Nauka
Jak tani komponent może pomóc zabić samochody spalinowe?
Skromna wiązka przewodów, niedrogi element, który łączy ze sobą kable, stała się mało prawdopodobną plagą przemysłu motoryzacyjnego. Niektórzy przewidują, że może to przyspieszyć upadek samochodów spalinowych.
Dostawy części samochodowych zostały stłumione przez wojnę na Ukrainie, gdzie znajduje się znaczna część światowej produkcji, a wiązki przewodów są tam montowane co roku w setkach tysięcy nowych pojazdów.
Te mało zaawansowane technologicznie, niskomarżowe części – wykonane z drutu, plastiku i gumy z dużą ilością taniej ręcznej roboty – mogą nie mieć reputacji mikroczipów i silników, ale bez nich nie da się zbudować samochodów.
Według wywiadów z kilkunastoma uczestnikami i ekspertami z branży niedobór dostaw może przyspieszyć plany niektórych tradycyjnych firm motoryzacyjnych dotyczące przejścia na nową generację lżejszych wiązek mechanicznych przeznaczonych do pojazdów elektrycznych.
„To kolejne uzasadnienie dla branży, aby szybciej przejść na energię elektryczną” – powiedział Sam Fiorani, szef firmy prognozującej produkcję AutoForecast Solutions.
Samochody benzynowe nadal stanowią większość sprzedaży nowych samochodów na świecie; Według danych JATO Dynamics pojazdy elektryczne podwoiły się do 4 milionów w zeszłym roku, ale nadal stanowiły zaledwie 6% sprzedaży pojazdów.
Dyrektor generalny Nissana, Makoto Uchida, powiedział agencji Reuters, że zakłócenia łańcucha dostaw, takie jak kryzys na Ukrainie, skłoniły jego firmę do rozmów z dostawcami o odejściu od modelu taniej uprzęży roboczej.
Jednak w najbliższym czasie monterzy i dostawcy przenieśli produkcję uprzęży do innych krajów o niskich kosztach.
Mercedes-Benz był w stanie latać biczami z Meksyku, aby wypełnić krótką lukę w dostawach, według osoby zaznajomionej z jego działalnością. Niektórzy japońscy dostawcy zwiększają moce produkcyjne w Maroku, podczas gdy inni szukają nowych linii produkcyjnych w krajach takich jak Tunezja, Polska, Serbia i Rumunia.
model Tesli
Samochód na paliwa kopalne łączy w wiązkę kable, które rozciągają się do 5 km (3,1 mili) w typowym pojeździe, łącząc wszystko, od podgrzewaczy siedzeń po szyby. Ich wykonanie jest pracochłonne, a prawie każdy model jest unikalny, dlatego trudno jest szybko zmienić produkcję.
Zakłócenia w dostawach na Ukrainie były brutalnym przebudzeniem dla przemysłu motoryzacyjnego. Producenci samochodów i dostawcy powiedzieli, że na początku wojny fabryki pozostały otwarte tylko dzięki determinacji tamtejszych pracowników, którzy utrzymywali ograniczony przepływ ruchomych części w obliczu przerw w dostawie prądu, ostrzeżeń o strajkach lotniczych i godzinach policyjnych.
Adrian Hallmark, dyrektor generalny Bentley, powiedział, że brytyjski producent luksusowych samochodów początkowo obawiał się utraty 30-40% produkcji samochodów w 2022 r. z powodu braku uprzęży.
„Kryzys na Ukrainie groził całkowitym zamknięciem naszej fabryki na kilka miesięcy, znacznie dłużej niż w przypadku COVID”.
Hallmark powiedział, że znalezienie alternatywnych źródeł produkcji było skomplikowane ze względu na fakt, że same konwencjonalne uprzęże składają się z 10 różnych części od 10 różnych dostawców z Ukrainy.
Dodał, że problemy z dostawami zwiększyły koncentrację i inwestycje firmy Bentley w opracowanie prostej wiązki przewodów dla pojazdów elektrycznych, która będzie obsługiwana przez komputer centralny. Producent samochodów, oddział Volkswagena, planuje linię całkowicie elektryczną do 2030 roku.
„Model Tesli, który jest zupełnie inną koncepcją okablowania, nie mógł przejść na ten z dnia na dzień” – dodał Hallmark. „To fundamentalna zmiana w sposobie, w jaki projektujemy samochody”.
Nowa generacja wiązek elektrycznych, używanych przez elektryków, takich jak Tesla, może być wytwarzana w odcinkach na zautomatyzowanych liniach produkcyjnych i jest lżejsza, co jest kluczowym czynnikiem, ponieważ zmniejszenie masy pojazdu elektrycznego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia zasięgu.
Wielu dyrektorów i ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, powiedziało, że samochody na paliwa kopalne, które stoją w obliczu zbliżających się zakazów w Europie i Chinach, nie przetrwają wystarczająco długo, aby uzasadnić przeprojektowanie, aby umożliwić stosowanie najnowocześniejszych uprzęży.
„Nie zainwestowałbym teraz ani grosza w silniki spalinowe” – powiedział Sandy Munro, konsultant samochodowy z Michigan, który szacuje, że do 2028 r. pojazdy elektryczne będą stanowić połowę światowej sprzedaży nowych samochodów.
„Przyszłość nadchodzi strasznie szybko”.
„Zmiana paradygmatu”
Walter Glück, szef działu wiązek Leoni, powiedział, że dostawca współpracuje z producentami samochodów nad nowymi zautomatyzowanymi rozwiązaniami dla wiązek elektrycznych w pojazdach elektrycznych.
Leoni koncentruje się na wiązkach strefowych lub modułowych, które byłyby podzielone na sześć do ośmiu części, wystarczająco krótkich, aby zautomatyzować montaż i zmniejszyć złożoność.
„To zmiana paradygmatu” – powiedział Glück. „Jeśli chcesz skrócić czas produkcji w swojej fabryce samochodów, pomaga modułowa wiązka przewodów”.
Wśród producentów samochodów BMW rozważa również zastosowanie wiązek modułowych, wymagających mniejszej liczby półprzewodników i mniejszej liczby kabli, co pozwoliłoby zaoszczędzić miejsce i uczynić je lżejszymi, zdaniem osoby zaznajomionej z tą sprawą.
Osoba, która odmówiła podania nazwiska, ponieważ nie jest upoważniona do publicznego wypowiadania się, powiedziała, że nowe uprzęże ułatwią również modernizację pojazdów bezprzewodowych – obszar, który Tesla teraz dominuje.
CelLink, start-up z siedzibą w Kalifornii, opracował w pełni zautomatyzowaną, płaską, łatwą w instalacji „elastyczną wiązkę” i na początku tego roku zebrał 250 milionów dolarów od firm, w tym BMW i dostawców motoryzacyjnych Lear Corp i Robert Bosch.
CEO Kevin Coakley nie zidentyfikował klientów, ale powiedział, że uprzęże CelLink zostały zainstalowane w około milionie pojazdów elektrycznych.
Tylko Tesla ma tę skalę, ale producent nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Coakley powiedział, że nowy, warty 125 milionów dolarów zakład CelLink, budowany w Teksasie, będzie miał 25 zautomatyzowanych linii produkcyjnych, które mogą zmieniać projekty w około 10 minut, ponieważ komponenty są produkowane z plików cyfrowych.
Firma pracuje nad pojazdami elektrycznymi z kilkoma producentami samochodów i zamierza zbudować kolejną fabrykę w Europie, powiedział.
Chociaż czas oczekiwania na wymianę konwencjonalnej wiązki przewodów może wynosić nawet 26 tygodni, Coakley powiedział, że jego firma może wysłać przeprojektowane produkty w ciągu dwóch tygodni.
Takiej prędkości szukają producenci samochodów zabytkowych, gdy stają się elektryczne, powiedział Dan Ratliff, dyrektor firmy kapitału wysokiego ryzyka Fontinalis Partners z siedzibą w Detroit, założonej przez prezesa Forda, Billa Forda, i zainwestowała w CelLink.
Przez dziesięciolecia branża nie musiała działać szybko, aby przemyśleć część taką jak wiązka przewodów, ale Tesla to zmienił, dodał Ratliff.
„Po stronie EV to po prostu idź, jedź, jedź”.
Kup nowy samochód? Sprawdź nowe Narzędzie do budowy i cena Globe Drive aby zobaczyć najnowsze zniżki, rabaty i stawki na nowe samochody, ciężarówki i SUV-y. Kliknij tutaj aby otrzymać swoją cenę.
„Piwny maniak. Odkrywca. Nieuleczalny rozwiązywacz problemów. Podróżujący ninja. Pionier zombie. Amatorski twórca. Oddany orędownik mediów społecznościowych.”