Nauka
Jedna trzecia uczniów uważa Holokaust sfabrykowany: studium
Prawie jedna trzecia studentów z Ameryki Północnej uważa, że Holokaust był wyolbrzymiony lub wymyślony nowe badanie, w którym stwierdzono również, że 40 procent uczniów poinformowało, że dowiaduje się o Holokauście za pośrednictwem mediów społecznościowych.
„Otrzymują informacje od nie wiadomo skąd i to powoduje… (myślą), czy to wydarzenie w historii miało miejsce?” autor badania, Alexis Lerner, powiedział CTV News. Lerner jest adiunktem nauk politycznych w Akademii Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w Maryland.
„Słyszymy o negatywnym, niebezpiecznym wpływie mediów społecznościowych” – powiedział Lerner. „Myślę, że to część tej samej historii”.
Do badania przebadano prawie 3600 uczniów w klasach od 6 do 12 zarówno przed, jak i po dwudniowej wirtualnej konferencji poświęconej Holokaustowi. Prawie 80 procent uczniów było w Kanadzie, podczas gdy reszta była w klasach w USA. Nieco ponad sześć procent zidentyfikowanych jako Żydzi.
Według badań prawie 33 procent uczniów uważa, że Holokaust był sfabrykowany lub wyolbrzymiony, albo nie byli pewni, czy w ogóle miał miejsce. Media społecznościowe również nie były ich jedynym źródłem informacji.
„Wielu z nich mówiło o Marvelu jako miejscu, w którym pierwotnie dowiedzieli się o Holokauście” – powiedział Lerner, odnosząc się do serii mediów o superbohaterach, która obejmuje fikcyjnego bohatera II wojny światowej, Kapitana Amerykę. „Lub 12 procent powiedziało, że słyszeli o tym z gry wideo, co jest rodzajem tej samej historii”.
Szokujące 42 procent uczniów zgłosiło, że było jednoznacznym świadkiem antysemickiego wydarzenia, w tym we własnych szkołach. Niektórzy studenci, jak zauważył Lerner, również wierzyli, że coś takiego jak Holokaust nie może się powtórzyć.
„A jednak mamy Ujgurów (w Chinach) i Rohingya (w Birmie) i mamy wszystkie te grupy, które są ofiarami ludobójczej przemocy”, Lerner, który prowadził badania jako habilitant na Western University w Ontario, powiedział.
Badanie zostało zlecone przez organizację non-profit Liberation zajmującą się edukacją o Holokauście z siedzibą w Ontario75, która została utworzona dla upamiętnienia 75. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz w okupowanej przez nazistów Polsce.
Data wyzwolenia obozu – 27 stycznia 1945 r. – oznacza teraz Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu, który przypada w ten czwartek.
Nazywany również Słowianami jako Shoah, ludobójstwo Holokaustu pochłonęło życie około sześciu milionów Żydów podczas II wojny światowej, a także doprowadziło do zabójstwa pięciu milionów innych osób, w tym Romów, etnicznych Polaków i członków społeczności LGBTQ.
„Holokaust to nie tylko żydowska historia”, powiedziała CTV News założycielka Liberation75, Marilyn Sinclair. „To opowieść o tym, do czego zdolni są ludzie i co musimy zrobić, aby być odpowiedzialnym przed innymi ludźmi w naszym społeczeństwie”.
W 2020 i 2021 r. Sinclair twierdzi, że Liberation75 był w stanie uruchomić wirtualne programy o Holokauście dla 650 000 uczniów w Ameryce Północnej.
„Edukacja o Holokauście uczy nas o niebezpieczeństwach tego, co dzieje się, gdy nienawiść pozostaje niekontrolowana i nie bronimy się nawzajem” – powiedział Sinclair, którego ojciec był ocalałym z Holokaustu.
Chociaż można o tym wspomnieć w podręcznikach historii w szkołach średnich, żadna prowincja ani terytorium Kanady nie wprowadziły obowiązku nauczania o Holokauście jako części programu nauczania w szkole średniej. W USA tak robią 22 stany, w tym Floryda, która wymaga go od przedszkola wzwyż. Dla młodszych dzieci Lerner mówi, że lekcje koncentrują się nie na okropnościach zbrodni nazistowskich, ale na tematach takich jak zastraszanie, tolerancja i życzliwość – i przynoszą rezultaty.
„Bardziej skłonni byli mówić, że antysemityzm ma miejsce, częściej mówili, że antysemityzm jest problemem, a rzadziej, że Holokaust nie miał miejsca” – powiedział Lerner o studentach z Florydy. „Edukacja ma ogromny wpływ”.
Badanie wykazało również, że po seminarium edukacyjnym studenci byli o 9 procent bardziej skłonni powiedzieć, że interweniowali, gdyby zobaczyli antysemickie wydarzenie, podczas gdy 92 procent uczniów chciało dowiedzieć się więcej o Holokauście – dowód dla Sinclaira, że czas zaktualizować kanadyjskie programy nauczania.
„Mój ojciec rozmawiał ze szkołami przez ponad 20 lat i zawsze kończył swoje przemówienia w ten sposób: powiedział: 'Musimy walczyć z nienawiścią i chronić wolności, które zapewnia ten kraj, Kanada’” – wspomina Sinclair. „Jeśli chcesz żyć w wielkim kraju, musisz chronić wolność dla wszystkich — nie tylko dla siebie. I myślę, że właśnie o tym musimy edukować naszych uczniów”.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”