Istota biała zmienia się w określonych punktach czasowych, aby zaspokoić potrzeby mózgu.
Nauka zmienia mózg, ale podczas nauki alfabetu Braille’a różne obszary mózgu wzmacniają swoje połączenia w różnym tempie i odstępach czasu. Nowe badanie opublikowane w JNeurosci podkreśla dynamiczny charakter plastyczności mózgu wywołanej uczeniem się.
Uczenie się nowych umiejętności zmienia istotę białą mózgu, włókna nerwowe łączące regiony mózgu. Kiedy ludzie uczą się czytać dotykowym Braillem, ich kora somatosensoryczna i wzrokowa reorganizują się, aby dostosować się do nowych wymagań. Wcześniejsze badania dotyczyły jedynie istoty białej przed i po treningu, więc dokładny czasowy przebieg zmian nie był znany.
Molendowska i Matuszewski et al. wykorzystali dyfuzyjny rezonans magnetyczny do pomiaru zmian w sile istoty białej u widzących dorosłych, którzy uczyli się alfabetu Braille’a w ciągu ośmiu miesięcy. Mierzyli pięć razy: przed treningiem, trzy razy w trakcie i raz po. Istota biała w obszarach somatosensorycznych stale się wzmacniała podczas treningu. Jednak istota biała w korze wzrokowej nie uległa reorganizacji aż do połowy treningu, kiedy to słowa brajlowskie zaczynają nabierać znaczenia semantycznego. Istota biała w obu regionach powróciła do poziomu przedtreningowego dwa i pół miesiąca po zakończeniu treningu. Wyniki te pokazują, że istota biała reorganizuje się w regiony i różne okresy w celu zaspokojenia potrzeb mózgu.
Odniesienie: „Temporal Dynamics of Brain White Matt Plastyczność u osób widzianych podczas dotykowego uczenia się brajlem – badanie obrazowania wzdłużnego tensora dyfuzji” 12 lipca 2021 r. Dziennik Neuronauki.
DOI: 10.1523 / JNEUROSCI.2242-20.2021
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego