Zabawa
Komentarz: Jak „Matrix Resurrections” wyewoluował ze starej ludowej opowieści?
Aby odświeżyć pamięć, filmy „Matrix” rozgrywają się w sztucznej rzeczywistości, w której fajne rzeczy, takie jak strzelaniny w zwolnionym tempie „Bullet Time” i grawitacja kung fu, przeczą grawitacji. Ale tak naprawdę nie o to chodzi w filmach – „Matrixie”, a następnie „Matrixie Reaktywacja” i „Matrix Rewolucje” z 2003 roku. Opowieść o maszynach sztucznej inteligencji przyszłości, które stają się samoświadome, zwracają się przeciwko swoim panom i ujarzmiają ludzkość, oraz o walce ludzkości o odzyskanie dominacji.
Jednak jednym ze źródeł, które praktycznie przeminęło – co zaskakujące, biorąc pod uwagę jej przodków – jest folklor. W szczególności legenda o Golemie z Pragi.
Aby bronić swojego ludu, rabin Löw użył gliny z brzegów Wełtawy, aby wyrzeźbić ludzką postać i ożywić ją mistycyzmem kabalistycznym, aby stworzyć golema. Niezniszczalna i nieludzko silna istota, zwykle przedstawiana jako masywna, niezdarna postać, stała się obrońcą Żydów i walczyła z ich prześladowcami.
Wtedy sprawy idą na manowce. Golem stał się destrukcyjny, albo wzniósł się ponad swojego stwórcę, zabijając innych, rozrastał się w niekontrolowany sposób, albo po prostu zamierzał zbezcześcić szabat, a rabin został zmuszony do jego zniszczenia.
Przedmowa do książki opisuje, jak została zainspirowana „niektórymi niemieckimi opowieściami o duchach, które wpadły w nasze ręce”. Historia Grimma była najprawdopodobniej jedną z nich, a jako członek pisarzy epoki, Shelley prawdopodobnie i tak by ją przeczytała. (Jak sugeruje podtytuł książki, mit Prometeusza jest również źródłem inspiracji. Ale chociaż golem jest także historią ostrzegawczą, temat pychy przed zagładą nie jest jednym z nich.)
Sukces „Frankensteina” przyczynił się do spopularyzowania legendy o golemie, ale też wyparł ją w publicznych wystąpieniach jako źródło tematu. Kiedy „Matrix” wyszedł, kilka artykułów porównało go do „Frankensteina”, ale żaden nie wspomniał o golemie.
W 1921 roku, ponad trzy wieki po rabinie Löwie, praski rodak Karel Čapek nadał włóczce własny charakter i przekształcił ją w pierwszy utwór science fiction „RUR” („Uniwersalne roboty Rossuma”) o sztucznych ludziach, którzy działają jako pracownicy są zatrudniani którzy robią sensację zysku i bunt, które prowadzą do zagłady ludzkości.
„Metropolis” słynnej niemieckiej pisarki Thei von Harbou z 1925 roku opierała się w dużej mierze na „RUR”, co zostało zauważone przez krytyków, a w 1927 roku Harbou i jej mąż, reżyser Fritz Lang. – napisany jako jeden z najważniejszych filmów wszechczasów, wpłynął na wszystko, od „Gwiezdnych wojen” po teledysk Madonny „Express Yourself” i był pierwszym filmem, który został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Inny słynny film, „Frankenstein” Universal Studios z 1931 roku, z Borisem Karloffem w roli głównej, był tak tematycznie i estetycznie zainspirowany filmami o golemach, że opiera się na legendzie o golemie, a także na powieści Shelleya. Prawie sto lat później nadal inspiruje liczne wariacje i pochodne – jednym z nich jest „Doc Frankenstein”, seria komiksów Wachowskich z 2004 roku. Jego kultowy potwór, golem, a nie inteligentne, długowłose, perłowe stworzenie Shelley, można rozpoznać na całym świecie.
Dziś wątek nienaturalnego stworzenia, czy to stworzonego przez altruizm, czy egoizm, autonomizującego się i wznoszącego się ponad swoich ludzkich twórców, można znaleźć w niezliczonych przełomowych pracach, m.in. „Ja, Robot”, „Westworld”, „2001: Odyseja kosmiczna”. ,”,„Blade Runner”,„Terminator”i oczywiście„Matrix”.
Bohater filmów Matrix, Neo, sam jest czymś w rodzaju golema, nieukształtowanego człowieka, którego budzi prawda w realnym świecie – w najpopularniejszej wersji bajki o golemie, stworzenie ożywa, gdy hebrajskie słowo jest używany „Emet”, co oznacza prawdę, jest wypisane na jego czole.
Ostatni film, „Matrix Rewolucje”, zakończył się tym, że Neo faktycznie ratował maszyny przed nieuczciwym programem agenta Smitha – golema golema – i pośredniczył w pokoju między stworzeniem a twórcą. Szczegóły fabuły „Zmartwychwstania” znajdują się w pobliżu kamizelki, ale jest pewne, że w taki czy inny sposób golem zostanie wskrzeszony.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.