Connect with us

Świat

Katastrofa lotnicza w Japonii: pięciu członków załogi nie żyje, setki ewakuowano

Published

on

Katastrofa lotnicza w Japonii: pięciu członków załogi nie żyje, setki ewakuowano

TOKIO (AP) – Duży odrzutowiec pasażerski i samolot Japońskiej Straży Przybrzeżnej zderzyły się we wtorek na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio i stanęły w płomieniach, zabijając pięć osób na pokładzie samolotu Straży Przybrzeżnej – podali urzędnicy.

Minister transportu Tetsuo Saito potwierdził, że wszystkim 379 pasażerom lotu JAL-516 Japan Airlines udało się bezpiecznie opuścić samolot, zanim Airbus A350 całkowicie stanął w płomieniach.

Saito powiedział, że pilot samolotu Bombardier Dash-8 należącego do Straży Przybrzeżnej uciekł, ale pięciu członków załogi zginęło. Urzędnicy podali, że samolot przygotowywał się do startu, aby dostarczyć pomoc obszarowi dotkniętemu w poniedziałek poważnym trzęsieniem ziemi.

Materiał telewizyjny pokazał pomarańczową kulę ognia wybuchającą z samolotu Japan Airlines zderzającego się podczas lądowania, a następnie samolot buchał dymem z boku, gdy leciał po pasie startowym. W ciągu 20 minut wszyscy pasażerowie i załoga zsunęli się po awaryjnych zjeżdżalniach, aby uciec.

Samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio, Japonia, we wtorek, 2 stycznia 2024 r. Według władz, samolot pasażerski zderzył się we wtorek z samolotem Japońskiej Straży Przybrzeżnej i stanął w płomieniach na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Gdy strażacy próbowali ugasić ogień strumieniami wody, obszar wokół skrzydła samolotu pasażerskiego zajął się ogniem. Płomienie rozprzestrzeniły się po całym samolocie, który ostatecznie się zawalił. Pożar ugaszono po około sześciu godzinach.

Wtorkowy wypadek był pierwszym poważnym uszkodzeniem Airbusa A350, jednego z najnowszych dużych samolotów pasażerskich w branży. Do komercyjnej służby wszedł w 2015 roku. Airbus oświadczył w oświadczeniu, że wysyła specjalistów, aby pomogli urzędnikom japońskim i francuskim prowadzącym dochodzenie w sprawie wypadku oraz że samolot został dostarczony Japan Airlines pod koniec 2021 roku.

READ  Rosja ma do czynienia z dyplomatycznymi i wojskowymi niepowodzeniami wobec Ukrainy

Minister transportu powiedział, że A350 przyleciał z lotniska Shin Chitose w pobliżu miasta Sapporo.

Pożar będzie prawdopodobnie postrzegany jako kluczowy przypadek testowy dla kadłubów samolotów wykonanych z kompozytów węglowych, takich jak A350 i Boeing 787, a nie z tradycyjnych aluminiowych poszyć.

„Nie wiemy zbyt wiele o spalaniu kompozytów” – powiedział konsultant ds. bezpieczeństwa John Cox. „To najbardziej katastrofalny pożar samolotu kompozytowego, jaki mogę sobie wyobrazić. Z drugiej strony ten kadłub chronił (pasażerów) przed naprawdę strasznym pożarem – nie spalił się przez chwilę i pozwolił wszystkim się wydostać.

Dyrektor naczelny JAL, Tadayuki Tsutsumi, powiedział na konferencji prasowej pod koniec wtorku, że A350 wykonywał „normalny wlot i lądowanie” na pasie startowym, nie opisując jednak, w jaki sposób zderzył się z samolotem Straży Przybrzeżnej. Noriyuki Aoki, również dyrektor wyższego szczebla w JAL, powiedział, że linia lotnicza twierdziła, że ​​lot otrzymał pozwolenie na lądowanie od władz lotniczych.

Oczekuje się, że policja przeprowadzi dochodzenie w sprawie wypadku w związku z podejrzeniem zaniedbania zawodowego – podała telewizja NHK.

Na tym zdjęciu utworzonym z wideo samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio, Japonia, we wtorek, 2 stycznia 2024 r.  (NTV przez AP)

Na tym zdjęciu utworzonym z wideo samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio, Japonia, we wtorek, 2 stycznia 2024 r. (NTV przez AP)

Samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio, Japonia, we wtorek, 2 stycznia 2024 r.  Według władz, samolot pasażerski zderzył się we wtorek z samolotem Japońskiej Straży Przybrzeżnej i stanął w płomieniach na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio.  (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Samolot Japan Airlines płonie na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio, Japonia, we wtorek, 2 stycznia 2024 r. (Wiadomości Kyodo za pośrednictwem AP)

Rzecznik straży przybrzeżnej Yoshinori Yanagishima powiedział, że samolot Bombardier Dash-8 stacjonujący w Haneda poleciał do Niigata, aby dostarczyć pomoc poszkodowanym mieszkańcom śmiertelne trzęsienie ziemi w regionie w poniedziałek. Turbośmigłowy Dash-8 jest często używany w lotach na krótkich dystansach i podmiejskich.

Pilot Straży Przybrzeżnej poinformował swoją bazę, że jego samolot eksplodował po zderzeniu z samolotem pasażerskim, powiedział dziennikarzom zastępca dowódcy Yoshio Seguchi.

READ  Wiadomości Bidena dzisiaj: prezydent otwiera rezerwy ropy, aby okiełznać ceny gazu, mówi, że Putin wydaje się „samoizolujący” i sceptyczny wobec wycofania się Ukrainy

Shigenori Hiraoka, szef Biura Lotnictwa Cywilnego w Ministerstwie Transportu, powiedział, że do kolizji doszło, gdy samolot JAL wylądował na jednym z czterech pasów startowych Hanedy, gdzie samolot Straży Przybrzeżnej przygotowywał się do startu. Urzędnicy ds. bezpieczeństwa transportu analizowali komunikację między funkcjonariuszami kontroli lotu a obydwoma samolotami i planowali przesłuchać urzędników JAL, aby dowiedzieć się, co doprowadziło do kolizji.

Hiraoka pochwalił JAL za „podjęcie odpowiednich środków” w celu bezpiecznej ewakuacji wszystkich pasażerów i załogi.

Szwed Anton Deibe, lat 17, pasażer samolotu Japan Airlines, powiedział szwedzkiej gazecie Aftonbladet, że „w ciągu kilku minut cała kabina wypełniła się dymem”. Potem otworzyły się drzwi awaryjne i pospieszyliśmy przez nie.

„Dym w kabinie palił jak cholera. To było piekło. Nie mamy pojęcia dokąd zmierzamy, więc po prostu biegniemy w pole. To był chaos” – dodał Deibe.

Inny pasażer powiedział telewizji NHK, że stewardessy zachowały spokój i poprosił wszystkich o pozostawienie bagażu. Potem zgasły wszystkie światła i temperatura w kabinie zaczęła rosnąć. Pasażerka powiedziała, że ​​bała się, że nie wyjdzie z samolotu żywa.

Wszyscy pasażerowie i załoga ześliznęli się po zjeżdżalniach ratunkowych i przeżyli. Niektórzy pasażerowie w wywiadach medialnych mówili, że ulgę poczuli dopiero, gdy dotarli do trawiastego obszaru za asfaltem.

JAL powiedział, że czterech pasażerów zostało zabranych do placówki medycznej. NHK podała, że ​​14 innych osób zostało rannych.

Cox, konsultant ds. bezpieczeństwa, powiedział, że personel pokładowy wykonał „niezwykle dobrą robotę”, wyciągając pasażerów z samolotu.

„To pokazuje dobry trening” – powiedział Cox. „A jeśli obejrzysz wideo, ludzie nie próbują niczego wymyślić. Skupiają się na wyjściu z samolotu.

Minister transportu powiedział, że urzędnicy robią, co w ich mocy, aby zapobiec opóźnieniom w dostarczaniu pomocy na obszary dotknięte trzęsieniem ziemi. Władze odpowiedzialne za transport poinformowały, że trzy pozostałe pasy startowe lotniska zostały ponownie otwarte.

Haneda to najbardziej ruchliwe z dwóch głównych lotnisk obsługujących stolicę Japonii, oferujące liczne loty międzynarodowe i transkontynentalne. Ze względu na bliskość centralnych części miasta jest szczególnie popularny wśród osób podróżujących służbowo.

Dwusilnikowy, dwukadłubowy A350 jest używany przez wiele międzynarodowych linii lotniczych na długich dystansach. Według Airbusa w użyciu jest ponad 570 samolotów.

Według swojej strony internetowej JAL eksploatuje 16 samolotów w wersji A350-900. Niedawno ogłosiła szczegółowe informacje na temat 13 nowszych wariantów A350-1000, które planuje wprowadzić do służby, twierdząc, że po prawie 20 latach staną się one „nowym okrętem flagowym linii lotniczej obsługującym usługi międzynarodowe”. Pierwszy z tych samolotów przybył kilka tygodni temu i miał latać na trasie Haneda-Nowy Jork JFK.

Grupa handlowa Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego poinformowała na platformie mediów społecznościowych X, że jest myślami z osobami na pokładzie obu samolotów i stwierdziła, że ​​„ostatnie dwa dni były trudne dla Japonii”.

___

Yamaguchi relacjonował z Kioto w Japonii. Adam Schreck w Osace w Japonii, Jan M. Olsen w Kopenhadze w Danii i David Koenig w Dallas wnieśli swój wkład w powstanie tego raportu.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *