Zabawa
Kieran Culkin łagodzi swoją rolę Romana w sukcesji w A Real Pain
Ten pierwszy raport nt Prawdziwy ból pochodzi od naszego zespołu po premierze na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2024 r. Będziemy aktualizować ten artykuł, gdy tylko pojawi się więcej informacji na temat premiery filmu.
Logika
Prawdziwy ból to słodki dramat o dwóch kuzynach (Jesse Eisenbergu i Kieranie Culkinie), którzy kilka miesięcy po jej śmierci podróżują do Polski, aby odwiedzić dom swojej babci w ramach wycieczki po Holokauście. Eisenberg napisał i wyreżyserował – to jego drugi projekt reżyserski po 2022 roku Kiedy skończysz ratować świat.
Dłuższa linia
W filmie David wraz ze swoim kuzynem Benjim jedzie do Polski, aby połączyć się z ich korzeniami, wybierając się na wycieczkę po Holokauście i odwiedzając dawny dom ich niedawno zmarłej babci, która przeżyła obozy i uciekła z Europy. Obaj kuzyni byli kiedyś sobie bliscy, ale jasne jest, że czas i okoliczności potoczyły się w różnych kierunkach.
David (Eisenberg) nie jest już tym nerwowym chłopcem, jakim był kiedyś, ale nadal jest powściągliwy i nieco cichszy niż Benji (Culkin). Mieszka z żoną i małym dzieckiem w pięknym mieszkaniu w Nowym Jorku i zarabia na życie, sprzedając reklamy internetowe, które utrzymują przy życiu bezpłatne strony internetowe, jak wyjaśnia Benjiemu. (Polygon dziękuje ci, David.)
Z drugiej strony Benji nadal jest w zasadzie kochającym zabawę, beztroskim chłopcem, jakim zawsze był, może z pewną wadą. Kiedy ludzie spotykają go po raz pierwszy, od razu go pokochają. Nadal rozświetla każdy pokój, do którego wchodzi. I nadal ma gorący temperament, którego nawet on tak naprawdę nie rozumie.
Podróżując po Polsce ze swoją grupą wycieczkową, znacznie lepiej poznają siebie nawzajem, swoją rodzinę i przeszłość, z którą nadal są głęboko związani.
Co chce osiągnąć A Real Pain?
Ponieważ stawka jest stosunkowo niska, film w dużej mierze opiera się na historii dwóch niezwiązanych ze sobą kuzynów, którym wyraźnie brakuje przyjaźni, którą łączyło ich w dzieciństwie i chcą do niej wrócić. David nie może zrozumieć, dlaczego Benji nie dorasta tak jak David. Benji nie może przyznać, że czuje się pozostawiony w tyle. Wszystko to dzieje się na tle skutecznej i starannie przeprowadzonej wycieczki po Holokauście, która wywołuje różne, głębokie i trudne reakcje u wszystkich uczestników grupy.
Czy „A Real Pain” spełnia swoje założenia?
To w dużej mierze zasługa zręcznego scenariusza Eisenberga i fantastycznej gry aktorskiej. Zwłaszcza Culkin jest świetny w swojej roli. Jest jednocześnie irytujący i nieskończenie czarujący, przełączając się między nimi w mgnieniu oka. Jest to pod każdym względem kontynuacja Romana Roya Dziedziczenie Charakter, ale w oczach dużo więcej patosu i człowieczeństwa.
Benji jest sarkastyczny, zabawny, troskliwy, miły i strasznie samolubny, często nie zdając sobie sprawy, że w ogóle jest kimkolwiek. To dokładnie ten rodzaj postaci, którą filmy zwykle definiują za pomocą innych postaci, taki, o którym więcej dowiadujesz się z tego, jak ludzie o nim mówią, niż z tego, co faktycznie widzisz na ekranie. Ale w rękach Culkina i ze scenariuszem Eisenberga Benji nigdy nie potrzebował, żeby ktoś mówił w jego imieniu.
Podkreślanie wdzięku Culkina w jego roli nie ma na celu umniejszania występu Eisenberga. Film niemal w całości kręci się wokół centralnego związku, który nie miałby racji bytu, gdyby istniała choćby najmniejsza wątpliwość, że oboje dorastali razem i kochali się. A to nie istnieje. Robią wrażenie i są wiarygodnie znajome. Każda część ich ekspresji, wyglądu, obelg, uścisków, bólu i zrozumienia sprawia wrażenie, jakby pochodziła z głęboko wspólnej historii i dzieciństwa, w którym każde dziecko miało poczucie, że prześladuje drugie.
Niemal równie imponujący jak sposób, w jaki wyraża dynamikę rodziny, jest sposób, w jaki łączy to wszystko z wieloma przemyślanymi, interesującymi reakcjami na trasę koncertową ich grupy po Holokauście. Film bada różne rodzaje żałoby i powiązania z okropnościami przeszłości, ale nie pozwala, aby Holokaust był wykorzystywany jako emocjonalna podpora dla głównych bohaterów. Jest to coś niezachwianego i większego od nich, przeciwko czemu można zareagować, ale nigdy nie jest to wykorzystywane w służbie ich stosunkowo małej historii.
Cytat, który mówi wszystko
Jest taki moment przy stole, kiedy David, myśląc o wycieczce grupy po obozie koncentracyjnym i rozmowie o Benjim w toalecie, w zasadzie mówi: „Jak produkt tysiąca cudów może stać się taki jak on?” moment, nad którym David najwyraźniej pracował od lat, ale świadectwem wdzięku filmu jest to, że jego obserwacja nie wywołuje kłótni – a jedynie wywołuje niezręczną ciszę, gdy wspomina fakt, że powiedział to na głos.
Najbardziej pamiętny moment
Mimo całej swojej wrażliwości i bólu Kieran Culkin w swoim filmie nadal zachowuje się jak Roman Roy, co oznacza, że wszystkie jego drobne obelgi i nonszalanckie komentarze są nieskończenie okropne i nadają się do cytowania. Jeśli chcesz zmontować ten film w post-Dziedziczenie Finał Roman Fancam, to nie byłoby trudne.
Czy prawdziwy ból jest dobry?
Jest świetny, choć nie szczególnie wciągający. Prawdziwy ból to nie jest film o prawdziwych wnioskach i wielkich stwierdzeniach, ale o głęboko osobistych relacjach i o tym, jak ból i historia mogą na nie wpłynąć. W ten sposób jest to mocny, ale także głęboko zabawny i wzruszający.
Kiedy możemy to zobaczyć?
Searchlight Pictures nabyło prawa do filmu wkrótce po jego premierze w Sundance, jednak studio nie ogłosiło jeszcze daty premiery.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.