technologia
Kongsberg dostarcza systemy Hugin AUV i HiPAP dla polskich statków MCM
Kongsberg Morski ma zabezpieczone kontrakt na dostawę trzech autonomicznych pojazdów podwodnych Hugin (AUV) dla programu okrętu przeciwminowego (MCM) Marynarki Wojennej klasy Kormoran II.
Kontrakt ma łączną wartość około 10 milionów euro. Został nagrodzony przez polską firmę Remontowa stocznia (RSB).
Oprócz trzech AUV, Kongsberg dostarczy również systemy HiPAP (High Precision Acoustic Positioning) dla trzech okrętów klasy Kormoran II.
Według Kongsberga, trzy AUV i systemy zostaną dostarczone RSB do 2026 r., zgodnie z harmonogramem dostaw nowego statku Kormoran II.
Okręty mają wejść do służby w latach 2026-2027.
Dyrektor Handlowy RSB (CCO) Dariusz Jaguszewski powiedział: „Te MCM są ważnym kontraktem dla RSB, a także ważną deklaracją i wzmocnieniem bezpieczeństwa narodowego Polski w szybko zmieniającym się świecie.
„Żegluga w Kongsbergu z sukcesem dostarczyła i uruchomiła systemy HUGIN i HiPAP dla pierwszych trzech okrętów programu Kormoran II.”
Najnowszy kontrakt opiera się na wcześniej udzielonym kontrakcie, w ramach którego firma Kongsberg dostarczyła i zintegrowała te same systemy dla pierwszych trzech statków klasy Kormoran II opracowanych przez RSB.
Pojazdy AUV HUGIN firmy Kongsberg to swobodnie unoszące się, w pełni autonomiczne systemy, które umożliwiają zdalne wyszukiwanie i pomiary podwodne w celu gromadzenia wysokiej jakości danych.
System śledzenia i komunikacji HiPAP został również zaprojektowany do obsługi komunikacji w czasie rzeczywistym, zmiany planowania misji w locie i bardzo dokładnych aktualizacji pozycji pojazdu.
Żegluga w Kongsbergu SVP Stene Førsund powiedział: „Widzimy klientów uruchamiających pojazdy AUV w wielu zastosowaniach i wierzymy, że pojazdy AUV będą wykorzystywane w jeszcze większej liczbie zastosowań w przyszłości”.
PGZ Stocznia Wojenna otrzymała niedawno kontrakt na dostawę systemów uzbrojenia morskiego dla trzech okrętów klasy Kormoran II.