa Zarządu PKP PLK.
„Zapalony odkrywca. Miłośnik piwa. Miłośnik bekonu. Fanatyk sieci. Przedsiębiorca. Pisarz”.