Gospodarka
Kara dla H&M za naruszenie RODO
Sieć sklepów odzieżowych H&M została ukarana grzywną w wysokości 35,2 mln euro za naruszenie przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO). Dotyczyły one nieuzasadnionego niewłaściwego wykorzystywania danych pracowników oddziałów sieci.
Organ ochrony danych w Hamburgu nałożył grzywnę na niemiecki oddział szwedzkiej firmy odzieżowej H&M za naruszenie RODO.
Proces, w wyniku którego H&M został ukarany grzywną, został zainicjowany po naruszeniu danych w 2019 roku, spowodowanym błędną konfiguracją systemów firmy. Incydent ujawnił skalę nadużyć, których dopuściła się firma, zbierając zbędne dane o swoich pracownikach – głównie o ich życiu osobistym.
Dane prywatne
Według niemieckiego organu ochrony danych H&M gromadzi i przechowuje na swoich serwerach dane od co najmniej 2014 roku, dotyczące m.in. kwot spędzanych przez pracowników podczas wakacji, przekonań religijnych i spraw rodzinnych, a także objawów zdrowotnych i diagnozy lekarskiej.
Informacje te zostały zebrane podczas rozmów między przełożonymi a podwładnymi, które miały miejsce m.in. po powrocie osób zatrudnionych w sieci, z urlopu lub zwolnienia lekarskiego. Niektóre dane zostały udostępnione nawet 50 kierownictwu wyższego szczebla.
Niemiecki organ ochrony danych odczytał i przeanalizował informacje o objętości ok. 60 GB oraz zebrał zeznania i informacje na temat wewnętrznych procedur firmy. W następstwie dochodzenia urzędnicy stwierdzili, że „połączenie gromadzenia szczegółowych danych dotyczących życia prywatnego pracowników i rejestrowania ich działań doprowadziło do szczególnie poważnego naruszenia praw obywatelskich pracowników”.
Firma H&M przeprosiła swoich pracowników. Firma zapowiedziała również odszkodowania dla wszystkich zatrudnionych w jej niemieckim oddziale, którzy od maja 2018 roku doznali krzywdy, tj. H. Od momentu wdrożenia zapisów RODO do porządku prawnego krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Główne źródło zdjęć: Shutterstock
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”