Świat
Kanał Sueski: Syria „ruje” paliwo, ponieważ próby uwolnienia zablokowanych statków zawodzą Kanał Sueski
Władze Syrii twierdzą, że zaczęły racjonować paliwo jako blokadę UE Kanał Sueski Trwało to do szóstego dnia, opóźniając krytyczne dostawy i pogłębiając niedobór ropy w kraju.
Syria jest w wojnie domowej od 2011 roku i stoi w obliczu poważnego kryzysu gospodarczego. Już w połowie marca zapowiadał wzrost cen benzyny o ponad 50%.
Globalne łańcuchy dostaw zostały uszkodzone od wtorku, kiedy gigantyczny kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie i utknął po przekątnej w kanale, blokując kluczowy szlak wodny w obu kierunkach.
Wbrew wcześniejszym twierdzeniom, że podmuchy wiatru były za wejściem na mieliznę, szef Urzędu Kanału Sueskiego, Osama Rabie, powiedział w sobotę: „Silne wiatry i czynniki pogodowe nie były głównymi przyczynami lądowania statku, mogły być techniczne lub błędy ludzkie. ”
Ma nadzieję, że w ciągu kilku dni będzie w stanie ponownie wypłynąć na powierzchnię, ale dni pogłębiania, kopania i pchania holownika sprawiły, że do tej pory nieudane.
Rabie powiedział, że im dłużej wieżowiec Ever Given pozostał na miejscu, tym większa szansa, że jego ładunek będzie musiał zostać odciążony dźwigami. Według ekspertów strategia prawdopodobnie wydłużyłaby wysiłek regeneracyjny o tygodnie.
Ponad 300 statków wchodzi teraz na wodę po obu stronach kanału łączącego Morze Śródziemne i Morze Czerwone.
Syryjskie ministerstwo ropy oświadczyło w sobotę, że zablokowanie szlaków handlowych niekorzystnie wpłynęło na import ropy i spowolniło przybycie statku przewożącego paliwo i produkty naftowe z Iranu, sojusznika rządowego.
W oczekiwaniu na rezolucję ministerstwo „reglamentuje dystrybucję dostępnych produktów naftowych”, aby zapewnić ciągłość podstawowych usług, takich jak piekarnie i szpitale, stwierdzono w oświadczeniu ministerstwa.
Minister ropy Bassam Tomeh powiedział państwowej telewizji, że ładunek dotrze do portu Banias w piątek. Dodał, że jeśli blokada na kanale będzie się utrzymywać, statek może zostać skierowany wokół południowego krańca Afryki, co jest kosztownym objazdem, który wiele firm musiało rozważyć z powodu blokady.
Kraj ten miał względną autonomię energetyczną przed wojną w Syrii, ale szacuje się, że w ciągu ostatniej dekady utracono około 91,5 miliardów dolarów wpływów z węglowodorów, powiedział w lutym syryjski minister ds. Ropy naftowej.
Przedwojenna produkcja wynosiła 400 000 baryłek dziennie, w porównaniu do zaledwie 24 000 w 2019 r.
Do 80 000 baryłek dziennie pochodziło z obszarów kurdyjskich znajdujących się poza kontrolą rządu, na których znajduje się ponad 90% rezerw kraju.
Rząd syryjski przypisał kryzys gospodarczy zachodnim sankcjom i skutkom katastrofy finansowej w sąsiednim Libanie, który od dawna służył jako gospodarcza linia życia Syrii.
Z Agence France-Presse
„Organizator. Entuzjasta podróży. Rozwiązuje problemy. Miłośnik muzyki. Oddany uczony kulinarny. Nieuleczalny fan internetu. Zwolennik popkultury.”