Sport
Jak rasa i płeć wpływają na fandom sportowy
Komentarze sportowe są pełne podświadomych uprzedzeń, a nowe badanie pokazuje, jak drastycznie rasa i płeć mogą wpływać na fandom.
Badania: Korzystając z technologii śledzenia, która może uchwycić sposób poruszania kończynami przez graczy, naukowcy stworzyli dwuwymiarowe rendery, aby określić, jak wygląda piłka nożna, gdy nie można zobaczyć, kto gra.
1. wyścig: Badania wykazały, że biali piłkarze są częściej chwaleni za takie rzeczy jak etyka pracy, podczas gdy czarni piłkarze są często sprowadzani do swoich zdolności fizycznych. Co się stanie, jeśli rasa zostanie usunięta?
- Spośród 47 uczestników badania, którzy obejrzeli dwuminutowy klip Senegal kontra Polska na Mistrzostwach Świata 2018, 70% stwierdziło, że Senegal był „bardziej wysportowany lub szybszy”, co jest powszechnym stereotypem czarnoskórych graczy.
- Ale z 58 innych, którzy widzieli renderowanie tych samych dwóch minut, nie wiedząc, które drużyny grają, 62% wybrało Polskę, której wszyscy gracze byli biali.
„Fizyczne przewagi, które rzekomo ukształtowały styl gry afrykańskiej drużyny, zniknęły, gdy tylko zmienił się ich kolor skóry”.
– Johannesa Müllera, Pięć trzydzieści osiem
2. płeć: Badanie dotyczyło również uprzedzeń związanych z płcią, pokazując widzom dwa dwuminutowe klipy, jeden z NWSL i jeden z League Two, czwartej grupy angielskich mężczyzn.
- 57% osób, które oglądały transmisję, stwierdziło, że gra mężczyzn była „wyższej jakości”, podczas gdy 59% tych, którzy oglądali bezpłciową postać z patyka, wolało grę kobiet.
- Niezwykły: Wyniki dotyczące proporcji płci nie były istotne statystycznie. Ale Devin Pleuler, dyrektor ds. analiz w Toronto FC i współautor badania, nadal uważa, że badania wyglądają obiecująco.
„Te wyniki sugerują, że przeciętny fan piłki nożnej nie jest w stanie odróżnić czegoś, co ma wysoki poziom inwestycji, a kobiecym futbolem, który tego nie robi”.
– Pleuler, przez FiveThirtyEight
Przeczytaj to pełne studium.
„Idol nastolatek przyszłości. Specjalista od totalnej popkultury. Miłośnik internetu. Wannabe odkrywca.”