Zabawa
James D. Stern o swoim August Wilson Doc „Giving Voice”: „Krąg naprawdę zatacza koło”
Współreżyser filmu dokumentalnego Netflix o konkursie monologowym Augusta Wilsona i sam nieżyjący dramaturg rozmawia z The Hollywood Reporter.
„W kręceniu filmu dokumentalnego trzeba mieć szczęście, a każdy, kto ci tego nie powie, nie mówi całej prawdy” – mówi James D. Stern, współreżyser, z Fernando Villenafunkcja dokumentacji Netflix Daj głos.
„Najszczęśliwsze” aspekty tego filmu, które przeplatały się z sześcioma młodymi uczestnikami w jednym filmie August Wilson Konkurs monologowy z wywiadami na temat zmarłego dramaturga polega na tym, że filmowcy wybrali sześcioro wybitnych dzieci do naśladowania, a także zapewnili udział jego najsłynniejszym współpracownikom, Denzel Washington i Viola Davis. (Davis i John Legend to EPki filmu, a Legend napisał i wykonał swoją ostatnią piosenkę „Never Break”.)
Gwiazda, która zasłynęła w teatrze – wyprodukował 20 przedstawień w Nowym Jorku i zdobył Tonys za 2001 rok Producenci i 2003 Lakier do włosów – ostatnio rozmawiałeś The Hollywood Reporter o swojej podróży do filmu.
* * *
Jak poznałeś twórczość Augusta Wilsona i dlaczego przemówiła do Ciebie?
Nie żeby się spotkać, ale żeby się spotkać, byłem właściwie całkiem młody i siedziałem na balkonie, kiedy zobaczyłem ogrodzenia – nie ogrodzenia z Denzelem i Violą, ale ogrodzenia Z James Earl Jones – i to mnie po prostu powaliło. To było jak tsunami. Pisanie było takie piękne. Byłem magistrem teatru, więc byłem bardzo zaabsorbowany Eugene O’Neill i Arthur Miller i Tennessee Williams. Ale to pismo wydawało się równie żywe i skomplikowane. Pomyślałem: „Dlaczego go nie znam ?!” Od tego czasu zacząłem oglądać jego sztuki i go studiować.
Wilson zmarł w 2005 roku. Jak nakręciłeś film o nim 15 lat później?
Nakręciłem wcześniejszy film pt Każdy mały krok (2008) i na szczęście dla mnie Constance RomeroWdowa po Augustie Wilsonie też widziała i pokochała ten film, więc przyszła do mnie, żeby zrobić ten film. Pojechałem do Seattle i siedziałem z Constanzą w domu, z którego widać fortepian [1987’s] Lekcja gry na pianinie i gitara z [1994’s] Siedem gitar i całe wyposażenie z jego życia i pracy. To było po prostu niesamowite. Długo rozmawialiśmy o tym, jak sprawić, by ten film uhonorował zarówno jej męża, jak i dzieci, za którymi będziemy podążać.
Omów swoją współpracę ze swoim współreżyserem tego dokumentu, Fernando Villeną …
Spotkaliśmy się z Fernando Każdy mały kroki uratował ten film – nie był oryginalnym montażystą, ale był the Okazało się, że redaktor. Film został ostatecznie zakwalifikowany do Oscara i stał się naprawdę ważnym filmem i naprawdę zawdzięcza to Fernando. Potem chcieliśmy razem reżyserować, a kiedy się pojawił, Fernando powiedział: „To daje nam możliwość zrobienia filmu konkursowego, który w rzeczywistości nie jest filmem konkursowym”. Fascynuje go aktorstwo. Pisanie fascynuje mnie. Więc to było dobre dopasowanie.
Film opowiada o szóstce niesamowitych dzieci z czterech różnych miast. Jak to się stało logistycznie?
Nie mogliśmy śledzić tysięcy dzieciaków – to było niemożliwe – więc musieliśmy wybrać, które miasto stanie się „Miastem Bohaterów”. Pochodzę z Chicago, największego miasta na świecie, które jest także w środku kraju i jest wielkim miastem teatralnym. Nie chcieliśmy kręcić tego filmu w Los Angeles czy Nowym Jorku, bo to będzie „rzecz”, ani w Pittsburghu, skąd pochodzi sierpień, bo to będzie „rzecz”. Więc wylądowaliśmy w Chicago. I od początku było to całkiem jasne [two of the kids] Freedom i Nia były wyjątkowe, jeśli chodzi o talent. I wtedy [another kid] Cody był podporą całej sprawy, ponieważ Cody był najczęściej występującą postacią w twórczości Augusta – pochodzi z pokrzywdzonego środowiska, w jego szkole nie ma teatru; i widzisz, jak Cody uczy się działać na ekranie. Potem dodaliśmy w innych miastach. Śledziliśmy także wiele innych dzieci, które zostały odcięte.
W pewnym sensie jest to film konkurencyjny, ale jak wspomniałeś, prawie nie ma znaczenia, kto wygra, a sekwencje rywalizacyjne są dzielone przez takich jak Denzel Washington i Viola Davis, którzy mówią o tym, dlaczego August Wilson był ważny w Pierwsza sprawa Miejsce …
Mieliśmy szczęście, że mieliśmy Violę, Denzela i Stephen Henderson przed kamerą – ludzie, którzy opowiadają o jego pracy i mają z nim doświadczenie. Zależało mi na tym, aby zaprezentować go razem z dziećmi. Chciałem, żeby była to „rozmowa” między nim a Augustem Wilsonem, pokazująca, jak dzieci „oddają głos” Augustowi Wilsonowi, a on daje im „głos”. Mieliśmy trzech redaktorów i zajęło nam to dużo czasu.
Czy to czysty przypadek, że ten dokument pojawia się na Netflix, podczas gdy Netflix upuszcza swoją filmową wersję Netflix? Czarny tyłeczek Ma Raineyz altówką i wyprodukowany przez Denzel?
To całkowicie przypadkowe. Dokument rozpoczęliśmy wcześniej Ma Rainey. Ale to zabawne, ponieważ George C. Wolfektóry reżyserował Ma Rainey – Właściwie wyprodukowałem dwa programy na Broadwayu, które wyreżyserował George! Tak więc okrąg naprawdę zatacza koło. Właściwie przeprowadziłem wywiad z Denzelem do filmu dokumentalnego na planie Ma Raineyi poszedł prosto do Violi i jej nie rozpoznał! Więc to cudowny, szczęśliwy zbieg okoliczności i jestem absolutnie podekscytowany, że mogłem być częścią tej próby Netflixa, aby ludzie naprawdę poznali pracę Augusta i jej znaczenie.
Ten wywiad został zredagowany i skrócony dla zachowania przejrzystości.
Typowy awanturnik. Zły odkrywca. Przyjazny myśliciel. Introwertyk.